handdator

Visa fullständig version : Varm mat?? kall mat?


Jejje
2004-09-23, 23:10
jag tog me mig laxpuddig sen igår till jobbet idag.. och jag tycker att den är godare kall än varm. dock åt vi den varm dagen innan.. men nu till frågan iaf. gör det nån skillnad ur näringsynpunkg och GI synpunkt och allt vad det är ifall den är varm eller kall? allmäng vad gäller mat? sämre? bättre?

laxpuddingen bestod iaf av typ:
skivad potatis
äggstanning
lax

ja.. varm mat eller kall mat? själv älskar jag kalla rester.. men ska man börja värma maten ändå?

Pez
2004-09-24, 01:48
Vet inte hur det blir i detta specifika fallet - dock så vet jag att exempelvis kolhydraterna i pasta som tillagas och sen kyls ner får lägre GI än om man skulle ätit pastan varm.

Alla livsmedels (?) näringsvärden m.m förändras väl beroende på temperaturen, både vid tillagning och serveringstillfälle - men troligtvis är det väl så att i många fall är det nominella förändringar och därmed inte särskilt relevant.

Det finns säkert nån som sitter på ett bättre svar här...

King Grub
2004-09-24, 06:36
Du tillgodogör dig i praktiken alla fall näringsämnena lika bra om maten är kall, och vad gäller stärkelserika kolhydrater får du ju som sagt ett lägre blodsocker- och insulinsvar om resistent stärkelse har bildats i och med avkylningen.