handdator

Visa fullständig version : Ett par proteintillskottsfrågor.


Cupofcoffee
2004-09-29, 14:54
Spelar koncentrationen av tillskottet någon roll för upptaget? Alltså, om jag blandar 30 gram i en halv liter vatten, eller om jag blandar det i en hel liter.

Med "spelar roll" så menar jag bland annat - vad är optimalt? Ska det vara tjockt som dimman i en brittisk deckarserie, eller ska det flyta som billigt vin i en fransk lätterotisk novell?

Jag har hört att 30 gram protein är vad kroppen kan ta upp - maximalt - vid ett tillfälle. Jag behöver lite mer än så för att kunna fullfölja Grubs budord. Jag tänkte därför dela upp drinken i två och ta en före träningen. Frågan lyder: måste drinken intas i direkt anslutning till träningen, eller kan jag halsa den en halvtimme innan (då jag kör hemifrån)?

Jag började med proteintillskott i söndags, och jag märker _tydligt_ att återhämtningen är mycket effektivare nu. Det är skillnad på att genomföra och att genomlida en dag på jobbet efter träningen. Med proteindrinken så känner jag mig helfräsch i musklerna. Och jag kan ta i så jävla mycket nu! Kan ju vara helt placebo, eller så kanske jag blivit grymt stark och fått bättre kondition över helgen (började löpträna - äntligen - i lördags). Men oavsett vad så jag är glad över mitt jordgubbsmakande schweinkraim. :)

King Grub
2004-09-29, 14:57
Alltså, om jag blandar 30 gram i en halv liter vatten, eller om jag blandar det i en hel liter.

Det spelar mindre roll.

Jag har hört att 30 gram protein är vad kroppen kan ta upp - maximalt - vid ett tillfälle.

Struntprat.

Jag tänkte därför dela upp drinken i två och ta en före träningen.

Mycket tyder på att det är en god idé hursomhelst.

Frågan lyder: måste drinken intas i direkt anslutning till träningen, eller kan jag halsa den en halvtimme innan (då jag kör hemifrån)?

Ju fortare desto bättre. Du måste inte ta den direkt, men det är helt klart bättre.

JJ
2004-09-29, 15:05
Frågan lyder: måste drinken intas i direkt anslutning till träningen, eller kan jag halsa den en halvtimme innan (då jag kör hemifrån)?

Ju fortare desto bättre. Du måste inte ta den direkt, men det är helt klart bättre.

Tror ha menade drinken innan träningen.

King Grub
2004-09-29, 15:15
Tror ha menade drinken innan träningen.

Okej, då är det ett måste att ta den direkt innan träningen, för att inte insulinet skall toppa redan innan du kommit till gymmet och orsaka blodsockerfall. Plus att du går miste om att få toppningen under passet, vilket är det man främst är ute efter.

Menigar
2004-09-29, 16:24
Tar du bara protein i din återhämtningsdrink?
Går ännu snabbare om du har snabba kolhydrater också. Men det kanske du har.

King Grub
2004-09-29, 16:25
Tar du bara protein i din återhämtningsdrink?
Går ännu snabbare om du har snabba kolhydrater också. Men det kanske du har.

Det får man nästan förutsätta. :) Annars är den bortkastad.

zXz
2004-09-29, 16:44
Hur är det om man kör tio minuter uppvärmning följt av 45min styrketräning. Är det bättre att ta drinken före eller efter uppvärmningen? Brukar kunna bli lite slö mot slutet om jag tar den före uppvärmningen. Hinner kroppen "ta upp" drinken till dom första setten om man tar den precis innan man börjar köra styrka?

Menigar
2004-09-29, 16:46
Det får man nästan förutsätta. :) Annars är den bortkastad.

En gång i tiden förutsatte man att jorden var platt :rolleyes: ;)

King Grub
2004-09-29, 16:49
Hur är det om man kör tio minuter uppvärmning följt av 45min styrketräning. Är det bättre att ta drinken före eller efter uppvärmningen? Brukar kunna bli lite slö mot slutet om jag tar den före uppvärmningen. Hinner kroppen "ta upp" drinken till dom första setten om man tar den precis innan man börjar köra styrka?

Du tar inte upp drinken till de första setten, och det är heller inte meningen. Meningen är att aminosyreutsöndringen, insulinet och glukoset skall toppa under passet. Det åstadkommer du genom att ta drinken direkt innan (styrketräningen) och se till att ha snabbast möjliga kolhydrat- och proteinkällor.

zXz
2004-09-29, 18:58
Tack för den! :bow:

Cupofcoffee
2004-09-30, 00:00
Tack för att ni står ut med mig (?), nu har jag ytterliggare en fråga som dykt upp.

Hur hårt bör jag träna för att inte drinken ska vara "bortkastad"? Hjälper jag min kropp något nämnbart om jag tar en drink efter mina morgonpromenader (går på 65-75% av maxpuls i en 1 timme eller 1 1/2)?.

En rask promenad är knappast "muskelförslitande", och leder kanske inte till någon nämnbar uppbyggnad/reperation där man skulle behöva det extra (och snabba) proteinet?

Framförallt är det de snabba kolhydraterna i drinken som skrämmer mig. Vart går gränsen (belastning/intensitets-mässigt) som skiljer träningsdrinken från en insulinchock till en "muskelbyggare"?

King Grub
2004-09-30, 06:36
Hur hårt bör jag träna för att inte drinken ska vara "bortkastad"? Hjälper jag min kropp något nämnbart om jag tar en drink efter mina morgonpromenader (går på 65-75% av maxpuls i en 1 timme eller 1 1/2)?.

Proteinet sitter fint, men några snabba kolhydrater behöver du inte efter en promenad.

Kommer du upp i 75% genom att gå?

Framförallt är det de snabba kolhydraterna i drinken som skrämmer mig. Vart går gränsen (belastning/intensitets-mässigt) som skiljer träningsdrinken från en insulinchock till en "muskelbyggare"?

Redan efter aktivitet med medelhög intensitet är fettinlagringen i princip avstängd.

Burelle Y, Peronnet F, Charpentier S, Lavoie C, Hillaire-Marcel C, Massicotte D.Oxidation of an oral [13C]glucose load at rest and prolonged exercise in trained and sedentary subjects. J Appl Physiol. 1999 Jan;86(1):52-60.

Burke LM, Hawley JA, Angus DJ, Cox GR, Clark SA, Cummings NK, Desbrow B, Hargreaves M. Adaptations to short-term high-fat diet persist during exercise despite high carbohydrate availability. Med Sci Sports Exerc. 2002 Jan;34(1):83-91.

Jeukendrup AE, Borghouts LB, Saris WH, Wagenmakers AJ.Reduced oxidation rates of ingested glucose during prolonged exercise with low endogenous CHO availability. J Appl Physiol. 1996 Nov;81(5):1952-7

Zawadski, K. M., Yaspelkis, B. B., and J. L. Ivy. Carbohydrate-protein supplement increases the rate of muscle glycogen storage post exercise. Journal of Applied Physiology. 72: 1854-1859, 1992.

Acheson KJ, Schutz Y, Bessard T, Ravussin E, Jequier E, Flatt JP. Nutritional influences on lipogenesis and thermogenesis after a carbohydrate meal.
Am J Physiol. 1984 Jan;246(1 Pt 1):E62-70.

Cupofcoffee
2004-09-30, 12:11
Tack för det!

Kommer du upp i 75% genom att gå?


Nej, det gör jag faktiskt inte. :em:

Eftersom att du verkade förvånad så gick jag ut en timme, satte 75% som lägsta gränsvärde, men nådde inte dit särskilt ofta. Jag når 70%+, men inte så högt som 75.

Cupofcoffee
2004-10-06, 13:35
Far proteinet illa om jag blandar drinken på kvällen och lämnar den i kylen över natten för att inmundigas nästa morgon?

Kan man ta "vanligt" vassleprotein som ett allmänt proteintillskott, om jag vill ha mer protein i omlopp under dagen, eller natten. Eller bör jag titta på ett långsammare protein (nattprotein har jag sett)? Jag har förstått att snabbt protein ger ett sjuhelvetes insulinpåslag, och det är kanske ingen höjdare om man inte tränat innan drinken.

King Grub
2004-10-06, 13:37
Far proteinet illa om jag blandar drinken på kvällen och lämnar den i kylen över natten för att inmundigas nästa morgon?

Kan man ta "vanligt" vassleprotein som ett allmänt proteintillskott, om jag vill ha mer protein i omlopp under dagen, eller natten. Eller bör jag titta på ett långsammare protein (nattprotein har jag sett)? Jag har förstått att snabbt protein ger ett sjuhelvetes insulinpåslag, och det är kanske ingen höjdare om man inte tränat innan drinken.

Jag skulle inte ha drinken stå färdigblandad någon längre tid.

Och:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31269