handdator

Visa fullständig version : Val av rå grönsak?


jimcg
2004-09-27, 09:54
Jag tar ett par frukter med mig varje dag till jobbet, men slarvar konstant med grönsaker (både hemma och på jobbet).

För att bättra på det lite i alla fall, tänkte jag ta med någon grönsak också. Vore morot ett bra val, eller finns det någon annan som vore bättre (näringsmässigt), om ambitionen är en rå grönsak, som man lätt kan knapra i sig varje dag i samband med lunchen?

//Jim

Slartibartfast
2004-09-27, 10:03
Jag tar ett par frukter med mig varje dag till jobbet, men slarvar konstant med grönsaker (både hemma och på jobbet).

För att bättra på det lite i alla fall, tänkte jag ta med någon grönsak också. Vore morot ett bra val, eller finns det någon annan som vore bättre (näringsmässigt), om ambitionen är en rå grönsak, som man lätt kan knapra i sig varje dag i samband med lunchen?

//Jim

Jag äter morötter och kålrot varje dag. Hur bra det är vet jag inte.

King Grub
2004-09-27, 10:14
Broccoli! Kraftfullt antioxadantisk, men betydligt mer av de aktiva sulforafanproducerande enzymerna behålls om man äter den okokt.

New Scientist 5 April 2003.

Slartibartfast
2004-09-27, 10:30
Broccoli! Kraftfullt antioxadantisk, men betydligt mer av de aktiva sulforafanproducerande enzymerna behålls om man äter den okokt.

New Scientist 5 April 2003.

Sen kan man ju fråga sig om man vill äta broccoli i någon form. ;)

jimcg
2004-09-27, 10:33
Broccoli! Kraftfullt antioxadantisk, men betydligt mer av de aktiva sulforafanproducerande enzymerna behålls om man äter den okokt.

New Scientist 5 April 2003.

Okej!

Då ska jag testa broccoli i rå form. Om det av smakmässiga skäl skulle visa sig omöjligt att pressa i sig, är morot ett schysst andrahandsval?

//Jim

MasterChief
2004-09-27, 10:56
Okej!

Då ska jag testa broccoli i rå form. Om det av smakmässiga skäl skulle visa sig omöjligt att pressa i sig...

//Jim

Kanske ingen kulinarisk upplevelse att tugga rakt av men skär den i småbitar och blanda den i en sallad alternativt i maten så är det helt ok!

Sverker
2004-09-27, 11:18
Broccoli! Kraftfullt antioxadantisk, men betydligt mer av de aktiva sulforafanproducerande enzymerna behålls om man äter den okokt.

New Scientist 5 April 2003.

De där enzymerna ! Vad gör de ?

aliquis
2004-09-27, 11:20
Humm.. okokt broccoli har jag inte provat.

Vitkål går ju bra att äta rå, men du får äta en jäkla massa för att få i dig någon "mat". I princip gratis är det också.

Morot är ju enkelt, paprika är ju lätt att äta rå också.

Callister
2004-09-27, 11:38
De där enzymerna ! Vad gör de ?
sulforafan skyddar ju mot cancer, kanske inte var din fråga men. :)

jimcg
2004-09-27, 11:46
Kanske ingen kulinarisk upplevelse att tugga rakt av men skär den i småbitar och blanda den i en sallad alternativt i maten så är det helt ok!

Tackar! Jag ska ha det tipset i minnet ifall broccolin tenderar att studsa upp igen. :thumbup:

//Jim

King Grub
2004-09-27, 13:25
De där enzymerna ! Vad gör de ?

http://www.medicallink.se/news/printNews.cfm?newsID=905

Cilia
2004-09-27, 15:42
hade tänkt föreslå vitkål
men annars är ju tomater gott.
Jag kan lätt proppa i mig en hel ask med körsbärstomater
Gurka är också gott men mycket vatten.

z_bumbi
2004-09-27, 16:00
hade tänkt föreslå vitkål


Pizzasallad. :eating:
Man gör ett kålhuvud i taget och sen har man sallad för några dagar. Det går utmärkt att frysa "färdiglagad" i påsar och plocka fram kvällen innan, tinar så där lagom fram till lunch om den ligger i kylen.

Callister
2004-09-27, 16:21
Egentligen så är ju alla grönsaker nyttiga, så ta det du gillar mest.
Men det finns ju vissa som är riktigt nyttiga också, och av dem tycker jag morot är godast, och mormorgjord grönkål (till julbordet). :eating:

Yankeee
2004-09-27, 16:59
Dr Hibbert: Another broccoli related death.
Marge: But i thought broccoli was...
Dr Hibbert: Oh yes, one of the deadliest plants on earth. Why it tries to warn itself with its terrible taste.

Paprika, ta en av varje färg så får du massor av godis för din kropp :)

MasterChief
2004-09-27, 17:37
Dr Hibbert: Another broccoli related death.
Marge: But i thought broccoli was...
Dr Hibbert: Oh yes, one of the deadliest plants on earth. Why it tries to warn itself with its terrible taste.


:D

Fick mig att tänka på det gamla talesättet: "Vissa saker smakar gott eftersom kroppen behöver dem"...Så det är bara att trycka i sig glass, chips... :rolleyes:

King Grub
2004-09-27, 18:34
Broccoli är ju det godaste grönsaken!

Sverker
2004-09-27, 19:55
http://www.medicallink.se/news/printNews.cfm?newsID=905

Tack King Grub. Det var något nytt för mig.



Är själv lite sparsam med olika kålsorter. Skyller på nitraten som kan ge nitrosaminer och cancer fast egentligen är det smaken :D

Trance
2004-09-27, 20:04
Tycker broccoli är rätt gott faktiskt.

Om man köper fryst broccoli och tinar den i micron, förloras något gämfört om man skulle köpt färsk?

z_bumbi
2004-09-27, 20:15
Om man köper fryst broccoli och tinar den i micron, förloras något gämfört om man skulle köpt färsk?

Ja och nej. Du kan tjäna på att broccolin blivit nedfrysen på en gång och sluppit en lång transport i kylbil men du kommer att förlora lite av vitamininnehållet vid värmningen.
Frågan är vad som är sämst? Gissningsvis är förlusterna i båda fallen så små att det inte spelar någon roll och det är ju bara att äta lite mer grönsaker så tar man igen det man missade.

MasterChief
2004-09-28, 11:29
Kan slå ett slag för att odla sin egen broccoli. Väldigt fascinerande att se broccoli helt plötsligt sticka upp ur marken. Sen är den godare också.

Anki
2004-09-28, 12:43
Okej!

Då ska jag testa broccoli i rå form. Om det av smakmässiga skäl skulle visa sig omöjligt att pressa i sig, är morot ett schysst andrahandsval?

//Jim

Broccoli ligger på drygt 900 TE, morot på drygt 200 TE. Ett mellanhandsval (som jag själv aldrig skulle få för mig att äta i någon form) är blomkål, som enligt tabellerna jag har sett landar på nästan 400. Samtliga värden gäller 100 g grönsak.

Om du inte gillar broccoli, så tvinga i dig ändå... Det började minsann jag göra för inte så länge sedan, och det går så bra så!

(Vill passa på att föra fram blåbär i ljuset, även om jag då måste lämna grönsaksspåret. Ligger på runt 800 TE, och ett par hundra gram sådana slinker ju lätt ner.)