handdator

Visa fullständig version : Sjukt?


DANIELCARLSSON
2004-09-29, 11:19
Ponera följande; jag, 16-årig kille, som gymmar 4 ggr i veckan plus lirar innebandy 3 ggr i veckan har en energiförbrukning på ca 3000 kcal/dag. På ett ungefär, det kan väl stämma? Jag har nu lagt om min kost och en vanlig dag kan se ut såhär;

frukost; havregrynsgröt utan mjölk men med rostade solkärnor och lite, lite russin. Ett rågbröd (utan sirap) med en skinkbit på. Ca 200-300 kcal.

Lunch; stor tallrik med bönor / kikärter, rivna morötter, sallad, majs och gurka/tomat. En stor tallrik med fil och basmüsli (alltså inga sötade frukter etc utan bara det vanliga "tråkiga" müslin)

mellis; äpple

middag; tonfisk med bönsallad.

efter träningen; banan.

detta kan ju knappast överstiga 1500 kcal? det betyder att jag har ett kalori underskott på 1500 kcal per dag. Och det kan ju knappast vara bra? drygt 2 kilo på 10 dagar blir det... men vad vet jag.

vad säger ni? borde jag sakta ned? (mitt mål är att gå ned i vikt och samtidigt behålla muskelmassa, därför bryr jag mig inte om tiden...)

Fors
2004-09-29, 11:28
Du äter ju ingenting. Det är inte ens 1000 kcal i den där matsedeln. Du måste minst dubbla energimängden och ändra så att du har kolhydrater, protein och fett till varje måltid.

King Grub
2004-09-29, 13:13
En vansinnesdiet, kort sagt, för en ung, aktiv individ. Gör om, gör rätt.

bubbleman
2004-09-29, 13:41
Gör om, gör rätt. :hbang: var har man hört det :confused:

Yankeee
2004-09-29, 13:43
Gör om, gör rätt. :hbang: var har man hört det :confused:

I det militära.

King Grub
2004-09-29, 13:50
Vi hade en militäristisk mattelärare i högstadiet som gjorde en stor, röd bock i räknehäftet och sade just "Gör om, gör rätt!" om man hade räknat fel. Sedan gick han vidare med händerna bakom ryggen utan att förklara hur.

aliquis
2004-09-29, 15:47
Varför så stor lunch o så lite vid alla andra tillfällen? är träningsmålet sist?

John M
2004-09-29, 16:09
Efterträningsmålet är ett stort skämt, en banan?

Jag säger som TCOG brukar säga: ÄÄT! ;)

DANIELCARLSSON
2004-09-29, 16:50
Varför så stor lunch o så lite vid alla andra tillfällen? är träningsmålet sist?

Försöker köra träningen före lunchen (bra schema)...

Jo, känner att jag äter för lite. Men det känns så obalanserat. Käkar jag mycket lunch, då är jag inte hungrig på kvällen på nåt sät för att det redan känns som jag ätit upp min andel. Ja, skumt... men har man lidit av för många kg så är man rätt så angelägen att göra någonting åt det... Men jag äter iallfall bättre (iaf nyttigare) än förut så nåt positivt är det väl.

kan nån komponera en dag (i ungefär samma stil som denna) som skulle ge mig ett bättre energiintag? känner mig jävligt osäker på hur mkt jag ska äta (trots att jag känner att jag vet VAD jag ska äta)...