handdator

Visa fullständig version : Maxpuls?


Sputnik
2004-09-25, 20:15
Var i veckan och inhandlade en lite rejälare motionscykel mot den jag tidigare haft :smokin:

Till denna apparat finns en liten manual att skåda i där det bland annat står lite om fettförbränningsträning med mera.

"Maximal pulshastighet = 220 - din ålder"

Fråga ett: Stämmer detta? :rolleyes: Jag litar inte på den här manualen.

"För att nå optimal förbränningshastighet rekomenderas att pulsen ska ligga mellan 60-70% av maximal pulsfrekvens"

Fråga två: Stämmer ovanstående?

I mitt fall i sådant fall 220-27 (min ålder) = 193. 193*0,7 (70%)= ca. 135

Om man nu ska lita på detta borde en puls på runt 135 vara bra i fettförbränningssyfte för min del?

Xponent
2004-09-25, 21:57
Det är som oftast med tumregler, det kan vara så att du kommer i närheten av sanningen. I mitt fall stämmer inte den tumregeln. Men manualen har rätt i sak, den formeln för maxpuls är vedertagen.

Vad är det du ska använda cykeln till? Cykla såklart, men vad är det du hade tänkt att få ut av träningen? Om det är fettförbränningen som du vill åt, kanske du inte skall ligga på en jämn belastning. Men om du ska köra jämn belastning och vill förbränna fett effektivast möjligt så är belastningsgraden lite beroende på din kondition. Med en högre kondition får du en högre utnyttjandegrad av fett och kan därmed bränna mer fett vid en högre belastning. För att svara på din andra fråga, de har i princip rätt om du inte har en mycket god kondition.

mentzer
2004-10-04, 09:45
Man brukar räkna ut sin maxpuls genom 220-ålder (+/- 15) för att få ett ungefärligt värde, ja detta stämmer. Maxpulsen varierar dock beroende på vilken form av konditionsträning du utför, t.ex får du en högre maxpuls vid längdskidåkning än vid löpning eftersom du även använder armarna vid längdskidåkning.

Om du har en intensitet på 60% eller lägre förbränner du procentuellt sett mer fett, men vid högre intensitet förbränner du fler kalorier totalt och förmodligen även mer fett.

Numero1
2004-10-04, 12:22
Jag tycker att dessa påståenden gäller generellt.

autowah
2004-10-04, 20:15
Maxpulsen är individuell, formeln är ett grovt sätt att gissa. Man får helt enkelt göra en test i den sporten, om man vill veta exakt. Men det lär vara riktigt jobbigt, och man måste vara helt frisk.
60%-pulsen är lite "morgonpromenadstempo", för tillfället så tror jag mera på att träna upp konditionen, då orkar man hålla högre tempo, och det bränner mer fett totalt. Eller hiit.
Sen finns det olika sätt att räkna optimal träningspuls, en del kompenserar för vilopulsen.

Fors
2004-10-04, 22:04
Jag vill minnas att det i en gammal tråd framkom att en man på 50 år fortfarande hade 200 i maxpuls. Således är formeln allt annat än exakt. Jag tycker att det är rätt poänglöst att försöka hitta sin maxpuls bara för sakens skull. Likaså hade jag inte fixerat mig vid att lägga mig på en viss pulsnivå. Kör så att det känns bra, kalori som kalori egentligen.

Bengt82
2004-10-05, 08:52
Sett en formel som säger att maxpuls är 210-1/2*ålder.
Ska gälla för sådana som tränat regelbundet större delen av livet, rätt så logiskt att man får lite bättre maxpuls. För 50-åringen skulle det ge en maxpuls på 185 jämfört med 170 med den förra formeln, blir lite bättre men är ju klart det finns undantag.

Old-T
2004-10-05, 14:24
Bara för att paja tumreglerna:
Ålder 44, maxpuls (uppmätt med pulsklocka under både spinning och squash) 204.

Har man ett hjärta som en gråsparv så krävs det lite frekvens för att få ut blodet ;)