handdator

Visa fullständig version : Hur gör ni när ni prioriterar?


JustinCredible
2004-09-25, 16:36
Tex jag vill öka bröst. Hur gör ni om ni ska prioritera en muskelgrupp? Tränar ni den oftare? Vilar ni fler dagar efter passet? läser ganska ofta i journaler typ "just nu prioriteras vader"

men så ser det helt vanligt ut... passen alltså..

nottis
2004-09-25, 16:39
Tar den först i passet som ligger först efter vilodag.

Jorgen
2004-09-25, 16:42
Same as Nottis.

//Jörgen

z_bumbi
2004-09-25, 18:36
Några varianter.

Vila dagen innan och efter priopasset.

Kör mer set.

Kör fler pass med den kroppsdelen, t ex biceps två gånger per vecka under en kortare tid.

Kör ett extra hårt pass sista träningsdagen innan en vilovecka, kan blipå ett extra set i varje övning samt en extra övning på slutet.

Ett extra pass mitt i en "vilovecka".

Träna kroppsdelen på en "ätardag" så man har rejält med energi att träna på samt senare bygga upp kroppen av.

jwzrd
2004-09-25, 22:51
Eftersom ingen verkar ha tänkt (på det).

Träna allting annat mindre! Det naturliga är att träna precis så hårt som man har resurser för att göra, så är det naturliga även att justera fördelningen av resurserna till att premiera det man prioriterar. För att det ska fungera att endast träna det man vill prioritera mer/oftare så måste det finnas mer resurser att ta av, om det finns mer resurser att ta av så tränade man inte hårt nog innan man bestämde sig för att just ändra prioriteringen. Finns det inga mer resurser att ta till så kommer ingen extraträning i världen att göra annat än ont.

Förslagsvis flyttar man alla andra kroppsdelar till ett eller två pass som körs dagarna efter varandra så långt ifrån prioriteringspasset som möjligt. Sen kör man något fler set på prioriteringspasset. Självklart tränar man alla set efter konstens alla regler i fråga om form, tyngt osv osv.

randig
2004-09-25, 23:20
jag brukar ge övningen en helt egen dag eller att ja kör den först av allt

Zonyk83
2004-09-26, 10:54
Tex jag vill öka bröst. Hur gör ni om ni ska prioritera en muskelgrupp? Tränar ni den oftare? Vilar ni fler dagar efter passet? läser ganska ofta i journaler typ "just nu prioriteras vader"

men så ser det helt vanligt ut... passen alltså..

Ökar du inte i bröst men i allt annat så måste du börja experimentera! Du kanske tränar likadant i varje bröstpass? Testa några andra övningar! 3-4 olika övningar varje pass borde vara lagom, men du kan blanda om turordningen på dem, du kan också köra olika varje gång, så att du har 6-7 olika bröstövningar som du varierar att köra varje pass. Du kan även testa att köra riktigt tungt någon gång (med passare!) i t.ex. bänkpress. Kör 2-4 reps i 3 set, ordentligt tungt! Så att passaren måste hjälpa dig varje set. Det kan få bröstmusklerna att förstå att de måste växa! Så, variation och experiment!

Edit->Nu kanske jag inte skrev ett direkt svar på hur man "prioriterar en muskelgrupp" utan mer hur man ska träna om man har åkt fast i en muskelgrupp<-

Hardcore_pb
2004-09-26, 15:00
pj om jag inte är helt fel så lär du ju inte öka i bröst volym för att du är alldeles för stark i axlar och triceps och därför blir det bara dom musklerna som jobbar istället för bröst lr har jag helt fel :confused:

Jag tror på att köra extremt strikt för att verkligen få bröst att jobba å få bort så mycket som möjligt av axlar och triceps...

/Hardcore