handdator

Visa fullständig version : Greppskada, tips och råd tack!


X-Change
2004-09-28, 16:08
Hur ska jag göra som? Drog sönder greppet i högra handen igår när jag körde marklyft.
Och nu verkar det som det blivit infekterat, tror det är var jag ser när tittar på såret.
Eftersom det finns bra många här som både kör och hårdare och tränat längre så undrar jag vad ni har för tips för att få huden att läka snabbare?
Det här påverkar ju resten av träningsveckan, vilket inte känns skoj alls!
Gör t ex ont bara stänger handen.

Har tänkt försöka gå till skolsköterskan imorgon, men skulle kännas bättre om man kom dit med lite "kött på benen"-så att säga.
Alla förslag tips är välkomna.

Bifogar en bild så ni kan ta er en titt på eländet! :(

Grisen
2004-09-28, 17:24
Prova med en fet handkräm, men om det är infekterat så kanske det inte är så bra, är det verkligen infekterat?

Mart|n
2004-09-28, 17:32
Verkar som om du dragit upp en valk... Har själv gjort det en gång och det tog ett bra tag för det att läka helt. Jag gjorde som så att jag tog bort så mycket som möjligt av den valken så att man inte fastnar med den nånstans och förhindrar att man drar upp såret ännu mer.

EDIT: Riktigt ful musmatta! :D

X-Change
2004-09-28, 18:05
Prova med en fet handkräm, men om det är infekterat så kanske det inte är så bra, är det verkligen infekterat?

Tack Grisen! Det är rött, irriterat och värker - smärtan illar till om jag försöker böja fingrarna bakåt så dem blir raka och de sipprar ut genomskinnlig vätska - jag tror på infektion men får väl kolla imorgon.

Verkar som om du dragit upp en valk... Har själv gjort det en gång och det tog ett bra tag för det att läka helt. Jag gjorde som så att jag tog bort så mycket som möjligt av den valken så att man inte fastnar med den nånstans och förhindrar att man drar upp såret ännu mer.

EDIT: Riktigt ful musmatta! :D

Jo! Drog upp samma valk förra ryggpasset och en vecka senare (nästa ryggpass) var den inte helt läkt! Fan va surt!
Har tagit bort allt som går redan så på den punkten är det stopp..

EDIT: Min musmatta äger, den har fått utstå smuts, cola och chips - OCH överlevt!! :eek:

fintelligens
2004-09-28, 18:26
Om det är infekterat så måste du få penicilin fort. Har själv haft infektion i fingret och benet. Annars kan du försöka blöta det i alsol-sprit. Finns att köpa på apoteket.

Kebab-Arne
2004-09-28, 18:40
Köra med träningshandskar tills skadan är läkt vore kanske smart? Hur fjolligt det än må vara...

Grisen
2004-09-28, 23:07
Tack Grisen! Det är rött, irriterat och värker - smärtan illar till om jag försöker böja fingrarna bakåt så dem blir raka och de sipprar ut genomskinnlig vätska - jag tror på infektion men får väl kolla imorgon.



Jo! Drog upp samma valk förra ryggpasset och en vecka senare (nästa ryggpass) var den inte helt läkt! Fan va surt!
Har tagit bort allt som går redan så på den punkten är det stopp..

EDIT: Min musmatta äger, den har fått utstå smuts, cola och chips - OCH överlevt!! :eek:


Aj aj! Det låter illa.. Kolla upp det på vårdcentral eller skolsköterska! Uppdatera oss gärna om hur det gick.

X-Change
2004-09-29, 11:08
Aj aj! Det låter illa.. Kolla upp det på vårdcentral eller skolsköterska! Uppdatera oss gärna om hur det gick.

Det var illa! Amatör-doktorn i mig hade rätt! Det är infekterat!
Ska tvätta såret morgon och kväll med alsolsprit och lägga förband på det!
Får inte använd hande för träning på iaf 1 vecka tills att det har läkt!

Känns så jävla surt! :cryout:

Ska nog köpa fjollvantar idag som jag kan ha när det är dags att dra marklyften! :furious:

Tack för tipsen iaf!

mystic[-_-]
2004-09-29, 11:40
Jag har haft sånna sen jag var 16 och de gör rätt ont ibland. Jag vet inte vad man ska göra för att ta bort dem, men jag antar att handkräm och göra rent den borde vara bra :D