handdator

Visa fullständig version : Skillnad på protein?


Mac
2004-09-24, 12:12
Vad är det för skillnad mellan Fairings slow Protein och Fairings Complete III?
är det att slow protein enbart innehåller kasein och Complete innehåller både vassle/kasein?

vilken av följande skulle ni välja/rekommendera?
Fairings slow Protein
Fairings Complete III
Eiseilt Protec

:confused:

mystic[-_-]
2004-09-24, 12:19
Helt beroende på när du ska ta det. Efter träning skulle jag ta Complete III. På kväll eller mellanmål skulle jag ta protec

JJ
2004-09-24, 12:20
Vad skall du ha det till då? Fairing slow protein ser jag mest som en nattprotein medan de 2 andra är bra allround. Efter träning väljer jag själv ett snabbare protein är de 3.

Mac
2004-09-24, 12:39
använder exell vassle direkt efter träning!

tänkte ha någon utav dessa som mellanmål/kvällsmål.. :)

Pez
2004-09-24, 12:56
']Helt beroende på när du ska ta det. Efter träning skulle jag ta Complete III. På kväll eller mellanmål skulle jag ta protec
Skulle köra på Fairings slowprotein istället för Protec - mer kasein, högre andel protein..

Sverker
2004-09-24, 18:23
Finns en del i en annan tråd om magtömningshastighet:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=30544

Verkar som om Complete III mycket väl kan fungera som en tvåstegsraket. Vasslen kommer ut snabbt i kroppen och kaseinet tar lite längre tid på sig. Något som fungerar utmärkt som mellanmål.

Knäböj
2004-09-24, 21:14
Skulle köra på Fairings slowprotein istället för Protec - mer kasein, högre andel protein..
...Eller mindre. På min Protec-kartong står det 88% protein,Fairings slowprotein innehåller väl 87%? Däremot är det 4ggr så mycket kolhydrater (4g) i Fairing,mot endast 1g i Protec. Eller är jag helt ute o cyklar nu..?

Hur stor andel av Protec som är Kasein vet jag dock inte...

Thompah
2005-03-31, 10:36
Återupplivar en gammal tråd. :D

Det är hur som helst 75 % kasein och 25 % vassle i Protec, är inte detta lite väl mycket vassle innan sömn?

z_bumbi
2005-03-31, 10:55
...Eller mindre. På min Protec-kartong står det 88% protein,Fairings slowprotein innehåller väl 87%? Däremot är det 4ggr så mycket kolhydrater (4g) i Fairing,mot endast 1g i Protec. Eller är jag helt ute o cyklar nu..?

Hur stor andel av Protec som är Kasein vet jag dock inte...

84.0-88.0* gram protein i Protec, den lägsta siffran brukar vara choklad.

25% vassle i Protec.

Thompah: 25% av 30-40 g ger inte så mycket vassle total och det är bra att få en påfyllning lite snabbare (Även om man självklart även får ut aminosyror ganska snabbt av kasein också.), blandar man med mjölk får man en mindre mängd vassle i alla fall. Det var teorin.
I praktiken antar jag att det inte har någon betydelse överhuvudtaget. :)

Thompah
2005-03-31, 11:02
Ok, så du rekommenderar detta protein på kvällen?

z_bumbi
2005-03-31, 11:16
Ok, så du rekommenderar detta protein på kvällen?

Jag tror inte det gör någon praktiskt skillnad om du äter 40 g protein från protec (10 g vassle och 30 g kasein.), Complete (20 g vassle och 20 g kasein) eller Slow Protein (40 g kasein), i teorin finns det skillnader och det kan man diskutera ganska länge vad som är bäst.
Jag vet inte idag vilket jag skulle välja om jag försöker göra någon sammanfattning av den lilla mängd forskning jag har kollat på, gissningsvis blir det då Completen men det beror extremt mycket på vad man ätit innan och/eller vad man äter till.

Thompah
2005-03-31, 11:28
Ok, men för man inte rätt bra insulinrespons om man intar 20 gram vasssle + 20 gram kasein ? *screwy*

z_bumbi
2005-03-31, 11:33
Ok, men för man inte rätt bra insulinrespons om man intar 20 gram vasssle + 20 gram kasein ? *screwy*

Det beror på vad du jämför med, insulin i lagom mängd är ju även något man vill ha om man tränar.

Thompah
2005-03-31, 11:39
Sant men helst inte innan man ska gå och lägga sig eller? *screwy*

m96olsen
2005-03-31, 12:36
Är det så stor skillnad i II mellan Vassle och Kasein i dessa mängder? 30% högre på 20 gram känns inte så farligt.

EiseltUK
2005-03-31, 13:00
Återupplivar en gammal tråd. :D

Det är hur som helst 75 % kasein och 25 % vassle i Protec, är inte detta lite väl mycket vassle innan sömn?


Jo, du kanske får mardrömmar. :D

Varför skulle du inte vilja ha vassle samtidigt med kaseinat? Enligt studierna är vassle anabolt och kasein antikatabolt. Vill du inte ha en anabol effekt under natten? En kombination av kasein och vassle ger också ett bättre PDCAAS.

Man får inte glömma bort att "kvällsproteiner" fortfarande är teorier, dvs vi tror att det är bra på kvällen eftersom det tas upp långsamt. En teori utesluter inte en annan eller säger att du helt ska strunta i vassle på kvällen. Några procent hit eller dit spelar nog inte så stor roll, även om tillverkare gärna vill får dig att tro det.

/ Henrik

King Grub
2005-03-31, 13:12
Enligt studierna är vassle anabolt och kasein antikatabolt. Vill du inte ha en anabol effekt under natten?

I samband med träning, ja. I vila och utslaget över dygnet är ger kasein större anabol respons.

"Both resulted in positive whole-body protein
balance, but the anabolic response to casein was
superior to that of whey proteins."

Tillsammans med fett och kolhydrat kan man dock göra vasslet mer anabolt.

"The rate of appearance of amino
acids in the blood suggests that the digestion rate of
whey proteins was slower in the presence of carbohydrates
and fats than without and the anabolic response
was improved. Clearly, this factor could have implications
for optimal protein intake for athletes."

J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Protein and amino acids for athletes. Tipton KD, Wolfe RR.

Thompah
2005-03-31, 13:19
Ok, så ni menar om jag t ex tar Dalblads three in one en timme innan läggdags eller kanske t om mitt på dagen tillsammans med t ex två fullkornsmackor ellerl lite müsli + lite mandlar, avocado eller med bara lite rapsolja i shakern så blir det ett bra sätt att få i sig protein på ? *screwy*

EiseltUK
2005-03-31, 15:06
I samband med träning, ja. I vila och utslaget över dygnet är ger kasein större anabol respons.



... och sannolikt är en kombination i någon specifik proportion ännu bättre.

/ Henrik

Thompah
2005-03-31, 19:22
Ok ska nog köpa 3 kg Protec. 453 spänn är rätt sjyst pris!

Vilken smak är bäst tycker ni ?

Mac
2005-03-31, 21:06
jordgubb!

har testat både jordgubb och vanilj......trodde vaniljen skulle smaka bättre..den smakade inge vidare!

Thompah
2005-04-01, 15:07
Då får det la bli Jordgubben då ;)

m96olsen
2005-04-01, 15:11
står själv inför ett köp av protec, men tvekar lite på smakvalet. Vill helst att proteinet ska smaka så lite som möjligt så man kan välja själv (funlight, kakao etc.). Tala gärna om vad du tyckte om jordgubben!