handdator

Visa fullständig version : Guds straff åt orutinerade löpare.


Johan
2004-09-29, 11:38
Var ute och sprang igår ikväll och redan efter 5-10 min fick jag en jobbig känning i smalbenen, det kändes som muskeln på utsidan av smalbenet.
Det var inte någon direkt smärta, mer som massiv mjölksyra och muskeln kändes stel, nästan som den skulle låsas.

Eftersom jag fortsatte blev det värre och efter en halvtimme var jag tvungen att stanna för att känna på muskeln om den smärtade men jag kände inget när jag stod still.
Fick springa resterande tiden på gräs för att mildra "smärtan".

Jag har sprungit en hel del i sommar utan att jag haft några problem alls, tyvärr har det blivit en del löpning på asfalt så det här kanske är straffet jag får nu.
Jag har på senare tid dragit ner på löpningen samtidigt som jag ökat på gymmet vilket har gjort att jag har gått upp några kilon, ca 4-5kg kanske, vilket så klart belastar kroppen ännu mer.
Väger nu runt 87-88kg och är 185cm lång

Igår spendera jag ett par timmar med att läsa liknande trådar och insåg rätt snabbt att det är benhinneinflammation jag har drabbats av, jag var inne ett tag på om det kunde vara Anterior Compartment Syndrome, men det lutar mest mot behinne.

Känns faktiskt för jävligt nu, jag jobbar sista dagen på fredag så jag hade planerat att dra igång en riktigt seriös deff nästa vecka, men det kommer bli jobbigare nu när jag måste vila mina ben.

Innebandy säsongen har precis börjat, och det kommer jag inte få spela på många veckor.

Hade precis börjat få in tekniken på Bodypumpen, där vet jag inte hur länge jag måste vänta innan jag kan börja träna igen, men jag kommer inte chansa.

Men nu är det bara att gilla situationen och börja fundera ut vad jag kan göra för att läka min skada och förebygga att det inte händer igen.
Nästa vecka ska jag in till Uppsala för att köpa en par nya löpskor, blev rekommenderad Gå & Löp kliniken, dom ska tydligen va bra på att hitta en passande modell för mig, har någon andra tips på affärer, va inte blyga! :)
Ska gå ner 7-8kg för minskad belastning. Har bokad tid med instruktör nästa vecka så hon kan hjälpa mig träna upp dom muskler som sackar efter, vaderna t.ex.
Här efter kommer jag nog bara springa i elljusspåret och på löpbandet, försöka stretcha ännu mer, även om jag tycker att jag har misskött det så värst mycket.
Nu skulle jag vilja höra lite råd från er, om ni har egna erfarenheter, och hur ni genomförde rehabiliteringen, det kommer bli väldigt tråkigt att inte kunna springa men jag för ju mer tid för gymmet :thumbup:
Mycket svammel blev det, uppskattas om nån orkade plöjja igenom allt.
/Johan

Bärs
2004-09-29, 12:37
Jag tror det var senast förra veckan det var en rätt lång diskussion om det här. Bl.a. skrev jag om hur jag blev kvitt min benhinneinflammation. Om du söker på benhinneinflammation tror jag du hittar allt. :)

Gör också en sökning på puls.se. Där finns massor om det här.

Lead
2004-09-29, 12:44
Jag använde mig av ismassage och även elmassage för att bli av med min benhinneinflamation. Efter att inflamationen lagts sig så fick ja börja träna på mjukt underlag och givetvis med viss försiktighet.

Ismassagen innebar att jag fyllde en plastmugg med vatten sen satte jag den i frysen. Vattnet frös och expanderade så att det blev som en liten upphöjning från muggen. Sen var det bara att massera benhinnan genom att trycka med muggen mot smalbenet/muskeln...

Elmassagen gjordes hos en idrottsläkare. Läkaren kopplade på ström i olika frekvenser som fick muskeln att "slappna av" till slut. Detta var det som hjälpte bäst för mig.

Lycka till med rehab:n!

/D

Numero1
2004-09-29, 13:01
Snark, ännu en tråd om benhinnorna......
Finns hur mycket som helst om detta i tidigare trådar.....

Johan
2004-09-29, 13:49
Jo jag läste den ganska noggrant och den hjälpte väldigt mycket på de flesta punkterna men jag försöker att lokalisera vad jag har gjort för fel.
Varför problemen kommer just nu och inte i somras när det enligt mig borde har brutit ut. Fördröjningen som jag pratar om är ca 1-1.5 månad.
Kan en viktuppgången vara så skadlig, men i samband med att jag trappade ner löpningen började jag träna ben på gymmet istället, knäböj och utfall, mina ben kanske inte klarade av den träningen, fast jag tyckte jag började så lugnt.

Lead´s tips kommer jag testa i helgen, men när du körde denna rehab, hur tränade du då, bara promenader eller vattengymnastik också?
Svårt annars att veta om det ger nån effekt.

Jag får söka vidare på den där puls.se sidan, har aldrig varit in där förr.
Tack för tipsen.

Numero1
2004-09-29, 13:54
Som jag skrev i förra tråden så funkade även ismassage för mig och tanken att sätta i hela foten i marken och inte springa och bromsa med tårna. (Tå isättning)

Försök att springa i nya bra skor. Gamla skor ger en dålig stötdämpning. Köp ej skor på rea. de är ofta gamla och inte lika bra....

Försök att springa på mjuk underlag välj gräs där det går....

Lycka till!!!

Yankeee
2004-09-29, 13:57
När jag börjar springa efter ett litet uppehåll får jag i princip alltid samma känsla som du, mjölksyra och stel på framsidan av smalbenet. Jag har aldrig brytt mig om det och bara kört på, tränat som vanligt och gjort allt som vanligt, sen går det över efter ett par gånger. Inget mer med det tycker jag.
Är det inte så att folk överdriver en del, eller är det allvarligare än jag tror?

Numero1
2004-09-29, 14:00
Somliga får inflamation och då är det allvarligare än lite stelhet och träningsvärk som du verkar få... :D

CroCop
2004-09-29, 14:06
Precis samma för mig när fotbollen drar igång på vårkanten har jag nästan alltid ont i benhinnorna men det försvinner för mig efter några veckor! är bara att träna på, funkar för mig, men om du har jätteont vila självklart smärta är ett tecken på att allt inte är som det ska..

Yankeee
2004-09-29, 14:08
Somliga får inflamation och då är det allvarligare än lite stelhet och träningsvärk som du verkar få... :D

Hur vet du att det inte är tvärtom?

Bara för att han gnäller och jag inte gör det betyder det inte att hans åkomma är värre. (Inget emot dig personligen johan:))

Bärs
2004-09-29, 14:18
Hur vet du att det inte är tvärtom?

Bara för att han gnäller och jag inte gör det betyder det inte att hans åkomma är värre. (Inget emot dig personligen johan:))

Om du hade behinneinflammation skulle du också gnälla. Tro mig, det gör ont och det går inte att springa över huvud taget när den är fullt utvecklad.

För övrigt är asfalt ett alldeles förträffligt underlag för löpning och leder inte i sig till några skador.

Yankeee
2004-09-29, 14:25
Om du hade behinneinflammation skulle du också gnälla. Tro mig, det gör ont och det går inte att springa över huvud taget när den är fullt utvecklad.


Hur kommer det sig att det alltid blir tjafs med mig i vilken tråd jag än skriver?

Johan och jag har precis samma symptom och precis samma bakgrund (om man ska kalla det det), enda skillnaden är att jag struntade i att det gjorde ont och fortsatte. Alltså är min åkomma inte lika illa som hans? Vad vet du om min smärttröskel? Det satt i ett par veckor för mig, men det var väl träningsvärk eller så inbillade jag mig :rolleyes:

Återigen, inget emot dig johan.

Johan
2004-09-29, 14:46
Jag tror jag överdrev lite i mitt första inlägg för jag gnäller inte på smärtan, visst det gjorde ont när jag sprang och jag kunde inte springa lika långt, men jag brukar få ta en del skit av mina kompisar att jag tränar för mycket och att min kropp tar skada osv.
men jag hävdar att jag lyssnar på kroppen och sköter kosten så blir återhämtningen ok, för jag har aldrig haft problem med skador tidigare.
Men när hittade tråden som nämnes tidigare så blev jag ganska rädd av det jag läste.
Så nu tänkte jag ta det säkra före det osäkra, vila, nya skor och lyda era råd bla. :)
Det är inte smärtan som är problemet, för jag kände ingenting när jag spela innebandy, men jag vill verkligen inte få några kroniska besvär.

Yankee: Jag vet inte om jag överdriver, skulle gärna vilja att det va så, men om jag gör det så skyller jag på alla er som skrev massa hemskheter som vila och operation i den andra tråden :)
Hur är det för dig nu då, har det gått över?

Numero1
2004-09-29, 14:52
"Hur kommer det sig att det alltid blir tjafs med mig i vilken tråd jag än skriver?"

Vi gillar att tjafsa med dig?? ;)

Yankeee
2004-09-29, 14:55
Yankee: Jag vet inte om jag överdriver, skulle gärna vilja att det va så, men om jag gör det så skyller jag på alla er som skrev massa hemskheter som vila och operation i den andra tråden :)
Hur är det för dig nu då, har det gått över?

Det kan lika gärna vara jag som underdriver.
Jag springer inte så ofta nu, max en gång i veckan, men dock så delar jag ut tidningar 4 timmar varje dag och jag känner inte av något, trots urusla skor.
Om jag springer så känner jag inte av något, trots att jag har samma skor, vikt osv osv som när jag började. Jag tror att det bara handlar om att man ska vänja sig vid belastningen.

För mig så går det som sagt över efter ett tag. Det kanske är bättre att vila, men för mig har det fungerat bra att bra köra på.

Bärs
2004-09-29, 14:58
Hur kommer det sig att det alltid blir tjafs med mig i vilken tråd jag än skriver?

Johan och jag har precis samma symptom och precis samma bakgrund (om man ska kalla det det), enda skillnaden är att jag struntade i att det gjorde ont och fortsatte. Alltså är min åkomma inte lika illa som hans? Vad vet du om min smärttröskel? Det satt i ett par veckor för mig, men det var väl träningsvärk eller så inbillade jag mig :rolleyes:

Återigen, inget emot dig johan.

Varför vara martyr? Man tjafsar väl med dem som man tycker behöver lite tjafs för stunden.

Klart folk har olika smärttrösklar men vissa likheter finns det väl i hur smärtan upplevs. Ingen springer väl speciellt långt efter att ha fått foten avhuggen t.ex. Benhinneinflammation är ingen on/off-åkomma utan utvecklas successivt och kan med tiden leda till ganska allvarliga problem. Jag har också sprungit en hel del rundor med benhinneinflammation. Det gjorde ont men jag bet ihop och fortsatte - ett par veckor. När sedan ett långpass stod i tur (t.ex. 20 km) och det smärtade rejält efter bara 1 km insåg jag att det var idioti att fortsätta om inte min lilla löparkarriär skulle få ett snabbt slut.
Klart du kan ha haft benhinneinflammation som på något sätt läkte sig själv. Nu och då har jag också små känningar men de stör mig inte och utvecklas inte heller. Men du kanske märkte att jag skrev "fullt utvecklad". Och jag tror fortfarande att även du skulle gnälla om du hade "fullt utvecklad" benhinneinflammtion och gav dig i kast med ett ordentligt långpass.

Yankeee
2004-09-29, 15:02
Varför vara martyr? Man tjafsar väl med dem som man tycker behöver lite tjafs för stunden.

Klart folk har olika smärttrösklar men vissa likheter finns det väl i hur smärtar upplevs. Ingen springer väl speciellt långt efter att ha fått foten avhuggen t.ex. Benhinneinflammation är ingen on/off-åkomma utan utvecklas successivt och kan med tiden leda till ganska allvarliga problem. Jag har också sprungit en hel del rundor med benhinneinflammation. Det gjorde ont men jag bet ihop och fortsatte - ett par veckor. När sedan ett långpass stod i tur (t.ex. 20 km) och det smärtade rejält efter bara 1 km insåg jag att det var idioti att fortsätta om inte min lilla löparkarriär skulle få ett snabbt slut.
Klart du kan ha haft benhinneinflammation som på något sätt läkte sig själv. Nu och då har jag också små känningar men de stör mig inte och utvecklas inte heller. Men du kanske märkte att jag skrev "fullt utvecklad". Och jag tror fortfarande att även du skulle gnälla om du hade "fullt utvecklad" benhinneinflammtion och gav dig i kast med ett ordentligt långpass.

Med största sannolikhet hade jag inte "fullt utvecklad" benhinneinflammtion.
Dock så hade jag samma "symptom" som johan, och de flesta andra.
Sen att jag är dum (?) nog att strunta i det är en annan sak. Det betyder dock inte att jag hittar på. Tvärtom så underskattar jag ofta skador och sjukdomar och struntar i dem.

Numero1
2004-09-29, 15:05
Benhinne problem brukar drabba ovana löpare och brukar försvinna efter ett tag...

Teknik + vana brukar hjälpa.

Bärs
2004-09-29, 15:12
Med största sannolikhet hade jag inte "fullt utvecklad" benhinneinflammtion.
Dock så hade jag samma "symptom" som johan, och de flesta andra.
Sen att jag är dum (?) nog att strunta i det är en annan sak. Det betyder dock inte att jag hittar på. Tvärtom så underskattar jag ofta skador och sjukdomar och struntar i dem.


Det viktigaste är ju att inse att det kommer träningspass även i framtiden. Siktar man in sig på ett speciellt långlopp kan benhinneinfl. förstöra hela träningen så det gäller att vara lyhörd för kroppens signaler. Det finns knappast någon löpare som som inte haft dessa symptom någon gång. Den vanligaste orsaken är klassikern för mycket för snabbt.

Lead
2004-09-29, 15:26
Lead´s tips kommer jag testa i helgen, men när du körde denna rehab, hur tränade du då, bara promenader eller vattengymnastik också?
Svårt annars att veta om det ger nån effekt.

Jag får söka vidare på den där puls.se sidan, har aldrig varit in där förr.
Tack för tipsen.

Jag hade såpass ont så jag körde bara ismassage och elmassage i början för att få inflammationen att gå ner och muskeln till att slappna av. Efterhand som inflammationen la sig och smärtan börjat avta så började jag så smått springa igen. Någon vattengymnastik körde jag inte...

Arnesson
2004-09-29, 15:59
Personalen på Löplabbet är bra också