handdator

Visa fullständig version : När är godis okej?


Jejje
2004-09-27, 17:48
Är godis nånsin okej under deffen.. förutom under en ätardag då?

hörde att det var ok att käka lite efter hård träning då man behöver socker direkt efter/föra..

fan vad sugen jag är på en snickers typ JUST NU.. men är det skumbananer och så man syftar på? hur FEL blir det med en snickers.. eller typ en påse med M (chokladöverdragna jordnötter).. kanske är för mycket fett? sabbar det min dags "diet" helt åt helvete..

Halldin
2004-09-27, 17:56
En gång är ingen gång, två gånger är en gång för mycket - visdomsord. :thumbup:

En snickers är inte optimalt efter träning, för mycket fett och annat. Samma sak med M&M. Skumbananer och dylikt går väl, men det är inte optimalt. :D

Varför deffar du förresten? Sist jag såg en bild på dig var du långt ifrån fläskig.

Jejje
2004-09-27, 17:57
nja formulerade mig konstigt. jag försöke få bort lite underhudsfett.. gillade inte mitt häng.. men deffar gör jag inte..

ok.. men jag kommer förmomodligen köpa mig en snicekrs iaf och käka ikväll.. fan skumgodis e ingen höjdare och jag vill ha godis idag.. bara har bestämt mig för det..

har redan slimmat mig en hel del.. så jag har varit duktig.. då är man värd nåt sånt

aliquis
2004-09-27, 18:22
Aldrig, eller när man är sugen.

Godis kommer ju aldrig bli bra, därför skall du ju inte äta det. Om du däremot "måste" ha det så är det ju bara att ta det.

Whey
2004-09-27, 19:49
Godis äter du när du känner för det - säger spegelbilden att du inte borde äta mer så kommer du inte vilja det. Simple as that.

Aliquis: Beror på hur man definerar godis. Och man skall ALDRIG säga ALDRIG...

Yankeee
2004-09-27, 19:54
Godis äter du när du känner för det - säger spegelbilden att du inte borde äta mer så kommer du inte vilja det. Simple as that.

Aliquis: Beror på hur man definerar godis. Och man skall ALDRIG säga ALDRIG...

Är på samma spår, känner du för godis så äter du det. Förhoppningsvis så äter du bra annars, då spelar det ingen roll. Dock är det också så att om man äter bra så blir man inte sugen på godis.

Men det är ok att säga aldrig i den meningen?

King Grub
2004-09-27, 20:13
Efter träningen är fettinlagringen så gott som avstängd, så ur den synvinkeln passar väl det tillfället. Om du vill använda träningen som ett slags skyddsnät och som en ursäkt för att äta skräp vill säga, eftersom resultaten också kan bli lidande om man prioriterar att tillfredsställa smaklökarna i stället för muskelcellerna vid det tillfället. :D

Whey
2004-09-27, 20:20
Vill man nu kompensera godisätande med träning och förstöra hela nöjet så kan man ju lägga in extrapass för det... :D

King Grub
2004-09-27, 20:28
Överträning är inte "kompensation", utan en av de positiva resultatens värsta fiender. :nono:

Tolkia
2004-09-27, 21:07
Godis äter du när du känner för det - säger spegelbilden att du inte borde äta mer så kommer du inte vilja det. Simple as that.
Den alltid ståndaktiges HÅN mot oss viljesvaga ...

Bärs
2004-09-28, 07:53
Jag brukar belöna mig med godis efter riktigt långa löppass, typ över 20 km. Det blir en motivationshöjande faktor.

Halldin
2004-09-28, 07:58
Jag brukar belöna mig med godis efter riktigt långa löppass, typ över 20 km. Det blir en motivationshöjande faktor.
http://www.infopet.ca/media/German%20shepherd%204.gif

Själv köper jag aldrig godis, men äter ibland om det finns hemma. Någon gång i veckan om ens det lär inte påverka resultaten så mycket, men hade jag varit på en deff hade jag nog varit mycket mer strikt. Möjligen en ätardag men annars skippa godis helt.

kampsporttjej
2004-09-28, 08:31
halldin>>> varför en schäferbild ? :D

Halldin
2004-09-28, 08:45
halldin>>> varför en schäferbild ? :D
Tyckte det lät så hundigt .. "jag brukar belöna mig själv med en godis efter ett löppass". :D

skaparn
2004-09-28, 12:12
Vid längre vandringar är godis ganska bra, håller uppe blodsockret en smula och stärker motivationen. Om det ska vara godis av typen "rent socker" såsom hårda karameller eller fetare godis som choklad vet jag inte.

Själv har jag ofta hårda karameller, russin & mandlar eller Riesen-kola i fickan när jag är ute och går i fjällen. Problemet med godis vid hårdare aktiviteter är att det inte går att tugga och flåsa samtidigt med bra resultat, dessutom blir ju inte njutningen densamma.

Castro
2004-09-28, 13:00
Mitt tips är att skita i allt godis för att på så sätt döda godissuget för gott! Låt inte smaklökarna bestämma över dig.

Anki
2004-09-28, 13:12
Är godis nånsin okej under deffen.. förutom under en ätardag då?

hörde att det var ok att käka lite efter hård träning då man behöver socker direkt efter/föra..

fan vad sugen jag är på en snickers typ JUST NU.. men är det skumbananer och så man syftar på? hur FEL blir det med en snickers.. eller typ en påse med M (chokladöverdragna jordnötter).. kanske är för mycket fett? sabbar det min dags "diet" helt åt helvete..

Svaret du vill ha på din fråga är "ja, det är okej...", men du vet ju själv svaret, eller hur? Det är så lustigt när folk så gärna vill ha ett godkännande utifrån för att legitimera sitt ätbeteende, bara för att de själva inte ska få dåligt samvete (eller vad det nu beror på).

Och vilket svar du än hade fått, hade du ju köpt den där snickers-biten ändå:


ok.. men jag kommer förmomodligen köpa mig en snicekrs iaf och käka ikväll.. fan skumgodis e ingen höjdare och jag vill ha godis idag.. bara har bestämt mig för det....

Och här kommer urskuldrandet för att själv legitimera ditt val:


har redan slimmat mig en hel del.. så jag har varit duktig.. då är man värd nåt sånt

DU väljer hur DU ska gå till väga. Lägg inte över ansvaret på någon annan...

(Sätter en :) här, för att inte ge intryck av att jag är grinig. Tyckte bara att det var underhållande att hobbyanalysera inlägget.)