handdator

Visa fullständig version : Tråkiga torra ris!


abjorn
2004-09-29, 21:18
Nån som har ett gott förslag på nåt såsigt, kladdigt jag kan ha på riset för att göra det lite godare. Har testat det mesta men tröttnat på nästan allt. (saker som jag redan testat och tröttnat på: lingonsylt, äppelmos, mjukost, sweet chili, soja, ananas, ketchup)

Lepras
2004-09-29, 21:41
Nån som har ett gott förslag på nåt såsigt, kladdigt jag kan ha på riset för att göra det lite godare. Har testat det mesta men tröttnat på nästan allt. (saker som jag redan testat och tröttnat på: lingonsylt, äppelmos, mjukost, sweet chili, soja, ananas, ketchup)

pröva Rhode Island sås- står att det är salladssås, men ja har den på allt, typ kyckling, lövbiff,pasta ris,, massa,, :eating:
typ o%fett,,men socker? typ kanske 180-200 kcal-- inte säker- flaskan slängdes igår,, finns i vanliga affärer.. kan ju alltid pröva :thumbup:

Ninjasmurf
2004-09-29, 21:42
chokladsås?

Jimbo
2004-09-29, 21:45
jag tycker uncleben's såserna är fruktansvärt goda

Pdaddy
2004-09-29, 21:50
Faan Abjörn, har du tröttna på KEtchup :MrT:

Va e detta, kör du diet/deff ???

Ska inte du ha på dig den där tröjan du hade på NOGP... "Take me home and fead me" :D

M

abjorn
2004-09-29, 21:53
Faan Abjörn, har du tröttna på KEtchup :MrT:

Va e detta, kör du diet/deff ???

Ska inte du ha på dig den där tröjan du hade på NOGP... "Take me home and fead me" :D

M

deff?? nej nej nej... Inte trött på ketchup, men har det till allt annat typ. Tröjan har jag växt ur ;) :rolleyes:

Affelindo
2004-09-30, 09:44
Sås till riset. Hmmm, låt mig tänka lite nu. Ska den kanske vara fettsnål, kolhydratfattig men samtidigt proteinrik? Det låter för bra för att vara sant, men det finns:

Lätt kesella utblandad med Dijonsenap. Tillsätt gärna lite färska örter för extra fin smak och färg. Glöm inte att krydda, salt och peppar brukar räcka. Om du vill ha en ännu godare (men onyttigare) variant så tillsätt lite socker

z_bumbi
2004-09-30, 09:49
Gör det du äter till kladdigare så behöver du ingen extra sås, dvs bara kycklingfiléer med ris och grönsaker är inte så kul men strimlade kyckling i tomat, ris och grönsaker är mycket bättre.

Vita bönor på burk, funkar utmärkt för att ge lite kladd åt maten.

En salsa är inte heller fel.
Lök
Vitlök
Tomater
Chili
Svartpeppar

Skär ner allt och blanda. Det går att stoppa ner det mesta i fruktväg som man kan komma på när man ändå håller på.
Även att göra en varm röra med samma saker i funkar bra.

Vanlig tomatsås
Lök
Vitlök
Krossade tomater
Kryddor (Gärna chili av någon typ.)

Svetta löken och sen häll i det andra.
Koka så länge man orkar vänta, helst en timme eller två.
Gör mycket på en gång och frys in i små förpackningar, blir det väldigt stark så har man en perfekt grund till en köttfärsås och sen får man göra en svagare variant att äta som den är. :eating:

Edit
Självklart glömde jag olja i recepten ovan. :smash:

En skvätt olivolja i båda rätterna gör mycket för smaken och så blir det lättare att låta löken svettas om man har det i.

/Edit

HP-sås. :thumbup: :D

abjorn
2004-09-30, 11:21
Det där såg smarrigt ut. Blir till att experimentera i helgen

Action
2004-09-30, 12:22
Curryketchup
Sweet & Sour
Barbequesås
Mango Chutney

Finns massa fettfria "såser", en del socker men man behöver sällan så mycket.. 30-40gram till en rejäl portion mat brukar räcka för mig...

Gin
2004-09-30, 13:54
Testa några droppar tabasco på riset. Det förgyller smaken markant! :)

stefannn
2004-09-30, 14:02
kör lite oliv olja ...i med lite lök ... tomatbure parpika lite tabascko fi med riset fräs en stund ...och slå på vatten ... låt koka...

MyungChul
2004-09-30, 19:14
testa pilaffris då? gör en buljong av lök, och koka riset i det... blir inte det tråkiga gamla vanliga riset, sen kan du göra en god grönsallad med en fin vinegrett till :thumbup: