handdator

Visa fullständig version : eget intervallpass?


miapia
2004-09-29, 18:15
provade det här på löpbandet igår då jag för en gångs skull sprang inne pga risigt väder...

2 km jogg, 9 km/h
500 m 13 km/h, sen 2 min gång 6 km/h,
400 m 13 km/h, sen 2 min gång 6 km/h, osv ner till
100 m 13 km/h, avslut med 5-6 min gång 5 km/h

kan detta vara något? jag behöver lite varitation i mina löppass (oftast 3 ggr/v minst 4-5 km varje gång) och tänkte ersätta ett pass med detta. tänkte även lägga på en intervall varje vecka uppåt, alltså starta på 600 m nästa gång.

kan tillägga att jag var rejält trött efter sista intervallen, även om det inte ser ut som något maffigt pass... ;)

/Maria

no1fitness
2004-10-02, 03:43
Jag kör intervallöpning inne ett par gånger i veckan och har ökat farten väldigt mycket sedan jag gjorde det första gången för kanske 1 månad sedan.
Kör 1 minut på 5 km/h i hastighet och sedan 1 minut maxtempo. Vet inte sträckan jag kommer, men har ökat från 11 km/h i början till 18 km/h som jag springer på nu på sista intervallen. Håller på i 10-15 minuter beroende på ork.
Tycker det är kanon. Om du springer mycket är det helt säkert bra med variation och skönt att springa inne när det regnar ute.
Folk undrar i och för sig vad man sysslar med när man springer allt man orkar på löpbandet. :D

z_bumbi
2004-10-02, 06:21
Passet ser bra ut, finns "färdiga intervallpass" där man springer ungefär på det sättet.
Sen kan man laborera med hur långt man springer varje intervall i all oändlighet vilket är en av fördelarna med intervallträning.