handdator

Visa fullständig version : Vad är definitonen av basövning?


Ninjasmurf
2004-09-29, 10:56
som frågan lyder, vad/hur definerar man egentligen en basövning.

physique
2004-09-29, 11:03
De övningar som involverar många olika muskler? Eller de övningar man, för varje muskelgrupp, kan träna med den tyngsta vikten.

Tex den tyngsta bicepsövningen är rak skrivstångscurl och det är en basövning.

Det är vad jag anser iaf

Arne Persson
2004-09-29, 11:10
Man kan nog också definiera en basövning som mycket sparsamt förekommande i moderna ascooola muskelmagasin eftersom det kanske inte gör sig häftig nog på bild. Särskilt om "modellen" står där, nyduschad med vattenflaskan, och med fjollviktena i högsta hugg. Och grimaserar patetiskt.

stridis
2004-09-29, 11:11
Tunga flerledsövningar, är väl en bra början till definition?

tex chins,dips,bänk, mark, böj, stöt.

Bicepscurl aktiverar ju inte flera leder(här räknar jag inte handleder eller axlarna som ju i strikt fashion ej rör sig)

Ninjasmurf
2004-09-29, 11:13
var inne på samma bana...undrar om inte kolozzeum ska hitta på en egen definition så alla vet vad det rör sig om...
"basövning = flerleds övninga där fler än en muskelgrupp aktivers"

stridis
2004-09-29, 11:14
Man kan nog också definiera en basövning som mycket sparsamt förekommande i moderna ascooola muskelmagasin eftersom det kanske inte gör sig häftig nog på bild. Särskilt om "modellen" står där, nyduschad med vattenflaskan, och med fjollviktena i högsta hugg. Och grimaserar patetiskt.

Är du bitter över att du inte kan hålla på med basövningen knäböj? Det hör annars inte riktigt till den här diskussionen, så få inte den här tråden att spåra ur. (Gud vad ironiskt, genom att påkalla det här så kommer den antagligen göra så).

Arne Persson
2004-09-29, 11:19
Är du bitter över att du inte kan hålla på med basövningen knäböj? Det hör annars inte riktigt till den här diskussionen, så få inte den här tråden att spåra ur. (Gud vad ironiskt, genom att påkalla det här så kommer den antagligen göra så).


Skämt tål du uppenbarligen inte. Knäböj kan jag köra dock med reducerade vikter mm. Det är väl klart att vilken normal människa, kanske tom du?, gillar väl inte att ha skador som hindrar i olika situationer.

stridis
2004-09-29, 11:22
Sedan tag hacksquat, den involverar ju både höft och knäled men görs i maskin, eller smithpressar. Dessa tänker man ju inte direkt är basövningar. Men dips tycker jag definitivt passar in. Så definitionen är ju inte helt enkel att göra om man vill utesluta dessa. Att bara lista upp vilka som är det är ju inte heller tillfredsställande för då förklarar man inte begreppet.

Arne Persson
2004-09-29, 11:24
Sedan tag hacksquat, den involverar ju både höft och knäled men görs i maskin, eller smithpressar. Dessa tänker man ju inte direkt är basövningar. Men dips tycker jag definitivt passar in. Så definitionen är ju inte helt enkel att göra om man vill utesluta dessa. Att bara lista upp vilka som är det är ju inte heller tillfredsställande för då förklarar man inte begreppet.


Du glömde övre språngleden och ev. nedre språngleden (om du inte lyckas hålla hela fotbladet på plattan). ;)

stridis
2004-09-29, 11:28
Arne: nej men det är gammalt nu, lägg ner. Du lät bitter thats all. Du behöver inte bli arg över det.

Arne Persson
2004-09-29, 11:34
Arne: nej men det är gammalt nu, lägg ner. Du lät bitter thats all. Du behöver inte bli arg över det.

Bitter för att jag lade in ett lite skämt så här i discoövningarnas tidevarv? Knappast! Du verkar själv lite stinslig idag?

mystic[-_-]
2004-09-29, 11:38
Övningar med mycket muskler involverade tex marklyft, knäböj, bänkpress. Det är de man kan köra tyngst :D
Annars håller jag med Arne

Pez
2004-09-29, 11:40
Bitter för att jag lade in ett lite skämt så här i discoövningarnas tidevarv? Knappast! Du verkar själv lite stinslig idag?
Seså Arne - nu vill vi höra hur du skulle definiera vad en "basövning" är. På riktigt alltså.

Stridis - du bad ju om faktiskt om det, som du själv insåg.. ;)

Slartibartfast
2004-09-29, 11:41
HA HA! Arne är för go! Han retar upp sig på alla trådar nu för tiden :D

En basöving är en som använder flera leder och flera muskelgrupper.

Stångcurl är alltså INTE en basövning.

z_bumbi
2004-09-29, 11:43
En basöving är en som använder flera leder och flera muskelgrupper.

Stångcurl är alltså INTE en basövning.


Stångcurl -> två leder och flera muskelgrupper, tycker den passar in utmärkt.

Slartibartfast
2004-09-29, 11:46
Stångcurl -> två leder och flera muskelgrupper, tycker den passar in utmärkt.

Två leder? Det är ju bara armbågsleden som böjs. Och om du klassar underarmarna och biceps skillt, så ok för det. Men om man säger att det krävs att minst tre muskelgrupper arbetar, så är curl inte en basövning.

Arne Persson
2004-09-29, 12:03
Seså Arne - nu vill vi höra hur du skulle definiera vad en "basövning" är. På riktigt alltså.

Stridis - du bad ju om faktiskt om det, som du själv insåg.. ;)


En bra basövning engagerar en eller fler muskelgrupper, en eller fler leder, gör det möjligt att använda tunga vikter för maximal fiberrekrutering. En bra basövning kan, i flera fall, med fördel köras med "kontrollerad Cheating".

TommyBoy
2004-09-29, 12:12
Basövningar finns det en eller ett par till varje muskelgrupp.
Oftast används fria vikter, övningen låter hela muskeln jobba optimalt.

Exempelvis:
Triceps - French press
Biceps - Hantel eller stångcurl
Lår - Knäböj
Axlar - press m stång el. hantel
Bröst - press m stång el. hantel

Undantag från "fria vikter regeln" kan sägas vara när muskelgruppen inte kan nås som effektivast utan hjälp av maskin
Exempel:
Baksida lår - Lårcurl
Vader - Vadpress

z_bumbi
2004-09-29, 12:13
Två leder? Det är ju bara armbågsleden som böjs. Och om du klassar underarmarna och biceps skillt, så ok för det. Men om man säger att det krävs att minst tre muskelgrupper arbetar, så är curl inte en basövning.

Jag rör mig även i axelleden i bicepscurl.

Slartibartfast
2004-09-29, 12:14
Baksida lår - Lårcurl


Är väl knappast en basövning? Stelbenta marklyft är en basövning ör baksida lår.

Slartibartfast
2004-09-29, 12:16
Jag rör mig även i axelleden i bicepscurl.

Måhända. Men det är ju inte MENINGEN att annat än armbågsleden ska böjas. I såna fall är det ju fråga om egna variationer på tekniken.

Bencharkungen
2004-09-29, 12:28
Basövningar finns det en eller ett par till varje muskelgrupp.
Oftast används fria vikter, övningen låter hela muskeln jobba optimalt.

Exempelvis:
Triceps - French press
Biceps - Hantel eller stångcurl
...
....


Skulle någon vänlig själ vilja förklara vad french press är. Finns säkert ett svenskt namn på den som får myntet att trilla ner.

Numero1
2004-09-29, 12:30
Jag tycker inte att ert resonemang kring antal leder och antal muskelgrupper håller. Att hitta generella regler för att definiera basövningar verkar också meningslöst.

Ett gemensamt drag verkar iofs vara att det krävs minimalt med utrustning för att utföra övningen. Ofta endast en skivstång (med ställning).


Varför inte helt enkelt acceptera en lista över de övningar som de flesta av oss anser vara basövningar?

stridis
2004-09-29, 13:11
Alla sådana listor är inkompletta, ty jag kanske kommer med en gammaldags övning typ enhandspress el dylikt. Då skulle vi kunna säga nej det är ingen basövning ty den uppfyller inte kriterie 3 om bilateralt användade(eller något!). Alternativet är:nej den är inte med på kollos gudomligt inspirerade lista så den kan inte vara en basövning. Så då kan vi ju inte använda den för att utröna vilka som inte är basövningar.

Bicepscurl faller ju redan på Arnes definition, så ni anhängare av den som basövning får det tufft :D
edit: det sista var ju från Arnes skämtdefinition! Men jag jag tycker inte riktigt den är en basövning.

Numero1
2004-09-29, 13:16
Bicepscurl (skivstång) är en basövning, det håller nog även Arne med om!

Numero1
2004-09-29, 13:18
Vad i Arnes definition stämmer inte överrens med bicepscurl som basövning menar du??

TommyBoy
2004-09-29, 14:02
French press:
Liggande på bänk håller man på knappt böjda armbågsleder en stång som sänks till pannan eller bakom huvudet.

Jag håller till viss del med om att raka mark kan räknas till basövningarna för lårbiceps. Dock använder man inte muskeln i hela dess längd i denna övning som man gör med lårcurl.

Citerar (angående basövningar):
They're considered classics for a reason: they've withstood the test of time. Basic movements have cranked out more champions than you can count. You've got the bench, the squat and the deadlift. These should be a part of your arsenal. To these big three, you can add your basic barbell curls, military presses, and the like.

Yankeee
2004-09-29, 14:04
Måhända. Men det är ju inte MENINGEN att annat än armbågsleden ska böjas. I såna fall är det ju fråga om egna variationer på tekniken.

Du kan knappast låta bli att använda axlarna i stångcurl.

TommyBoy
2004-09-29, 14:04
Se också:
http://www.dolfzine.com/new_page_11.htm

eller http://www.ericdilauro.com/English/training.htm för detaljer.

Ninjasmurf
2004-09-29, 14:05
chins borde väl räknas till basövningarna samt dips eller är jag ute å cyklar nu...

RobbeliRobban
2004-09-29, 14:07
Basövning, per definition av RobbeliRobban är en enkel, grundläggande övning, där du jobbar med stora muskelgrupper, som tillåter hög belastning. Tex: Böj, bänk, mark, axelpress, chins, dips, rodd Fortsatt defenition enligt RobbeliRobban: Ej att förväxla med en sammansatt övning (flera av basrörelserna i en) såsom: Ryck, stöt, pushpress, frivändning.

Numero1
2004-09-29, 14:14
Absolut!

Robellirobban: "där du jobbar med stora muskelgrupper" Biceps curls? Frenshpress?

Ninjasmurf
2004-09-29, 14:16
den här listan har jag pillat på:
bänkpress
knäböj
marklyft vanliga + raka
chins
dips
militärpress

finns det fler?

Yankeee
2004-09-29, 14:18
Frontböj

Finns väl hur många som helst, bara man vill.

stridis
2004-09-29, 14:20
Alltså bicepscurl är en finemang övning och behövlig för att bygga armar, men inte i klass med de "tre stora" som är förnämliga exempel på basövningar. tag bänk, den ger träning i triceps axlar och bröst bla. mark och böj ännu större områden. kolla nu in bicepscurl: biceps och axlar (eller kör ni med ostbågerygg?). Det är skillnad. Dips tar också på större delar än bicepscurl och stöt typ åtminstone halva kroppen. Det jag vill säga att för mig är en basövning en tung övning som man inte klarar av att bränna av en 30 set på.

Så dips och chins med viktbelastning (efter behov) skulle jag säga är basövningar, bicepscurl inte.

RobbeliRobban
2004-09-29, 14:23
Absolut!

Robellirobban: "där du jobbar med stora muskelgrupper" Biceps curls? Frenshpress?

Bicepscurls och Frenchpress bygger ju bara armar(så jag vill kalla de för isolationsövningar), räknar man biceps och triceps som stora muskelgrupper så ok.

Jense
2004-09-29, 14:25
basövning.. man kan börja med come as you are från nirvana, sen arbtea sig upp till svårare och svårare melodier ev. låtar

edit: jasså definitionen, ja man tar en bas och över på att få ljudet att låta som man vill det ska låta med hjälp av 4 olika strängar och många ackord kan man med hjälp av lite fantasi komponera fina melodier

Big_Vik
2004-09-29, 14:36
Basövningar är basövningar så är det bara. bänk, böj, mark, rodd, axelpress, tricepspress och kanske rak curl för biceps. för det har allan och arne sagt :thefinger

Numero1
2004-09-29, 14:40
Biceps curls
Lårcurl
Ryggresningar?
Latsdrag
Sittande rodd
Vadhäv

Big_Vik
2004-09-29, 14:43
Ryggresningar?

:nono: aldrig kört ryggresningar själv. :)
Du har inte testat den här nya övningen, marklyft tror jag den hette? :D

Numero1
2004-09-29, 14:45
Utesluter den ena den andra?
Efter 14 år på gymmet så känner jag väl till den övning....och några till för den delen :thumbup:

Mextreme
2004-09-29, 14:45
Jense: :laugh:

Tycker f.ö. inte att biceps curl o dyl. kvalar in det är väl en typisk isolatiosövning för biceps.

Basövningar måste väl vara de lyft man baserar träningen på.
Böjar, lyft, pressar och roddvarianter över mer än en led.

Numero1
2004-09-29, 14:47
"marklyft tror jag den hette" ...vad heter den i dag då? ;)

Numero1
2004-09-29, 14:50
Jense: :laugh:

Tycker f.ö. inte att biceps curl o dyl. kvalar in det är väl en typisk isolatiosövning för biceps.

Basövningar måste väl vara de lyft man baserar träningen på.
Böjar, lyft, pressar och roddvarianter över mer än en led.

Jag baserar mitt biceps pass på raka biceps curl och de aktiverar två leder...
Jag gillar den definitionen :) "de lyft man baserar träningen på"
Den knycker jag :D

z_bumbi
2004-09-29, 15:14
TommyBoy: Jobbar inte raka mark i hela hamstring längd?
BTW Dolfizine är ibland mycket bra läsning men jag har inte kollat den på ett tag, tack för påminnelsen.



Jag inser svårigheten med att få fram en enhetlig lista så jag var lite medvetet ifrågasättande i mitt första inlägg. Hur drar man gränsen för vad som är vad? Hur stor påverkan ska man räkna med osv? (Hade tänkt förklara mig snabbare men fastnade på Human kinetics istället. :smash: )

Grunden är väl de stora övningarna som tar stora delar av kroppen men hur långt man sen går är ju frågan, är bicepscurl med stång en basövning medan sittande inte är det t ex? Trots att sittande med bakåtlutande ryggstöd antagligen tar mer på långa huvudet?

MasterChief
2004-09-29, 15:37
Den primära anledningen till att man döpt det till basövning är för att det är en övning som kräver av kroppen att två olika ledsystem är starkt engagerade i rörelsen, helst i hela ROM. I knäböj använder du både knäleden och höftleden i nästan full ROM och därmed är mängden muskelmassa som aktiveras stor. Fördelen med dessa övningar är att de har stor muskelbyggande effekt. Bicepscurl må vara en bra övning men bara för att den utgör en "bas" i någons träningsprogram så är den inte en basövning enligt den definition som ger konceptet mening. Bara för att axelleden rör lite på sig så är det inte en multipelledsövning. I så fall är ju alla övningar multipelledsövningar eftersom handleden väldigt ofta rör på sig. Skulle bicepscurl vara en basövning skulle pumpen vara lika stor i axlarna som i armarna...


Så en basövning är, för att utrycket ska få något värde, en övning som engagerar minst två olika ledsystem med stort ROM. Därav får man bra träningseffekt och därav bör de utgöra en "bas" för allas träningsprogram.

Basövningar:
Knäböj
Marklyft
Bänkpress
Dips
Chins

osv...

jwzrd
2004-09-29, 16:11
Jag tycker inte man ska blanda ihop det som alla over there kallar compound movements med basövningar. Dom är två mängder med gemensamma "medlemmar". Jag vill påstå att stående skivstångscurl med rak stång (utan arm blaster) är en självklar basövning, men dock ingen compound movement (i curlens enklaste utförande). Vidare kallar jag smalbänk för både bas- och compound övning, men frenchpress enbart för basövning.

Den enda definition av basövning som jag tycker fungerar är, som någon sa tidigare i tråden, att övningen endast kräver valfri kombination av bänk, skivstång och stativ. Därmed är alla former av otyg i Smith, hacklift, benpress osv inga basövningar utan "bara" compound.

MasterChief
2004-09-29, 18:56
jwzrd:
Så vad är den svenska översättningen till compound? Sammansatt övning kanske är ett bättre ord än basövning (enligt min ovanstående definiton på begreppet)? Ordet "bas" verkar förvilla mycket och alla har olika syn på saken. Tycker det behövs en skiljelinje mellan enledsövningar och flerledsövningar eftersom den sistnämnde är överlägsen.

Kanske man helt enkelt kan kalla det enleds- och flerledsövningar. :rolleyes:

Allan
2004-09-29, 20:11
Jag ansluter mig till MasterChiefs syn på saken - men med undantaget att jag dessutom gärna vill att en basövning ska involvera fler muskelgrupper på en gång. Knäböj tar som bekant både på korsrygg, mage och ben, bänkpress tar på bröst, axlar och triceps, chins arbetar rygg, lats och armar... och så vidare

Allan
2004-09-29, 20:11
Jag ansluter mig till MasterChiefs syn på saken - men med undantaget att jag dessutom gärna vill att en basövning ska involvera fler muskelgrupper på en gång. Knäböj tar som bekant både på korsrygg, mage och ben, bänkpress tar på bröst, axlar och triceps, chins arbetar rygg, lats och armar... och så vidare


allan

TommyBoy
2004-09-29, 22:44
TommyBoy: Jobbar inte raka mark i hela hamstring längd?

Nä.
Hamstrings fäster över både höft och knäled. För full kontraktion krävs att knäleden är helt böjd vilket inte sker i raka mark.

z_bumbi
2004-09-30, 08:27
Nä.
Hamstrings fäster över både höft och knäled. För full kontraktion krävs att knäleden är helt böjd vilket inte sker i raka mark.

Ah, jag tänkte inte på kontraktionsbiten, funderade bara på det utsträckta läget.

jwzrd
2004-09-30, 08:28
jwzrd:
Så vad är den svenska översättningen till compound? Sammansatt övning kanske är ett bättre ord än basövning (enligt min ovanstående definiton på begreppet)? Ordet "bas" verkar förvilla mycket och alla har olika syn på saken. Tycker det behövs en skiljelinje mellan enledsövningar och flerledsövningar eftersom den sistnämnde är överlägsen.

Kanske man helt enkelt kan kalla det enleds- och flerledsövningar. :rolleyes:

Sammansatt är den egenskapen jag tillskriver sådana övningar också, men någon tidigare i tråden ville använda det ordet för att beskriva övningar med flera moment, tex ryck och stöt. Kanske sammansatt flermomentsbasövning vore nånting? :)

Numero1
2004-10-01, 13:28
Om hamstring skulle fästa över knäleden som du skriver skulle du inte KUNNA böja knäleden med hjälp av hamstrings :D :notme:

MasterChief: Anser du att ryck och frivändningar är basövningar??? Det gör inte jag trots att de: "är en övning som kräver av kroppen att två olika ledsystem är starkt engagerade i rörelsen"

Åse Columbus
2004-10-01, 17:16
HA HA! Arne är för go! Han retar upp sig på alla trådar nu för tiden :D



varför Arne



+++???

swarre
2004-10-01, 17:44
frågar du mig så är det helt klart en övning som ligger till grund för träningen av en viss muskelgrupp. t.ex: pressar av olika slag, bicepscurl, knäböj...