handdator

Visa fullständig version : Hjälp! Måste ha lussekatter.


Cupofcoffee
2004-09-24, 13:30
Ge mig några schyssta förslag på hur man kan baka nyttiga och goda lussekatter. Snart är lucia här, och jag är helt jävla såld på glögg och saffransgula bakverk.

Vad vill man ha för egenskaper på dessa anrika vetebröd? Tja. Lågt GI så klart, och gärna lite mindre kolhydrat till förmån för protein. Och så ska de så klart vara mjuka, saftiga, luftiga och mummiga precis som vanliga lussekatter. :D

King Grub
2004-09-24, 13:54
Jag har inget recept... men vanliga lussekatter har lågt GI, pga fettinnehållet.

Och du lär få svårt att hitta ett recept som uppfyller samtliga krav. :D

Pez
2004-09-24, 14:18
Lussekatter är lussekatter och ska inte förvanskas i nåt high-protein experiment! Ät dom som dom är och för vad dom är - goda.

Tolkia
2004-09-24, 15:21
Obs. dock att det går att ersätta en del av fettet i den annars ganska feta saffransbröddegen med kesella; jag tror att man brukar byta ut åtminstone hälften. En annan variant är att använda "vanlig" vetebröddeg, den brukar innehålla lite mindre fett (eller skall vi säga att saffransbröddeg är som bulldeg fast med MER fett och inte tvärt om). Detta är ganska etablerat numera och det finns garanterat recept på "kesellakatter" både i kokböcker och på nätet. Och nej, det smakar inte surt.

brema
2004-09-24, 15:50
På tal om lussekatter, är det någon som har ett BRA recept på glögg?

Gjorde en kanonfin sats för två år sedan, men tappade bort receptet och förra årets smakade riktigt sunkigt...
Har bara 2 flaskor kvar från förförra året och de lär ta slut innan lucia kommit innanför tröskeln...

Cilia
2004-09-24, 20:13
jag tycker lussebulllar med kesella blir bättre och godare
dom blir både saftigare och luftigare så för min del är det val nummer 1 och inte pga att de är nyttigare utan godare.

Cupofcoffee
2004-09-24, 23:12
Ja, jag har "alltid" kört kesella-varianten, och det är ju rätt lyckat om man säger så.

Jag gör ju schyssta muffins med havrekli (massor av protein och bara nyttigt). Jag funderar på att göra saffrans-muffins i någon form och testa. Det är ju inte vetebröds-aktigt, och jag kan definitivt inte göra kringlor av smeten, men grundsatsen get jävligt fina bakverk, och saffran och russin kan inte gärna göra det sämre.

Men det är - som KG så gärna utrycker sig - sub-optimalt. Och det tar definitivt inte mig igenom ett luciafirande. Det tar mig antagligen inte ens halvvägs igenom första advent. ;)

Jag kanske borde kidnappa en kemist och tvinga honom till underkastelse. Då kunde han få arbeta på välsammansatt och högvärdig vetebrödsdeg. För hela mänsklighetens vinning såklart. We are fighting the good fight, ne?

Halvoo
2004-09-24, 23:14
jag tycker lussebulllar med kesella blir bättre och godare
dom blir både saftigare och luftigare så för min del är det val nummer 1 och inte pga att de är nyttigare utan godare.

Jag håller med, bakade själv lussekatter med kesella i för första gången för 2 jular sedan och har gjort det sedan dess. De smakar mycket bättre och är som sagt saftigare än vanliga lussekatter!

Ska se om jag kan hitta receptet som jag använde mig av.

Halvoo
2004-09-24, 23:59
Hitta inte lappen med receptet men med en liten google sökning hitta jag detta receptet som jag tror är identiskt med det jag använde mig utav:

Recept (http://www.konsum.se/konsum/jsp/Crosslink.jsp?d=101&f=showDish.jsp&dishId=23688057&searchId=1068209758294) :eating:

Spike
2004-09-25, 17:16
Lussekatter är lussekatter och ska inte förvanskas i nåt high-protein experiment! Ät dom som dom är och för vad dom är - goda.

För att vara stockholmare... :thumbup:

Beast
2004-09-25, 18:40
Baka dom som vanligt men ha i On´s 100% Any whey för att öka proteinet drastiskt

userfriendly
2004-10-06, 14:50
Ge mig några schyssta förslag på hur man kan baka nyttiga och goda lussekatter. Snart är lucia här, och jag är helt jävla såld på glögg och saffransgula bakverk.

Vad vill man ha för egenskaper på dessa anrika vetebröd? Tja. Lågt GI så klart, och gärna lite mindre kolhydrat till förmån för protein. Och så ska de så klart vara mjuka, saftiga, luftiga och mummiga precis som vanliga lussekatter. :D


allright. har inte prövat dessa recept själv men killen som gör dem verkar vara kung i köket.

lite nyttigare än vanligt:

Ingredienser:

Receptet är för ca 30-40 bullar
50 g jäst
250 g Kesella mager kvarg
1 g
saffran
söningsmedel som motsvarar 2 dl socker ungefär eller mer
0,5 tsk salt
1 dl pofiber
ca 15 -17 dl vetemjöl
1 st ägg
russin


mkt nyttigare än vanligt:

Receptet är för ca 30-40 bullar
50 g jäst eller mer
250 g Valio mager kvarg eller mer
1 g saffran
söningsmedel som motsvarar 4 dl socker ungefär
0,5 tsksalt
2 dl pofiber
ca 10 dl grahamsmjöl
ca 5 dl l vetemjöl
fiberhusk ca 3 matskedar
pylliumfrön ca 2 matskedar
kanel
ca 3 dl protienpulver
1ägg
russin
minimjölk ca 1 liter


1. Smula jästen i en degbunke, häll lite varmt vatten så att det löser upp sig.
2. Tillsätt Kesella hela burken, sötningsmedel saffran och Pofiber (eller övrigt)
4. Häll i mjöl och arbeta degen blank och smidig tills den släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mer mjöl.
5. Låt jäsa övertäckt i ca 45 min.
6. Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och baka ut den till ca 30-40 bullar.
Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper och garnera med russin.
7. Låt jäsa övertäckta i ca 35 min. Sätt ugnen på 225 grader.
Pensla med ägg. In i ugnen 5-8 min.
;)

LisaB
2005-11-27, 19:20
50 g jäst eller mer
250 g kesella 1%
1 g saffran
söningsmedel
0,5 tsksalt
2 dl fibrex
ca 10 dl grahamsmjöl
ca 5 dl dinkelmjöl
pylliumfrön ca 4 matskedar
1ägg
russin
lättmjölk ca 1 liter




Har nu testat detta recept, gjorde dock om det lite. Och GUD VAD GODA DE BLEV! mamma tyckte de såg lite mysko ut, men smakade precis som vanligt, MUMS! :eating:

Tänkte bara höra om någon kunde hjälpa mig att räkna ut innehållet (kcal) i denna sats? det blev 38 härliga bullar :bow:
skulle vara superschysst om någon kunde hjälpa mig. Förresten, någon som vet vart GI på dem borde hamna?

nirre
2005-11-27, 19:52
ut o spring en extra runda, då kan du käka vanliga hedliga goda lussebullar, tänk att det bara är jul en gång om året :eating: ;)

LisaB
2005-11-27, 20:04
Jo, jag vet. Men det är alltid kul att testa ngt nytt. Att de är lite nyttigare och smakar precis som vanliga lussekatter är ju bara :thumbup:

Ingen som vill vara snäll och hjälpa mig med uträkningen?

AcidSleeper
2005-11-27, 20:14
Det där receptet ska jag nog testa när mammas lussekatter är slut!! :thumbup:

Grisen
2005-11-28, 00:36
Fy fan vad gott det är med lussekatter, men jag kommer att bli så fet till jul.
*cry*

Raisedead
2005-11-28, 01:24
Har nu testat detta recept, gjorde dock om det lite. Och GUD VAD GODA DE BLEV! mamma tyckte de såg lite mysko ut, men smakade precis som vanligt, MUMS! :eating:

Tänkte bara höra om någon kunde hjälpa mig att räkna ut innehållet (kcal) i denna sats? det blev 38 härliga bullar :bow:
skulle vara superschysst om någon kunde hjälpa mig. Förresten, någon som vet vart GI på dem borde hamna?

Det blev lite svårt efterom jag inte vet vilket proteinpulver du använde, hur mkt russin, och hur du "gjorde om det lite", men jag har gjort mitt bästa:

Ingredienser:
50 g Jäst
250 g Kvarg
35 g Sötningsmedel (tror det motsvarar 4 dl socker (ratio 1:10))
170 g Pofiber (tror det motsvarar 2 dl)
600 g Grahamsmjöl
275 g Vetemjöl
120 g Proteinpulver (Whey-80)
50 g Ägg
1000 g Minimjölk

Det här kunde jag inte räknada med:
1 g Saffran (ger nappt nå engergi ialf)
0,5 tsk Salt (är väl energilöst)
3 msk Fiberhusk (har inte näringsvärde)
2 msk Psylliumfrön (har inte näringsvärde)
Kanel (ger nappt nå engergi i den lilla mängden)
Russin (vet inte vilken mängd du använde)

Näringsvärde per 100 g:
10,4 g protein
26,6 g kolhydrater
1,4 g fett
263 kcal

Ingen aning vad GI hamnar på, men det blir nog högre än vanliga med tanke på att det nästan inte är nå fett i alls. Kanske är fel ute, men har för mig att psylliumfrön säker totala GI.

LisaB
2005-11-28, 12:00
Det blev lite svårt efterom jag inte vet vilket proteinpulver du använde, hur mkt russin, och hur du "gjorde om det lite", men jag har gjort mitt bästa:

Ingredienser:
50 g Jäst
250 g Kvarg
35 g Sötningsmedel (tror det motsvarar 4 dl socker (ratio 1:10))
170 g Pofiber (tror det motsvarar 2 dl)
600 g Grahamsmjöl
275 g Vetemjöl
120 g Proteinpulver (Whey-80)
50 g Ägg
1000 g Minimjölk

Det här kunde jag inte räknada med:
1 g Saffran (ger nappt nå engergi ialf)
0,5 tsk Salt (är väl energilöst)
3 msk Fiberhusk (har inte näringsvärde)
2 msk Psylliumfrön (har inte näringsvärde)
Kanel (ger nappt nå engergi i den lilla mängden)
Russin (vet inte vilken mängd du använde)

Näringsvärde per 100 g:
10,4 g protein
26,6 g kolhydrater
1,4 g fett
263 kcal

Ingen aning vad GI hamnar på, men det blir nog högre än vanliga med tanke på att det nästan inte är nå fett i alls. Kanske är fel ute, men har för mig att psylliumfrön säker totala GI.

hej hej!
tack, vet på ett ungefär nu. Jag gjorde efter detta receptet:

50 g jäst eller mer
250 g kesella 1%
1 g saffran
söningsmedel
0,5 tsksalt
2 dl fibrex
ca 10 dl grahamsmjöl
ca 5 dl dinkelmjöl
pylliumfrön ca 4 matskedar
1ägg
russin
lättmjölk ca 1 liter

Hur är det med lussebullar efter träning? bra kolh.källa?

Jonna
2005-11-28, 15:11
Vad är Pofiber & fibrex för något? *uppdate*

MyungChul
2005-11-28, 15:44
Pofibrer är häpnadsväckande nog potatisfibrer
Fibrex är ett fibertillskott

Källor: tasteline och dansukker

Jonna
2005-11-28, 15:53
Pofibrer är häpnadsväckande nog potatisfibrer
Fibrex är ett fibertillskott

Källor: tasteline och dansukker

okej, och det kan man köpa i en vanlig mataffär?

MyungChul
2005-11-28, 16:00
Jag vet inte, antar att det bör finnas i iallafall välsorterade mataffärerna.

John M
2005-11-28, 19:00
Vad fyller proteinpulvret för funktion i lussekatterna? För att öka proteininnehållet eller för konsistensen eller smakens skull? :)

blasr
2005-11-28, 21:45
Vad fyller proteinpulvret för funktion i lussekatterna? För att öka proteininnehållet eller för konsistensen eller smakens skull? :)

Vågar nästan gissa på att det är till för proteininnehållet, men även lite för smakens skull om man inte har naturell då.

Slimfit
2005-11-28, 23:56
Fibrex brukar stå i närheten av hyllan för matallergiker alt. hälsokost. Kom bara ihåg att låta fibrexflarna dra till sig i degvätskan en stund för annars blir det som träbitar att tugga på - been there, done that...

Tillverkas av dansukker http://www.dansukker.com/dansukker.asp?sprak=5

Mary
2006-11-21, 09:12
Hur mkt sötningsmedel hade du i?
2 el 4 dl?
/Maria
50 g jäst eller mer
250 g kesella 1%
1 g saffran
söningsmedel
0,5 tsksalt
2 dl fibrex
ca 10 dl grahamsmjöl
ca 5 dl dinkelmjöl
pylliumfrön ca 4 matskedar
1ägg
russin
lättmjölk ca 1 liter

Har nu testat detta recept, gjorde dock om det lite. Och GUD VAD GODA DE BLEV! mamma tyckte de såg lite mysko ut, men smakade precis som vanligt, MUMS! :eating:

Tänkte bara höra om någon kunde hjälpa mig att räkna ut innehållet (kcal) i denna sats? det blev 38 härliga bullar :bow:
skulle vara superschysst om någon kunde hjälpa mig. Förresten, någon som vet vart GI på dem borde hamna?

LisaB
2006-11-21, 16:42
oj, nu var det ju ett tag sedan man bakade dem (men det dröjer inte länge till tills man gör om det*drool* )
Använde en mängd sötningsmedel som motsvarar ca 4 dl socker. Så mängden sötningsmedel varierar ju beroende på vilket du använder.

machine gun
2006-11-24, 09:53
Ingen som vill vara snäll och hjälpa mig med uträkningen?

www.slv.se - Gå in i livsmedelsdatabasen.

Räkna varje ingrediens för sig och addera siffrorna, så får du näringsvärde för hela degen. Sen kan du utifrån det antingen dela med antal bullar eller dividera ner det för att få näringsvärde per 100 g.

Wain
2006-11-24, 15:24
Har för mig att Fever postade lite recept förra julen. Kanske någon som har dem?

skratt
2006-11-25, 12:30
Dessa goingar kommer från nlife.se!
Ett måste i juletider!! :D

Saftiga muffins med smak av saffran, nötter och banan.
12-15 st

2-3 dl fullkornsmjöl av dinkel
1 dl vetegroddar

1 dl hackade hasselnötter
2 msk flytande honung
2 tsk bikarbonat
1 g saffran

1 dl naturell lättyoghurt

1 dl lättkesella 1%

1 stor mogen banan
5-6 torkade hackade fikon, dadlar eller torkade aprikoser

2 uppvispade ägg
Börja med att sätta ugnen på 200 grader. Blanda samtliga torra ingredienser och saffran i en bunke. När alla dessa är väl blandade tillsätter du under omrörning honung, kesella, yoghurt, mosad banan, torkad frukt och de uppvispade äggen. Rör till en kladdig men sammanhållande smet. Klicka med en sked ut smeten i aluminiumformar på bakplåtspapperklädd plåt. Grädda i mitten av ugnen i 13-16 minuter. Låt svalna på galler. Goda nybakta såklart men går också utmärkt att frysa.