handdator

Visa fullständig version : Drink efter ultrakort pass?


Slartibartfast
2004-09-27, 14:02
En gång i veckan brukar jag köra ett vadpass. Fem set och det hela är över på 10-15 minuter. Är det överhuvudtaget någon idé att inta kollisar och protte efter ett sånt pass? Man blir ju knappt svettig (jag blir svettig av att stiga upp ur sängen)

Jag brukar inte ta nåt efter ett vadpass så det är därför jag undrar.

King Grub
2004-09-27, 14:07
Vill du stimulera muskel- och styrketillväxt så måste det finnas aminosyror lätt tillgängliga, och det verkar vara just aminosyror i samband med insulin som har den eftertraktade effekten.

Nutr Rev. 2003 May;61(5 Pt 2):S88-94. Glycemic carbohydrates consumed with amino acids or protein right after exercise enhance muscle formation.

This review shows the importance of high-glycemic carbohydrates consumed together with protein in enhancing the exercise-induced muscle formation relative to timing of intake. Insulin, which increases in blood after glycemic carbohydrate ingestion, seems to effectively stimulate protein synthesis and inhibit protein degradation right after exercise rather than later.

Nödvändigt? Antagligen inte. Bättre än inte ta någon. Javisst.

Slartibartfast
2004-09-27, 14:12
Ok. Jag är ju inte direkt optimal i andra avseenden heller, så det är kanske inte så stor skillnad om jag tar en eller inte, men OM jag gör det vad tror du om att halvera den dos jag tar till vanliga pass och svepa det?

edit: alltså kring 25 g protein och 50 g kolisar för ett fetto på 95 kg

King Grub
2004-09-27, 14:17
Ok. Jag är ju inte direkt optimal i andra avseenden heller, så det är kanske inte så stor skillnad om jag tar en eller inte, men OM jag gör det vad tror du om att halvera den dos jag tar till vanliga pass och svepa det?

edit: alltså kring 25 g protein och 50 g kolisar för ett fetto på 95 kg

Ja, det behöver absolut inte vara några mängder. Jag tror du kan gå ner mot 20/20 gram utan problem, förutsatt att du äter regelbundet som vanligt kring passet. Kolhydraterna behöver definitivt inte vara några 50 gram. Det är inte mängder insulin som krävs för att verka antikatabolt, kunna nyttjas av proteinet och åstadkomma vasodilation.

nordland
2004-09-27, 14:17
IOM att passet är så kort, så är det lika att dra drinken innan istället. Med mindre andel kolhydrater... 1:2.......

King Grub
2004-09-27, 14:19
IOM att passet är så kort, så är det lika att dra drinken innan istället.

Bättre t o m; det lär det ju vara även vid längre pass, om man måste välja.

Slartibartfast
2004-09-27, 14:20
Ok!

Thanks guys! Det får bli en sup på 20 g protein och 30-40g kollisar ikväll då. :thumbup: :cheers:

edit: såg just att Gruben rekommenderade så lågt som 20 g kolisar. Då får det bli så! :thumbup:

z_bumbi
2004-09-27, 14:22
Äter man mat i närheten av de fem set med vader så ser jag ingen större anledning att slänga på en extra drink, är det dags för ett vanlig mellanmål så är det kanske inte helt fel om det är lite större men fem set vader är ju knappt uppvärmingen jämfört med ett vanligt pass.

Slartibartfast
2004-09-27, 14:26
Äter man mat i närheten av de fem set med vader så ser jag ingen större anledning att slänga på en extra drink, är det dags för ett vanlig mellanmål så är det kanske inte helt fel om det är lite större men fem set vader är ju knappt uppvärmingen jämfört med ett vanligt pass.

Det har nog ofta gått några timmar sen jag åt sist (inte kanske i kväll dock) så det skulle bli tillsammans med dagens sista mål.

King Grub
2004-09-27, 14:31
Det har nog ofta gått några timmar sen jag åt sist (inte kanske i kväll dock) så det skulle bli tillsammans med dagens sista mål.

Då skadar det defintivt inte med en slurk; kanske som sagt hellre före passet, följt av en måltid efteråt, så du har kontinuerlig tillgång och påfyllning av aminosyror.

Slartibartfast
2004-09-27, 14:34
Då skadar det defintivt inte med en slurk; kanske som sagt hellre före passet, följt av en måltid efteråt, så du har kontinuerlig tillgång och påfyllning av aminosyror.

Ok. Men om jag t.ex går och kör passet en timme efter att jag ätit så är drinken överflödig, eller vad?

z_bumbi
2004-09-27, 14:35
Det har nog ofta gått några timmar sen jag åt sist (inte kanske i kväll dock) så det skulle bli tillsammans med dagens sista mål.

Äter du ett riktigt mål mat får du ju ut mer aminosyror och mer glukos i blodet än vad man får av en liten, liten gainer så det känns som en detalj man kan strunta i om man inte har ambitionen att tävla utomlands eller så. Äter du ett väldigt litet kvällsmål så kan en drink kanske vara bra däremot.

Slartibartfast
2004-09-27, 14:42
Äter du ett väldigt litet kvällsmål så kan en drink kanske vara bra däremot.

Ja, kvällsmålet blir bra litet. Två ägg och ett äpple brukar det bli.

King Grub
2004-09-27, 14:48
Ja, det var ju inte mycket att hänga i julgranen mängdmässigt. :)