handdator

Visa fullständig version : Kaloribehov....!?


Zakath
2004-09-29, 18:17
Hur går detta ihop egentligen?
Har räknat ut min dagsförbrukning på lite olika sidor, bl.a sådana postade på kolozzeum. Då får jag alltid runt 3000kcal/dag (+800 för träning), lägger jag mig på 3000kcal går jag ner i vikt, garanterat, har provat..

Sen räknade jag ut det efter den här artikelns "modell", http://www.bartoll.com/arbetsprover/Exhale_3/kost.pdf
Då får jag mellan 4000-5000kcal+ beroende på om det är träningsdag eller ej..
Och 5000kcal (faktiskt några 100kcal mer ibland) är ju väldigt mycket, stämmer detta på er andra?

Jag skulle vilja påstå att det senare alternativet stämmer relativt bra på mig, av mina erfarenheter.
Men hur kommer det sig att det skiljer så otroligt mycket mellan dessa metoder?
Jag tycker inte det borde det, och jag tycker speciellt att vi i träningskretsar borde ha varit lite bättre informerade om sånt här.. Hittade den här uträkningen av en slump.

Vad tror ni? Vad stämmer på er?

Väger förövrigt ca 89kg..

(Hoppas jag la tråden rätt, men det här bode ju klassas som "diet")

Hoffa
2004-09-29, 18:34
Har testat uppladdningens och Bartrolls "metod"
exakt som du så får jag högre på den senare..

Uträkningen av den basala förbrukningen är
ungefär densamma i och för sig
så tar man hänsyn till muskel och kroppsfett
i bartrolls men värderna skiljer sig inte markant
men en skillnad kan vara att man i uppladdningen väljer
aktivitet för varje timma medans man i
Bartrolls väljer en "samlad" aktivitets nivå
för hela dagen..och då blir "snittet" för
dagens aktivitet lite högre..

Killen i exemplet förbrukar ju 1400 kcal
på kontorsarbete! Är inte det lite mycket ?

Den termogenska effekten av maten (främst protein)
som man äter är en 3-400 kcal extra också..
Det ska man räkna in, men i många tester räknas
det inte in..

Som man har sagt förut och som tyvärr
är den bittra sanningen så kan man inte
räkna ut sin energiförbrukning..man kan
få ungefärliga värden men aldrig exakta..
Men vet du att du går ned i vikt på 3000 kcal
så är du ju en bra bit på vägen!

Man kan i och för sig mäta den
basala energiförbrukningen (BMR)
genom att springa i en "maskin"
oftast på sjukhus och sen mäta
utandingsluften..dubbelmärkt vatten
har jag för mig är en teknik också?

z_bumbi
2004-09-29, 18:59
Men hur kommer det sig att det skiljer så otroligt mycket mellan dessa metoder?

Alla beräkningar som sker genom sidor på nätet och i via andra medier baseras på någon av alla de olika "metoder" som finns, dessa baseras i sin tur på statestik om vad en människa gör av med vid olika aktiviteter samt vid total vila.
Det som skiljer är i stort sätt formeln som används och vilken data man använder, det är alltså inte så troligt att siffrorna med någon metod kommer att visa helt rätt men ibland har man tur.

Jag tycker inte det borde det, och jag tycker speciellt att vi i träningskretsar borde ha varit lite bättre informerade om sånt här.. Hittade den här uträkningen av en slump.

Informationen finns men hur många bra böcker om kost och näringslära har den genomsnittlige gymtränande läst?
Sen spelar det ju ingen större roll för ska man ta reda på vad man förbrukar så är det ju alltid säkrare att verkligen kolla vad man äter under en vecka.

Hård_men_rättvis
2004-09-30, 20:26
Varför använda sig av Bartolls metod?

Använd dig av mer tillförlitliga metoder än någon gymkilles hemmasnickrade "tabell".

5000 kalorier för en träningsdag....eeee...ok.
Prova.

Zakath
2004-10-10, 17:14
Varför använda sig av Bartolls metod?

Använd dig av mer tillförlitliga metoder än någon gymkilles hemmasnickrade "tabell".

5000 kalorier för en träningsdag....eeee...ok.
Prova.



"tillförlitliga metoder"
Vadå för några, vilka är tillförlitliga? Kan du ge mig några?

Har provat att ligga på runt 5000kcal ett tag nu och går upp i ungefär den takt jag behagar (ca 0,5kg/vecka). Med några mindre justeringar.. Blir bara så att jag måste äta en hel del mindre fibrer, har dragit ner på det så mycket jag kan, blir risig i magen annars...

Fast det är tungt, har några teorier om hur man ska dra ner på förbränningen utan att gå ner i vikt som jag kommer ta upp lite senare.

King Grub
2004-10-10, 18:18
Vadå för några, vilka är tillförlitliga? Kan du ge mig några?

Dubbelmärkt vatten, direkt och indirekt kalorimetri.

Zakath
2004-10-10, 18:50
Dubbelmärkt vatten, direkt och indirekt kalorimetri.




Hehe, låter lite för avancerat :D Och dyrt...
Men är inte kalorimetri när man räknar på överförd värmemängd mellan olika material, kan du förklara?

King Grub
2004-10-10, 18:55
Det innebär mätning av basalmetabolismen genom syrgaskonsumtion och koldioxidproduktion.

Dubbelmärkt vatten används för beräkning av den totala energiförbrukningen genom intag av syre- och väteisotoper med påföljande blodprov.

Det är säkra metoder, men ja, de är kostsamma.

Zakath
2004-10-10, 18:58
Det är säkra metoder, men ja, de är kostsamma.



Tack, men då kanske du också förstår att de metoderna inte är av någon direkt relevans för en fattig student :(

Antar att det blir till att fortsätta att gå på känn och prova sig fram...