handdator

Visa fullständig version : pasta vs potatis?


Jejje
2004-09-25, 17:54
pasta? är det bra att äta? eller är potatis bra mycket bättre? jag "smådeffar" just nu och jag menar om jag vill bli av me lite fett ska man helt enkelt äta potatis istället för pasta.. eller är pasta en grymt bra kolhydratkälla?

Olsson
2004-09-25, 18:11
Vanlig vit pasta är väldigt näringsfattig så det är kanske inget att basera sin kolhydratkälla på under hela dieten men helt okej som variation. Fullkorns pasta och potatis är båda bra alternativ tycker jag, fulla med näring. Bäst nedkylda då GI:t sänks ganska mycket.

King Grub
2004-09-25, 18:19
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=30442

Bärs
2004-09-25, 19:14
Jag tycker att man kan äta sig mycket mättare på 400 kcal potatis än 400 kcal pasta. Pasta är en kaloribomb för bantare.

King Grub
2004-09-25, 19:30
Jag tycker att man kan äta sig mycket mättare på 400 kcal potatis än 400 kcal pasta.

Stämmer bra! :thumbup: SI 323 för potatis mot 119 för pasta.

Sverker
2004-09-25, 20:00
Jag som äter en högkolhydratkost värderar faktiskt pasta höger än potatis i ett fall.

Vete har en aminosyrasammansättning som kompletterar många animaliska protein som mjölk, kött, fisk, bönor etc.
Genom att använda pasta kan jag komplettera upp båda proteinkällorna till perfekta nivåer.

Potatis är ganska bra protein i sig, men kompletterar nästan bara ägg.
Bondomelett gjord på kall kokt potatis + ägg är utmärkt men nästan enda exemplet.

Anki
2004-09-26, 12:04
Jag tycker att man kan äta sig mycket mättare på 400 kcal potatis än 400 kcal pasta. Pasta är en kaloribomb för bantare.

Ett snabbt överslag gör gällande att 400 kcal motsvarar drygt ett halvt kilo potatis och lite mer än 100 g pasta. Potatisen tar ganska mycket mer plats alltså, så rent volymmässigt är det inte så konstigt att man blir mättare av en given energimängd potatis än av pasta.

Grub - hur får man fram SI?

Callister
2004-09-26, 12:13
400 kcal potatis är väl en hel del också. :)

Edit:
Anki hade skrivit. :)

Tolkia
2004-09-26, 13:19
En annan fördel med potatis för den som försöker gå ned i vikt är att den är rätt mycket näringsrikare än pasta. Det är inget man behöver bry sig om när man äter mycket, men om man går in för att minimera energiintaget blir näringsinnehållet per kalori betydligt viktigare. Plus då, som redan sagts ett antal gånger, att potatisen mättar betydligt bättre "per energienhet". Jag måste säga att jag tycker att den misskreditering av potatisen som följde i GI-trendens spår är ganska orättvis.

King Grub
2004-09-26, 13:21
Grub - hur får man fram SI?

Isoenergetic 1000 kJ (240 kcal) servings of 38 foods separated into six food categories (fruits, bakery products, snack foods, carbohydrate-rich foods, protein-rich foods, breakfast cereals) were fed to groups of 11-13 subjects. Satiety ratings were obtained every 15 min over 120 min after which subjects were free to eat ad libitum from a standard range of foods and drinks. A satiety index (SI) score was calculated by dividing the area under the satiety response curve (AUC) for the test food by the group mean satiety AUC for white bread and multiplying by 100. Thus, white bread had an SI score of 100% and the SI scores of the other foods were expressed as a percentage of white bread.

Anki
2004-09-26, 15:10
Jag måste säga att jag tycker att den misskreditering av potatisen som följde i GI-trendens spår är ganska orättvis.

Mycket! Många människor tycks ha gått på att man kan använda GI som viktreduceringsmetod rakt av. Plötsligt blir choklad bättre än potatis... GI är som bekant ett smart verktyg, men har ganska många begränsningar.

Anki
2004-09-26, 15:11
Isoenergetic 1000 kJ (240 kcal) servings of 38 foods separated into six food categories (fruits, bakery products, snack foods, carbohydrate-rich foods, protein-rich foods, breakfast cereals) were fed to groups of 11-13 subjects. Satiety ratings were obtained every 15 min over 120 min after which subjects were free to eat ad libitum from a standard range of foods and drinks. A satiety index (SI) score was calculated by dividing the area under the satiety response curve (AUC) for the test food by the group mean satiety AUC for white bread and multiplying by 100. Thus, white bread had an SI score of 100% and the SI scores of the other foods were expressed as a percentage of white bread.

Tack för det!