handdator

Visa fullständig version : Energibalans vs. allt annat


Glen
2004-09-26, 19:56
Med risk för att verka korkad:

Energibalansen är ju bekant det som styr om vi går upp eller ner i vikt, om vi stoppar i oss mer energi än vi förbrukar så lagras det som fett. Om man utgår från det, vad spelar då GI, II och allt annat i den stilen för roll för viktminskning om det i slutändan ändå är antalet kalorier man stoppar i sig som avgör om man tappar fett. Alltså om jag äter 100 kcal mer än jag förbrukar så kommer jag att lägga på mig cirka 11 gram fett på kroppen oavsett GI, II och vad det nu är som de livsmedel som jag ätit innehåller. Nån som orkar förklara?

Jejje
2004-09-26, 20:08
jo.. men sen är det väl mycket som har att göra me om du bara vill tappa fett eller bygga muskler på samma gång.. då spelar det lite roll för att få en optimal
fett = ner
muskler = upp

att bara tappa fett kanske inte e så svårt.. göra av med mer energi än man stoppar i sig.. jag är inget proffs på näring och träning men jag antar att det är så..

King Grub
2004-09-26, 20:13
Du lägger inte på dig fett om du inte ligger på ett energiöverskott, men måltider som orsakar stora mängder glukos, insulin och fett i blodet samtidigt kanske inte är det lämpligaste, och det är just högt GI och II som åstadkommer denna ogynnsamma miljö, samt försämrar insulinkänsligheten i längden.

Energi som hade kunnat hamna i muskelcellerna slussas i sådana miljöer in i fettceller i stället.

Kanske inte de perfekta förutsättningarna för bästa träningsresultat.

kampsporttjej
2004-09-28, 08:44
om man äter mat som man tycker om, med lågt GI och bra råvaror (få halvfabrikat)
och fina fetter, men inkluderar de insulinutsöndrande källorna keso, kesella
mjölk, och mjukost, och helkornsbröd, men ändå hamnar på ett kaloriunderskott, blir det väl mer viktnedgång än om man ligger på +- noll
men undviker dessa II-grejer?

jag kan ju säga att sedan jag började ta hänsyn till II så har jag haft
svårt att ligga på kaloriunderskott! dessa mjökprodukter kanske mättar bättre för vissa...=mej

i turordning är det väl detta som gäller för en viktminskning:
1. kaloriunderskott (äta mindre/träna mer)
2. bra kvalitét och fördelning av kosten.

?

z_bumbi
2004-09-28, 08:59
i turordning är det väl detta som gäller för en viktminskning:
1. kaloriunderskott (äta mindre/träna mer)
2. bra kvalitét och fördelning av kosten.

?

Japp och punkt 2 har mycket mindre betydelse än punkt 1.

Även om jag inte ser någon anledning att vräka i sig all mat i ett mål och basera allt på sk onyttigheter även om man i alla fall skulle tappa i fettvikt. Det finns andra faktorer än just om man tappar i fettvikt att tänka på, att leva tills man är 60 år är ju en t ex.

King Grub
2004-09-28, 09:25
och fina fetter, men inkluderar de insulinutsöndrande källorna keso, kesella, mjölk, och mjukost

Just kalcium från mjölkprodukter har en kraftigt fettförbrännande effekt också, och har alltså inte alls samma negativa inverkan på förbränningen totalt som något som höjer insulinet lika mycket, men som saknar denna effekt. :thumbup:

JJ
2004-09-28, 09:48
Just kalcium från mjölkprodukter

Är det just mjölkprudukter eller kan man äta tillskott? Vet du/man annars varför just kalcium i mjölkprodukter har denna effekt?

Relation between calcium intake and fat oxidation in adult humans.

Melanson EL, Sharp TA, Schneider J, Donahoo WT, Grunwald GK, Hill JO.

Gäller det CONCLUSION: Higher acute Ca(2+) intake is associated with higher rates of whole-body fat oxidation. These effects were apparent over 24 h, during sleep and, to a lesser extent, during light physical activity. Calcium intake from dairy sources was not a more important predictor of fat oxidation than total Ca(2+) intake.

King Grub
2004-09-28, 09:55
Är det just mjölkprudukter eller kan man äta tillskott? Vet du/man annars varför just kalcium i mjölkprodukter har denna effekt?

Relation between calcium intake and fat oxidation in adult humans.

Melanson EL, Sharp TA, Schneider J, Donahoo WT, Grunwald GK, Hill JO.

Gäller det CONCLUSION: Higher acute Ca(2+) intake is associated with higher rates of whole-body fat oxidation. These effects were apparent over 24 h, during sleep and, to a lesser extent, during light physical activity. Calcium intake from dairy sources was not a more important predictor of fat oxidation than total Ca(2+) intake.

Här har du några referenser som pekar på att det är just mjölkprodukternas kalcium som är effektivt:

Zemel M B, Shi H. Greer B, DiRienzo D & Zemel PC. Regulation of adiposity by dietary calcium FASEB J. 14:1132-1138, 2000.

Zemel M B, Thompson W, Zemel P, Nocton A M, et al. Dietary calcium and dairy products accelerate weight and fat loss during energy restriction in obese adults Am J Clin Nutr 75(suppl. 2):a342S, 2000.

Zemel MB. Mechanisms of dairy modulation of adiposity J Nutr 133:252S-256S, 2003.

Teegarden D. Calcium intake and reduction in weight or fat mass. J Nutr 133:249S-251S, 2003.

E L Melanson et al., Relation between calcium intake and fat oxidation in adult humans. Int Journal of Obesity 27:196-203, 2003.

JJ
2004-09-28, 09:58
Här har du några referenser som pekar på att det är just mjölkprodukternas kalcium som är effektivt:

E L Melanson et al., Relation between calcium intake and fat oxidation in adult humans. Int Journal of Obesity 27:196-203, 2003.

Samma som jag kvotade :)
Kommer du ihåg om någon beskrev varför just kalcium i mjölkprodukter skulle ha denna effekt?

JJ
2004-09-28, 10:01
Hittade själv:

Notably, dairy sources of calcium exert markedly greater effects in attenuating weight and fat gain and accelerating fat loss. This augmented effect of dairy vs. supplemental calcium is likely attributable to additional bioactive compounds in dairy that act synergistically with calcium to attenuate adiposity; among these are angiotensin converting enzyme inhibitory peptides, which limit angiotensin II production and thereby limit angiotensin II stimulation of adipocyte lipogenesis. These concepts are confirmed by both epidemiological and clinical data, which similarly demonstrate that dairy products exert a substantially greater effect on both fat loss and fat distribution compared to an equivalent amount of supplemental calcium.

King Grub
2004-09-28, 10:04
"Calcium in the form of dairy exerted a greater effect on attenuating fat deposition than a comparable quantity of elemental calcium. Consistent with this, a recent randomized clinical trial demonstrated a markedly greater weight loss (7.0 vs. 1.7 kg) in patients maintained on a milk-based diet for 16 wk vs. those maintained on conventional hypocaloric diet at the same level of energy intake (16) . Although this difference was attributed to the novelty of the milk-based diet possibly contributing to a greater level of compliance, data presented herein suggest that this effect may also be attributable to suppression of 1,25-(OH)2-D and adipocyte Ca2+, with a consequent reduction in the efficiency of energy utilization."

kampsporttjej
2004-09-28, 17:49
king grub; alla dessa forskningsresultat du publicerar, vet du vad för slags
människor är de utförda på? otränade överviktiga, vältränade "normalviktiga"
unga/gamla... eller en blandning?
känns ju ganska adekvat egentligen... ;)

King Grub
2004-09-28, 18:26
king grub; alla dessa forskningsresultat du publicerar, vet du vad för slags
människor är de utförda på? otränade överviktiga, vältränade "normalviktiga"
unga/gamla... eller en blandning?
känns ju ganska adekvat egentligen... ;)


Kolla upp referenserna! :) De är gratis, även i fullängdsversionerna, de flesta av dem.