handdator

Visa fullständig version : Spricka i revbenet?


skaparn
2004-09-24, 17:20
Under en tur på MTB lyckades jag vurpa över styret och landade på vänster bröstkorg. Efter några dagar började det smärta lite vid djupa andetag och ett pass på gymmet vart kraftigt haltande av att jag inte kunde ta i så mycket. Kom just in från ett löppass och studsandet medförde lite ont det med, inte så att det påverkade men det kändes.

Kan det vara en sprickaeller något liknande? Har ingen erfarenhet av sånt så jag vet inte riktigt hur det ska kännas. Om det är det så är det ju inget som doktorn gör nåt åt så jag tänkte spara in ett läkarbesök, för det självläker väl?

Ännu viktigare; kan jag fortsätta springa medan det här läker eller borde jag trappa ner för att det ska få "vila i frid"? Blir iallafall inga fler bröstpass förr än smärtan är borta.

Phoku
2004-09-24, 18:21
Under en tur på MTB lyckades jag vurpa över styret och landade på vänster bröstkorg. Efter några dagar började det smärta lite vid djupa andetag och ett pass på gymmet vart kraftigt haltande av att jag inte kunde ta i så mycket. Kom just in från ett löppass och studsandet medförde lite ont det med, inte så att det påverkade men det kändes.

Kan det vara en spricka eller något liknande? Har ingen erfarenhet av sånt så jag vet inte riktigt hur det ska kännas. Om det är det så är det ju inget som doktorn gör nåt åt så jag tänkte spara in ett läkarbesök, för det självläker väl?

Ännu viktigare; kan jag fortsätta springa medan det här läker eller borde jag trappa ner för att det ska få "vila i frid"? Blir iallafall inga fler bröstpass förr än smärtan är borta.

Hallå där! Sprickor/brutna revben är inget kul alls.

Själv fick jag en spricka i revbenet efter ett Thaiboxningspass. Märkte inte av smärtan förens jag kom ur dushen. Värre blev det när jag skulle lägga mig och sova, hade jättesvårt för att andas, djupa andetag var bara att glömma.

Som sagt så kan läkaren tyvärr inte göra något, utan det läker helt av sig självt.

Det du skalll göra är att självklart vila, minst 4 veckor, helst inte köra överkropp, det känner du av själv, jag kunde inte ens köra armar då det gjorde ont.

/Andreas

Popeye
2004-09-25, 10:35
Det måste inte nödvändigtvis vara en spricka, det kan vara så att brosket fått ta en del skit också. Kontakta läkare och få det kollat.

Åse Columbus
2004-09-25, 10:40
KOlla med läkare, är det en fraktur eller spricka så kommer de iaf inte att göra ngt, det ska nämligen läka av sig självt. Men det kan vara skönt att veta att det inte är ngt värre.

Det tar ett tag att läka, och man ska väl inte göra övningar där man måste ta i för kung o fosterland precis.

Men man ska inte heller avstå från vardagliga rörelser.

Åse :cool:

skaparn
2004-09-26, 20:37
Kanske ska ta och kolla med medecinsk expertis ändå. Ska låta det gå några dagar och se vad som händer först. Hur länge brukar man ha ont? När når man kulmen och hur fort avtar känslan?