handdator

Visa fullständig version : tuggummi i gymmet?


Viggo
2004-09-27, 23:50
Tycker man ofta ser grova lirare som tuggar tuggummi när de gymmar. Finns det någon funktion med detta? tänkte på insulin osv..?

Styx
2004-09-28, 01:04
Tycker man ofta ser grova lirare som tuggar tuggummi när de gymmar. Finns det någon funktion med detta? tänkte på insulin osv..?

Nej!

Om dom inte ser ett tydligt samband mellan deras munhygien och deras resultat av träningen!?
Tuggande av tuggummi kan påverka utsöndringen i magsäcken men påverkar inte direkt träningen.

Sverker
2004-09-28, 06:28
Minns att det är en scen i Pumping Iron. Arnold ni-vet-vem tuggar tuggummi medan han kör brösten i cablecrossen :hbang:

Har själv försökt göra detta någon gång i min ungdom och upptäckt att jag var en man...klarade inte av att göra två saker samtidigt, träna bröstet och tugga tuggummi :D


Alltså en ren egotripp på gymmet.

King Grub
2004-09-28, 06:37
Tuggande av tuggummi, även sockerfritt sådant, kan orsaka frisättning av insulin, men det lär inte röra sig om mängder som påverkar mycket av någonting.

New Scientist, March 02

Prankie
2004-09-28, 06:53
Kan man inte göra nånting som är bara gott utan att det ska vara OPTIMALT!? :D

Karelin
2004-09-28, 11:29
Tycker man ofta ser grova lirare som tuggar tuggummi när de gymmar. Finns det någon funktion med detta? tänkte på insulin osv..?


tycker det är nice med lite bubbelgum i käften när man taggar sig själv inför ett set... *skadad*

Menigar
2004-09-28, 11:43
Tycker man ofta ser grova lirare som tuggar tuggummi när de gymmar. Finns det någon funktion med detta? tänkte på insulin osv..?

Kan ju vara så att man förbereder magsäcken på mat så när man skickar ner sin gainer så börjar magen bearbeta den snabbare.

Sen frisätter tuggummi-tuggning mer syre till hjärnan, lättare att hålla fokus längre vid hård träning?

Bara mina teorier baserade på lite allt möjligt förstås. Prova och se om det gör någon skillnad? ;)

Grisen
2004-09-28, 12:26
Ronnie Kålman tuggar i hans filmer!

Styx
2004-09-28, 16:20
Sen frisätter tuggummi-tuggning mer syre till hjärnan, lättare att hålla fokus längre vid hård träning?


Va?? :confused:

Yankeee
2004-09-28, 16:53
Va?? :confused:

Har också läst om det någonstans -för många år sedan, så jag vet inte något om sanningshalten- men tydligen skulle man få mer syre till hjärnan pga att man andades på ett annat sätt när man tuggade tuggummi.

Grahn
2004-09-28, 16:55
Går väl att använda som en liten bettskena i miniatyr ;) skulle dock inte vilja lyckas med att få ett tuggummi fel i ngn tung övning.

King Grub
2004-09-28, 16:58
http://www.infosatellite.com/news/2002/03/p190302gum.html

palme
2004-09-28, 17:07
Akta ni inte sväljer gummit ;)

King Grub
2004-09-28, 17:15
Akta ni inte sväljer gummit ;)

Erfarenheten som talar? :naughty:

palme
2004-09-28, 17:17
Varit nära ett par gånger!! Rätt obehagligt.

Vet faktiskt inte varför jag tuggar, blivit en grej. Men går lika bra att träna utan.

Bite
2004-09-28, 17:30
Sist jag tuggade tuggummi under ett pass spottade jag ofrivilligt ut det när jag pustade och frustade medans jag körde sidolyft, brukar försöka komma ihåg att spotta ut det före gymmet oftast.

Menigar
2004-09-28, 17:42
Va?? :confused:

Biologin i nian, alltså 2-3 år sen.
Men King Grub hjälpte ju till så där fick du en mer ingående förklaring. :cheers:

TommyBoy
2004-09-29, 23:14
Jag tuggar ibland, förr att öka salivutsöndringen så man inte blir så jävla torr i flabben samt för att minska spänningar i käkleden.

Måste passa på att ge ett råd till alla unga killar.
Skit i alla småsaker som ni tror kan hjälpa träningen. Glykemiskt index, insulinutsöndringar eller hur lillfingret pekar när ni kör en viss övning. Om ni ska tävla på Mr O nästa år så kan kanske detta ha en marginell effekt men annars är det mycket enkelt.
Basövningar, mat och vila. Träna stenhårt och vila mycket samt ge det tio år. Svårare än så är det inte.

Einar
2004-09-29, 23:33
Akta ni inte sväljer gummit ;)

Jag hade en kompis som alltid svalde sina tuggummin ;)

Castro
2004-09-30, 11:18
Jag tuggar ibland, förr att öka salivutsöndringen så man inte blir så jävla torr i flabben samt för att minska spänningar i käkleden.

Måste passa på att ge ett råd till alla unga killar.
Skit i alla småsaker som ni tror kan hjälpa träningen. Glykemiskt index, insulinutsöndringar eller hur lillfingret pekar när ni kör en viss övning. Om ni ska tävla på Mr O nästa år så kan kanske detta ha en marginell effekt men annars är det mycket enkelt.
Basövningar, mat och vila. Träna stenhårt och vila mycket samt ge det tio år. Svårare än så är det inte.

Förstår din tanke, men själv ser jag det som något givande, intressant och framförallt roligt att hela tiden försöka optimera min träning och kost i jakten på massa. Många bäckar små och kan jag nå mina mål med så lite som en dag tidigare är jag nöjd.

acidbl00d
2004-10-04, 17:57
Förstår din tanke, men själv ser jag det som något givande, intressant och framförallt roligt att hela tiden försöka optimera min träning och kost i jakten på massa. Många bäckar små och kan jag nå mina mål med så lite som en dag tidigare är jag nöjd.
Men du skall ju bli nästa Mr. O det är skillnaden ;)

666white
2006-11-13, 11:33
Jag tuggar alltid tuggummi på träning. Då har man nått att göra när man vilar. Har väl hänt att tuggummit har flygit ur munnen när man tar i. Men då tar man upp ett nytt ur fickan, måste ha reserv med sig.
Så vet man att man inte stinker skit i mun om nån skulle vilja fråga något *rolleyes*

Nina L
2006-11-13, 11:51
Jag blir starkare (och tuffare) när jag tuggar tuggummi. Det är ett måste på träningen.

Cerberus
2006-11-13, 14:29
tuggummi funkar inte när jag tränar iaf, då måste ja köra lätt :D. Antingen åker det ner i halsen lr så flyger det ut ur munnen

Jaws
2006-11-13, 14:52
Jag gör aldrig om det. Fick ett i luftstrupen när jag tränade, fick slå mig på bröstet och försöka klöka ut den:(

Halldin
2006-11-13, 18:35
Kan vara värt att ta om man klunkar malto genom hela passet, för tändernas skull mao.