handdator

Visa fullständig version : Älgfärs


morbror_sven
2004-09-24, 17:59
Någon som har generella näringsvärden på älgfärs? Det kan självklart variera, men de som säljs i butikerna borde väl vara någorlunda standardiserade.....

Jäkligt gott så här på hösten när man kan få tag i det f.ö :thumbup:

King Grub
2004-09-24, 18:10
Livsmedelsverket (http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/ldb_search____6242.asp) har säkert. Sök på "älg".

morbror_sven
2004-09-24, 18:19
Livsmedelsverket (http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/ldb_search____6242.asp) har säkert. Sök på "älg".
Självklart har jag gjort det. Jag skulle aldrig fråga någonting sådant utan att först söka igenom både livsmedelsverket och paulun.com ;)

King Grub
2004-09-24, 18:22
Då har du väl redan näringsvärdena?

morbror_sven
2004-09-24, 18:26
Då har du väl redan näringsvärdena?
nej...... det är det jag inte har.. Några värden fanns nämligen inte..

Som du har sagt tidigare: "Det görs inte undersökningar på allt"

King Grub
2004-09-24, 18:27
nej...... det är det jag inte har.. Några värden fanns nämligen inte..

Jag hittade dem hos Livsmedelsverket. :confused:

morbror_sven
2004-09-24, 18:29
Jag hittade dem hos Livsmedelsverket. :confused:
va??

Detta är allt jag hittar:
5_290 Älg stek rå 0 418,4 100 75,7 1,1 22 1,2 0 0 4 2,5 48 0 0
5_291 Älg ryggbiff fett bortskuret 0 419,5 100,3 75,3 1,2 22,5 1 0 0 12 2,8 76 0 0
5_292 Älg skav fryst 0 514,2 122,9 74,5 0,9 19,8 4,8 0 0 12 2,8 76 0 0

Vad var de då?

King Grub
2004-09-24, 18:44
Ja? Där har du det ju. Älgfärsen måste väl vara mald av älgkött?

morbror_sven
2004-09-24, 19:11
Ja? Där har du det ju. Älgfärsen måste väl vara mald av älgkött?
jo men som du vet brukar färs vara kött blandat med x antal fett och senor. Det är därför färs är den billigaste typen av kött.
Vem faan skulle vilja käka innanlåren nedmalda annars??? Jag känner mig ganska ensam :)

Mindek
2004-09-24, 19:24
Viltkött har oftast lägre % fett än annat kött. Skulle tippa på att älgfärsen ligger på 20% protein och 5% fett. Mer exakta värden än så behöver du knappast...

morbror_sven
2004-09-24, 19:50
Viltkött har oftast lägre % fett än annat kött. Skulle tippa på att älgfärsen ligger på 20% protein och 5% fett. Mer exakta värden än så behöver du knappast...
ja jag säger det, men grejen med att mala ned något till färs är att man kan späka ut med fett och senor. Frågan är hur mycket....

King Grub
2004-09-24, 19:55
ja jag säger det, men grejen med att mala ned något till färs är att man kan späka ut med fett och senor. Frågan är hur mycket....

Färsen jag köper är 100% kött i alla fall.

morbror_sven
2004-09-24, 20:01
Färsen jag köper är 100% kött i alla fall.
Du har ju jägare i släkten grub ;) . Jag köper min i köttdisken på ica :(

edit: Den här diskussionen har blivit lite... intern... Du får säga till om det är "dåligt" på nåt sätt om du förstår vad jag menar...

King Grub
2004-09-24, 20:13
Du har ju jägare i släkten grub ;) . Jag köper min i köttdisken på ica :(

I det här fallet var det just ICA-färsen jag talade om. Här är det i alla fall 100% kött det är frågan om, både vad gäller nötfärs och viltfärs, även om det såklart inte är innanlår köttet kommer från. :)

edit: Den här diskussionen har blivit lite... intern... Du får säga till om det är "dåligt" på nåt sätt om du förstår vad jag menar...

Så länge det är on-topic är det helt okej.

morbror_sven
2004-09-24, 20:17
I det här fallet var det just ICA-färsen jag talade om. Här är det i alla fall 100% kött det är frågan om, både vad gäller nötfärs och viltfärs, även om det såklart inte är innanlår köttet kommer från. :)



Så länge det är on-topic är det helt okej.

ok får väl tacka för tålamodet då ;) .
Det lär ju bli älgfärs hösten ut nu

King Grub
2004-09-24, 20:26
Köttbullar av älgfärs är smaskens. Mooseballs! :naughty: :eating:

Tolkia
2004-09-24, 21:27
ja jag säger det, men grejen med att mala ned något till färs är att man kan späka ut med fett och senor. Frågan är hur mycket....Nja, faktiskt inte i samtliga fall. Poängen med köttfärs är - eller var åtminstone från början - att kunna ta tillvara sådant som "blir över" när man styckar; små köttbitar, "slamsiga" bitar etc. Jag kan mycket väl tänka mig att innehållet på "kött"-färs är reglerat någonstans, ungefär som när det gäller vissa sorters korv. Fett och senor låter mer som korv.

King Grub
2004-09-25, 06:20
Eller pölsa! http://pages.prodigy.net/rogerlori1/emoticons/drool02.gif

morbror_sven
2004-09-25, 12:33
Eller pölsa! http://pages.prodigy.net/rogerlori1/emoticons/drool02.gif
uhh....
Ska dock prova älgbollar så snart jag kommer över ltie kött :eating:

Tolkia
2004-09-25, 23:09
Ska dock prova älgbollar så snart jag kommer över ltie kött :eating:
Köttbullar på älgfärs är apgott; när jag bodde inneboende under början av min studietid brukade min hyresvärdinna bjuda mig när hon fick köttfärs av sin jagande systerson. Extra gott blir det om man byter ut delar av ströbrödet mot havregryn; av någon anledning "gifter sig" havresmaken och älgsmaken fint.

Mac
2004-09-26, 12:45
älgfärs är ganska så dyrt va?

randig
2004-09-26, 12:59
undrar ja me vad kostar älg?

King Grub
2004-09-26, 13:29
50 kronor kilot eller däromkring. Antagligen något högre i butik.

http://www.unc.se/foretag/bestall.phtml?id=183231

nordland
2004-09-26, 14:36
undrar ja me vad kostar älg?

Hehe... ingenting om man själv eller någon familjemedlem jagar.... (förutom ammunitionen och jaktlicensen).... Tror inte jag käkat annat rött kött än älg på 10 år (hemma alltså).....

morbror_sven
2004-09-26, 16:48
50 kronor kilot eller däromkring. Antagligen något högre i butik.

http://www.unc.se/foretag/bestall.phtml?id=183231

Härligt grub! :D går det att bessa året runt därifrån???

King Grub
2004-09-26, 16:50
Vad får dig att tro att jag beställt något därifrån? Den länken är ett resultat av Googlande. Jag får gratis älgkött.

morbror_sven
2004-09-26, 16:59
Vad får dig att tro att jag beställt något därifrån? Den länken är ett resultat av Googlande. Jag får gratis älgkött.
ok.. Jag tänkte att du hade länken för eget bruk... Men schysst att du letade reda på den iaf :thumbup:

Sverker
2004-09-26, 17:47
Nja, faktiskt inte i samtliga fall. Poängen med köttfärs är - eller var åtminstone från början - att kunna ta tillvara sådant som "blir över" när man styckar; små köttbitar, "slamsiga" bitar etc. Jag kan mycket väl tänka mig att innehållet på "kött"-färs är reglerat någonstans, ungefär som när det gäller vissa sorters korv. Fett och senor låter mer som korv.

Visst finns det en kungörelse om köttfärs:

http://www.slv.se/upload/dokument/Offentlig_tillsyn/ABC/kottfarsHBS.pdf

Köttfärs skall vara " malet eller finfördelat kött " och då " inte kött från huvud eller mellangärde ".

Kött är kött, dvs muskel från djur och inget annat.
Kött från huvud är främst grisskallkött som annars skall användas till pressylta.
Mellangärdeskött, dvs diafragman.............små bokstäver.........mycket små bokstäver.......hittas ibland........Skall inte användas, punkt slut :D

Rocco
2004-09-27, 11:29
Köttbullar av älgfärs är smaskens. Mooseballs! :naughty: :eating:

Kan inte annat än hålla med... Fick älgfärsbiffar av farsan när han hade köpt några kilo älgkött av en jägarpolare. Fy satan, vad gott det var. Nästan så att man blev sugen på att skaffa licens och bössa själv ;)

Ronja
2008-11-11, 08:48
Hej hej hallå :) såg en ny studie på slv om älgkött och blev förvånad över deras resultat, nämligen att älgfärs är mkt magrare än ja trott(trott mellan 5-8 % typ) men i studien anges ca: P = 22 fett= 2 per 100g 107kcal nästan som tonfisk ju :D
kan detta stämma eller varierar det stort beroende på vem som malt köttet?

Eddie Vedder
2008-11-11, 08:54
Hej hej hallå :) såg en ny studie på slv om älgkött och blev förvånad över deras resultat, nämligen att älgfärs är mkt magrare än ja trott(trott mellan 5-8 % typ) men i studien anges ca: P = 22 fett= 2 per 100g 107kcal nästan som tonfisk ju :D
kan detta stämma eller varierar det stort beroende på vem som malt köttet?

Vilda fyrfotadjur är ofta magrare. Renkött, älgkött o.s.v.

brobban
2008-11-11, 12:55
Beror också på som sagt vem som maler, jag har malt en hel del älgfärs och då är det "renset" från de andra slaktbitarna som blir malda. Därmed inte sagt att det är dåliga bitar utan man kanske skär till dem för formens skull, vikten eller helt enkelt att någon del har blödningar eller skottskador, också det man karvar av från benen efter man slaktat och skärt till övriga delar blir malda. Man offrar ju inte andra hela fina stycken på att göra färs, utan det är just det som man inte kan göra så mycket annat med. Det blir kanongott i alla fall.

Sverker
2008-11-11, 18:21
Var och tittade på älgkroppar i ett viltslakteri för någon vecka sedan. Pratade med en av killarna där och fick en hel föreläsning om älgkött och hur köttet ska möras.
Älg är mer marmorerat än fläskkött men betydligt magrare än en god biff av nöt. 2 procent fett i älgfärs låter rimligt tycker jag.

Det får bli hel älgstek eller älgfärs för mig. Älgbiff måste bli torrt och tråkigt:(

tsp
2008-11-11, 23:41
Ang. sidan som king grub länkade.. Vågar man beställa kött därifrån? Står att dem levererar mot postförskott, vilket betyder att köttet åker runt i landet med posten i 1-2 dagar. Ska inte köttet egentligen hålls kylt? Borde väl bli skämt av att ligga i en postsäck i 48 timmar?

brobban
2008-11-12, 00:21
Ang. sidan som king grub länkade.. Vågar man beställa kött därifrån? Står att dem levererar mot postförskott, vilket betyder att köttet åker runt i landet med posten i 1-2 dagar. Ska inte köttet egentligen hålls kylt? Borde väl bli skämt av att ligga i en postsäck i 48 timmar?Du har väl antagligen något slakteri nära dig? Bara fråga i charken på närmaste ica så förmedlar de kontakten. Och många slakterier har egna butiker, i alla fall där jag bor så kan man åka dit och handla i deras affär i anslutning till slakteriet, ett slakteri har t.om. egen butikslokal inne i "stan".

Sverker
2008-11-12, 06:57
Ang. sidan som king grub länkade.. Vågar man beställa kött därifrån? Står att dem levererar mot postförskott, vilket betyder att köttet åker runt i landet med posten i 1-2 dagar. Ska inte köttet egentligen hålls kylt? Borde väl bli skämt av att ligga i en postsäck i 48 timmar?

Klart att köttet levereras med kylbil. Det är brott mot alla möjliga förordningar ifall de inte levererar köttet kallt.

jaaaaag
2009-11-16, 20:54
Nu har citygross en massa viltkött =) höll ett paket i handen idag, ska nog köpa på mej lite, verkar som om det är riktigt smaskigt.