handdator

Visa fullständig version : Problem med uthålligheten


ceflower
2004-09-29, 15:23
Har tränat i cirka fyra år nu. Har alltid haft det så att när jag är färdig med ett pass så brinner det i varenda muskel jag använt under passet - på det hela taget en mycket skön känsla som berättade för mig att jag verkligen ansträngt mig.

Har dock haft en ofrivilligt träningsuppehåll som varat hela sommaren (jobb, fanns absolut ingen tid över) så jag kom igång med träningen nu för lite mer än tre veckor sen. So far so good - bortsett från att jag tappat en jävla massa styrka.

Har dock stötit på ett annat problem. Jag blir förbannat trött rejält fort, ibland så snabbt som efter det första settet. Känns som om alla vikter är sjukt tunga, fast jag vet att det inte ska vara några problem för mig att köra på dem. Sänker jag då vikterna så kan jag köra oändligt (ja, nästan..) med reps. Det finns inget "lagom" längre!

Den gamla härliga känslan som infann sig efter ett träningspass är som bortblåst. Jag får inget tryck alls i kroppen. En halvtimme efter passets slut är jag så återhämtad att jag känner att jag skulle kunna åka till gymmet och köra ett likadant pass till.

Vad tusan är detta? Jag äter som jag ska och dricker mycket vatten. Kan det vara vitaminbrist? Känns grymt demotiverande att inte den där känslan infinner sig ...

Hjälp!

Zlin
2004-09-29, 18:36
Hur många repetitioner kör du på dina övningar? Jag kan uppleva samma känsla när jag är klar med ett pass, och skall leka med de vikter jag kört på under passet.

Det kanske är dags att träna på högre repetitioner ett tag för att öka på mjölksyretåligheten?

Jag vet inte, jag svamlar bara.

ceflower
2004-09-29, 21:05
För det mesta kör jag 4set a' 8-10reps, ibland blir det dock att jag kör till failure, bara för att ev. få känna något :/ förbannat irriterande är detta!

aaiiyytt
2004-09-29, 21:12
Hade samma problem som du, det tog nästan 4-6 veckor innan det kändes som innan. Ge det lite tid bara, och fundera inte för mycket. Helt plötsligt släpper det. Tror att du nu har en massa grispass framför dig, som inte känns som de gör nytta. Men de gör det!
Direkt efter sommaren orkade jag bara köra 4 övningar, och bara en muskelgrupp, sen var det dags att gå hem för jag pallade inget mer. Nu är det stor skillnad kör två muskelgrupper, full ös i varje set. :hbang:
Ge det bara tid mannen!