handdator

Visa fullständig version : mega mass2000


ölobrännvin
2004-09-26, 14:40
Joe Weiders super mega mass2000 köpte jag igår 400 spänn för 3kg inte så dyrt men frågan är väl om det är bra, nån som kört med det ? Det verkade lite rörigt på innehållsförteckningen .

King Grub
2004-09-26, 14:43
Dextrose, Maltodextrin, Hydrolyserat Kollgenprotein, Mjölkprotein, Vasslepulver, Avfettat kakaopulver, Trikalciumfosfat, Naturliga aromämnen, MCT, Torkat eggalbumin, Lecitin, Askorbinsyra, Järndifosfat, Zinkoxid.

Största proteinkällan är kollagenprotein, som har ett biologiskt värde på 0 = värdelöst. Slaktavfall: bindväv från smågrisar och kalvar.

lauria
2004-09-26, 15:44
Dextrose, Maltodextrin, Hydrolyserat Kollgenprotein, Mjölkprotein, Vasslepulver, Avfettat kakaopulver, Trikalciumfosfat, Naturliga aromämnen, MCT, Torkat eggalbumin, Lecitin, Askorbinsyra, Järndifosfat, Zinkoxid.

Största proteinkällan är kollagenprotein, som har ett biologiskt värde på 0 = värdelöst. Slaktavfall: bindväv från smågrisar och kalvar.


Förrutom att det är värdelöst är det inte skadligt med kollagenprotein, oxå?

Jag har fått för mig attt det inte är så hälso samt. :confused:

Sverker
2004-09-26, 15:57
Förrutom att det är värdelöst är det inte skadligt med kollagenprotein, oxå?

Jag har fått för mig attt det inte är så hälso samt. :confused:

Inte alls skadligt.
Det är ett protein som många andra. Men det har en helt fel sammansättning av aminosyror.

Det skadliga är ifall du endast lever av kollagen/gelatin som proteinkälla. Kanske därifrån det kommer.

påven
2004-09-26, 17:25
Inte alls skadligt.
Det är ett protein som många andra. Men det har en helt fel sammansättning av aminosyror.

Det skadliga är ifall du endast lever av kollagen/gelatin som proteinkälla. Kanske därifrån det kommer.

men hur kan dom sälja det om dte äör helt värdelöst då?

ölobrännvin
2004-09-26, 17:25
så det är med andra ord skräp ?

King Grub
2004-09-26, 17:26
men hur kan dom sälja det om dte äör helt värdelöst då?

Vad hindrar dem, så länge folk köper?

så det är med andra ord skräp ?

:thumbup:

ölobrännvin
2004-09-26, 17:29
Men hur kan det vara fel sammansättning, är inte det viktiga att det innehåller alla aminosyror, går det inte att komplettera på nåt sätt ?

påven
2004-09-26, 17:36
Vad hindrar dem, så länge folk köper?


:

jo det är klart, men varför lägger man ens ner pengar på att ta fram ett proteinpulver som inte har någon effekt?

Sverker
2004-09-26, 17:44
Men hur kan det vara fel sammansättning, är inte det viktiga att det innehåller alla aminosyror, går det inte att komplettera på nåt sätt ?

Visst innehåller kollagen alla aminosyrorna men halten av de essesiella aminosyrorna är mycket lågt. Det är alltså inte möjligt att komplettera upp en eller annan aminosyra, det är så många det är lite av.

Kollagen består till 1/3 av aminosyrorna glycin och prolin !
Det intressanta är att kollagen innehåller den mycket speciella aminosyran hydroxy-prolin och det går alltså att analysera prover på olika protein ifall de är utspädda med kollagen ;)

Zakath
2004-09-26, 17:46
jo det är klart, men varför lägger man ens ner pengar på att ta fram ett proteinpulver som inte har någon effekt?



För att det är billigt och folk köper det. Sen har det säkert använding inom industrin...

kalleHUND
2004-09-26, 17:52
Kollade på polarens mega mass 2000-burk, står "new improved formula" på den. Kan tillägga att jag inte hittade kollagen bland ingredienserna, dom har kanske har skärpt sig? :thumbup:

ölobrännvin
2004-09-26, 18:02
Kollade på polarens mega mass 2000-burk, står "new improved formula" på den. Kan tillägga att jag inte hittade kollagen bland ingredienserna, dom har kanske har skärpt sig? :thumbup:
jag tittade precis på min med och hittade inte kolagenprotein, så kanske är det inte bortkastade pengar , men skit samma jag äter upp det iallafall !
Tack för alla svar

morbror_sven
2004-09-26, 18:10
jo det är klart, men varför lägger man ens ner pengar på att ta fram ett proteinpulver som inte har någon effekt?
Pulver utan verkan säljs så klart för att tjäna pengar. Desto billigare råvaror man använder sig av, desto mer kan man tjäna.

Anledningen till att folk betalar för sådant är okunskap.

Folk verkar bli alltmer godtrogna gentemot företag. Hela grundkonceptet för ett företag är att tjäna pengar på andra.
Inget fel med det, man har ju själv chansen att göra samma sak. Men det gäller likväl att inte bli lurad.

Sven_b
2004-09-26, 23:58
Helvete vad sur jag blir, har nämligen oxå köpt super mega mass 2000 och det som är mest irriternade är att killen på affären rekomenderade den :furious: aja får väll ta och köpa mig ett nytt kosttillskott då, kanske ska dumpa pulvret som är kvar i burken (har tagit kanske 1/4del av burken) utanför affären!

aliquis
2004-09-27, 00:21
sven_b: din burk var inte utan kollagen då?

Sven_b
2004-09-27, 08:08
Tror det, ska kolla efter men eftersom det är super mega mass 2000 jag har köpt så antar jag att det är kollagen protein i den.

Sven_b
2004-09-27, 14:16
kollade på innhålls förteckningen nu och kunde iaf inte se att det stod kollagen protein nånstans, ska jag fortsätta använda mig utav den tills den är slut eller rekomenderar ni att jag ska köpa ett nytt kosttillskott?

King Grub
2004-09-27, 14:20
kollade på innhålls förteckningen nu och kunde iaf inte se att det stod kollagen protein nånstans, ska jag fortsätta använda mig utav den tills den är slut eller rekomenderar ni att jag ska köpa ett nytt kosttillskott?

Står det inte så finns det inte.

Det verkar ju som om Weider har uppgraderat receptet.

Sven_b
2004-09-27, 15:13
Jo står faktiskt på burken att det är ett nytt recept!

morbror_sven
2004-09-27, 15:33
Helvete vad sur jag blir, har nämligen oxå köpt super mega mass 2000 och det som är mest irriternade är att killen på affären rekomenderade den :furious: aja får väll ta och köpa mig ett nytt kosttillskott då, kanske ska dumpa pulvret som är kvar i burken (har tagit kanske 1/4del av burken) utanför affären!
blev du också rekomenderad super mega mass 2000?? När jag nyss hade börjat träna för ett par månader sedan, och visste ännu mindre än vad jag gör nu blev jag nämligen rekomenderad det pulvret.

Kanske hälsokostbutikerna tjänar extra mycket på det...

z_bumbi
2004-09-27, 16:01
blev du också rekomenderad super mega mass 2000?? När jag nyss hade börjat träna för ett par månader sedan, och visste ännu mindre än vad jag gör nu blev jag nämligen rekomenderad det pulvret.

Kanske hälsokostbutikerna tjänar extra mycket på det...

Hälsokostbutikerna tjänar oftast mycket pengar på det de rekommenderar, inte så stor skillnad mot de flesta kosttillskottsbutiker iofs.

Sven_b
2004-09-27, 17:53
blev du också rekomenderad super mega mass 2000?? När jag nyss hade börjat träna för ett par månader sedan, och visste ännu mindre än vad jag gör nu blev jag nämligen rekomenderad det pulvret.

Kanske hälsokostbutikerna tjänar extra mycket på det...


Japp jag fick också det pulvret rekommenderat!

morbror_sven
2004-09-27, 18:04
lite OT Tycker jag att hälsokostbutikerna är benhårda affärsmän(om inte kvinnor). Man märker hela tiden hur de försöker att utnyttja situationen och truga på folk sina dyra produkter.
De är väl medvetna om att de kan utnyttja desperata människor till 100%

Kosttillskottsbutiker på internet är annorlunda, där har man alltid känslan av att man själv väljer. Vilket man också har.

aliquis
2004-09-27, 18:30
O alla vet ju att här på kolo väljer man fairing ;D, själv såklart :thumbup:

Lepras
2004-09-27, 18:53
supermegamass 2000 smakar ju riktigt illa också,,, inget nödvändigt,,, men ska man klaga så ska man,, ;)

Zonyk83
2004-09-28, 17:06
supermegamass 2000 smakar ju riktigt illa också,,, inget nödvändigt,,, men ska man klaga så ska man,, ;)

*** vad folk klagar här, så fort man snackar om något märke som de själva inte använder så laddar de upp så mycket negativt som möjligt och kräker ner alla andra med det...Mega Mass funkar hur bra som helst för mig och smakar gott! Det finns alltid nåt skit att säga om alla märken

Edit: Du som klagade på sammansättningen, kan du utveckla det?

Medusa
2004-09-30, 08:12
Mega mass 2000 är ok som gainer, i det nya receptet finns det mycket riktigt ingen kollagen protein, och därmed försvinner det som egentligen gjorde mega mass 2000 värdelöst.

Det är relativt billigt och med tanke på vad man betalar så är det ett ganska hyggligt tillskott man får för pengarna.

CroCop
2004-10-06, 10:57
hahhaa så här har man gått å trott att det är kollagen i min mega mass 2000.. aså på nätet står det att det innehåller Kollagenprotein, på ************* tex, men på min burk står det absolut inget om kollagen i innehållsförteckningen, så då är det nytt "recept" då med andra ord? kanske är onödigt att köra 100g mega mass och 50 whey 80 då i framtiden!! Proteinschocken :P

King Grub
2004-10-06, 13:08
kanske är onödigt att köra 100g mega mass och 50 whey 80 då i framtiden!! Proteinschocken :P

Även om så inte är fallet är det bäst att blanda själv så du kan dosera kolhydrat och protein som du vill. Och Whey-80 kanske inte är bästa alternativet det heller.

nordland
2004-10-06, 13:58
Mega mass 2000 har aldrig innehållit Kollagenprotein. Däremot så innehåller Mega Mass 4000 kollagenprotein.... I övrigt så är produkterna identiska, och min gissning är att man använt samma innehållsdeklaration till bägge (på nätet alltså).....

Även om den inte innehåller kollagen så "är" innehållet kasst......

Zonyk83
2004-10-06, 21:22
Mega mass 2000 har aldrig innehållit Kollagenprotein. Däremot så innehåller Mega Mass 4000 kollagenprotein.... I övrigt så är produkterna identiska, och min gissning är att man använt samma innehållsdeklaration till bägge (på nätet alltså).....

Även om den inte innehåller kollagen så "är" innehållet kasst......

Definiera kasst och förklara varför om vi nu pratar om icke kollagenvarianten

z_bumbi
2004-10-06, 21:50
nordland: Är det samma innehåll utom kollagenet? Det verkar snarare som att några totalt förvirrade typer använder sig av 4000-deklarationen på många ställen men kollar jag på andra ställen så är det bara protein och kolhydrater i 2000 och inte heller något mct t ex.
Hemsidan sög något så fruktansvärt (Ja jag är förbannad idag.) så den orkade jag inte med..

Lepras
2004-10-31, 21:16
fråga: står att man ska inta ca 72 gram pulver.
ska räcka till 40 portioner,,burken e på 3 kg.
hur mycket är 72 g då? har ingen våg? 1 dl? mer?
nån som vet//tack :smash:

King Grub
2004-10-31, 21:36
fråga: står att man ska inta ca 72 gram pulver.
ska räcka till 40 portioner,,burken e på 3 kg.
hur mycket är 72 g då? har ingen våg? 1 dl? mer?
nån som vet//tack :smash:

Nej, men det är du som bestämmer portionsstorleken, inte tillverkaren. Det hjälper i och för sig inte dig att mäta upp den mängd du vill ha, men i alla fall. ;)

WHITEFOLKS
2004-10-31, 21:37
medföljer med största sannolikhet en skopa i burken.

Lepras
2004-10-31, 21:53
ingen skopa,, blev rekomenderad det pulvret (som vissa andra) å så käka ja de i början av karriären :cool:
sen så har typ halva burken legat i några månader,,
tog fram den nu o funderade lite bara,, hade kört på 3 matskedar förut, men det kunde ju inte stämma...
bara undrade,,

WHITEFOLKS
2004-10-31, 22:38
säker på att det inte ligger en skopa nånstans i pulvret längst ner? :) brukar det ju "alltid" göra.

aliquis
2004-10-31, 23:04
Lär ju vara knappt 2dl, 3 matskedar är en halv.

Lepras
2004-10-31, 23:08
säker på att det inte ligger en skopa nånstans i pulvret längst ner? :) brukar det ju "alltid" göra.

haha,, :D ne ingen skopa,, blev illa tvungen att gräva ner handen i burken,, men fann inget,, så nu luktar man choklad om handen :)

men funderar på att käka upp den där skiten,, ;) så man får bort det,, hmm