handdator

Visa fullständig version : Höga reps/mjölksyra ger?


aliquis
2004-09-29, 18:35
Nu kör väl de flesta tungt och slipper därför mjölksyran, men om man har vilat o kör runt 15 reps eller går upp och kör ännu fler så kommer den.
På vilket sätt påverkar den träningsresultaten? Vad är för- och nackdelarna?

Det lilla jag har fått för mig om det hela är:
- Mjölksyra är av ondo när det gäller att bygga muskler.
+ Ökad blodtillförsel och därmed mer näringsämnen till musklerna och som en följd av detta snabbare återhämtning.
+ Stärkande för lederna.
+ Ökar mjölksyratåligheten (varför? hur?)
+ Det senare borde ju betyda att man får lättare att förbränna kolhydrater utan tillgång av syre och därmed får lättare att köra exempelvis HIIT, kanske förbränner bättre, får bättre efterförbränning? lättare att förbättra konditionen?

Någon?

Doctor Snuggles
2004-09-29, 19:10
Det där om leder har jag också hört, men känner inte till några uppgifter som skulle stärka det. Däremot har jag läst studier om att isometrisk träning och tung eccentrisk träning har den effekten, vilket verkar relativt logiskt.
Högrepsträning, fast då menar jag "pumpen", är bra för återhämtning och skadeläkning, då muskler/senor får en hel del blod (läs: näringsämnen) som hjälp i läkningen. Vet inte om mjölksyran har något att göra med detta.
Mjölksyra och koncentrisk träning är en av de effektivaste signalerna för ökning av tillväxthormon.
(Har inga länkar till relevanta studier framför mig just nu.)

z_bumbi
2004-09-29, 19:36
Det lilla jag har fått för mig om det hela är:
- Mjölksyra är av ondo när det gäller att bygga muskler.

Inte speciellt, alla som strävar efter pump får ju mjölksyra.
Vissa vill få oss att tro att de nivåer man uppnår med vanlig styrketräning skulle vara dåliga för tillväxten men det finns vad jag vet inget som säger att det "är av ondo", något av det man har hakat upp sig på är att man tappar styrkan om muskeln blir för sur (Lågt PH.) av mjölksyran men det är ju bara ett tillfälligt tillstånd som går över ganska snabbt.
Träningen som har som syfte att skapa mjölksyra kan däremot vara mindre lämplig om man har maxvolym eller -styrka som mål men det är av andra orsaker (Högre reps med lägre vikter.)

+ Ökad blodtillförsel och därmed mer näringsämnen till musklerna och som en följd av detta snabbare återhämtning.

Man ska inte förväxla nervarvningen med mjölksyraträning. Vid nedvarvning så kör man ett lätt set för att få blodet att cirkulera mer i muskeln. Vid mjölksyraträning så försöker man kanske inte direkt undvika att nytt syre kommer till musklerna men något åt det hållet, får man fram syre så behöver ju inte kroppen bilda mjölksyran av glykogenet. (Man vill självklart bli bättre på att få fram syre till muskeln på längre sikt.)

Kom just på att du antagligen menar på längre sikt och då har musklerna fått fler kaplillärer och kan föra fram mer syre, frågan är om man får så mycket mer kapillärer av just mjölksyraträningen jämfört med all den andra träningen? Jag har inget svar på den frågan nämligen.

+ Stärkande för lederna.

Nja, tung träning ger ökad belastning även av lederna och därmed i förlängningen blir lederna starkare, samma sak med senor. Jag tror man behöver perioder med lättare träning ibland men inte just för att det är mjölksyra man är ute efter.

+ Ökar mjölksyratåligheten (varför? hur?)

Kort svar
Man anpassar sig.

Lite längre svar.
Musklerna lär sig att buffra mjölksyran bättre, enzym i musklerna blir bättre på att bryta ner glykogenet även fast det är underskott på syre och så blir musklerna bättre på att transportera fram mer syre så man kan undvika mjölksyran lite längre. (Har säkert missat något.)

Långt svar
Finns stora delar av böcker som handlar om detta.

+ Det senare borde ju betyda att man får lättare att förbränna kolhydrater utan tillgång av syre och därmed får lättare att köra exempelvis HIIT, kanske förbränner bättre, får bättre efterförbränning? lättare att förbättra konditionen?

Man blir bra på det man tränar så ska man köra mjölksyraträning (På gymet) så bör tiden på seten vara i närheten av längden som varje intervall är. Man kanske kan öka tiden man orkar hålla på något genom den mer riktade träningen men för att bara förbättra förbränningen verkar det vara lite missriktat, ska man tävla i löpning etc så är det mer motiverat.

aliquis
2004-09-29, 19:52
Så eventuellt snabbare återhämtning, ökning av mängden tillväxthormon och "lättare att köra slut på sig" mao? Duger för mig, tackar.

pellepedal
2004-09-30, 10:33
Lite OT: Det är väl synd att kalla 15 reps för högreps. Så länge men inte är styrkelyftare eller bor i AST's lilla förlovade MAX-OT-land.

Numero1
2004-10-01, 12:54
Skulle vilja påstå att ett stort - för mjölksyraträning är de långa återhämtningstiderna som krävs efter ett rejält mjölksyra pass. Som gammal 400 m löpare kan jag intyga att friidrottare sällan kör rena mjölksyra pass just pga att det är svårt att träna kvalitativt inom 48 timmar efter ett sådant pass.

Visst lär sig kroppen återhämta sig snabbare men du vill väl bli stor och stark, så varför skall du slösa tid på att träna din kropp på att återhämta sig efter mjälksyra träning???

Kängrur som blir jagade kan kolappsa på grund av att mjölksyran i blodet bryter ned musklerna så snabbt att de inte fungerar längre....

aliquis
2004-10-01, 13:35
Har läst vidare av författaren bakom det jag läste, han är "helt" emot att träna till failure, dvs högrepspassen med 20-25 reps kommer inte ge några extrema mängder mjölksyra ändå, och därför inte kräva så lång återhämtning. Failure anser han är ok ENBART vid sista repetitionen på sista setet vid de tillfällen då man tränar maximal/tillväxt styrka, inte explosivt eller uthållighet.

Vad gäller återhämtning menade jag den förbättring av återhämtning som det ger (och där säger han träning på 25-50% av sitt 1RM, dvs det rör sig inte om tunga vikter) iom ökat blodflöde, inte att träna uthållighet tills man kollapsar.

z_bumbi
2004-10-02, 06:13
Kängrur som blir jagade kan kolappsa på grund av att mjölksyran i blodet bryter ned musklerna så snabbt att de inte fungerar längre....

Kul information men har inget med hur människor reagerar på mjölksyra, då skulle varennda 400 m löpare ha nekros i lårmusklerna efter varje lopp.