handdator

Visa fullständig version : Ser detta träningsprogram bra ut för mig (nybörjare)


XarsioN
2004-09-23, 20:40
Hej. jag är en kille på 16 år som tänkt börja styrketräna. Vi har ett bra gym som vi får träna gratis i vid vår skola så varför inte liksom. har aldrig hållt på med styrketräning förut. Det jag är ute efter är att bygga muskler, gärna förlora lite kroppsfett runt magen höfterna, det är som om all mitt fett samlas där...Hur många repetioner bör jag kör och hur många sett för att bygga muskler och öka muskelmassan? (och gärna få bort fettet runt mina höfter)

Jag har tittat runt lite och detta verkar vara ett lämpligt program..? eller vad säger ni?


Som jag förstått det ska man ha en rejäl uppvärming, tex cykling, springning eller liknande. Så först en kvarts högintensiv cyklande sedan:




1. Bänkpress (bröst)
Rep:?
Set : ?

2. Pushdown (Armar)
Rep:?
Set : ?

3. Benkpress (Ben)
Rep:?
Set : ?

4. Axelpress i maskin (Axlar)
Rep:?
Set : ?

5. Rodd (Rygg)
Rep:?
Set : ?

6. Bicepscurl (Armar)
Rep:?
Set : ?

7. Sit ups (Mage)
Rep:?
Set : ?

har jag glömt något, jag räknar med att det ska ta en timme inklusive uppvärming. Det jag vill ha hjälp med är altså hur många set o rep jag ska köra för att bygga muskelmassa?


Sedan undrar jag, är det lönt att tex ta :
1) Multivitamin-tabletter
2) Fiskolja (omega-3)
3) Elite Whey Protein
4) Kreatin

Hjäper de någonting på min nivå eller är det mest Waste of money?

Jag har tänkt att träna 3 grr/vecka, måndag, tisdag, fredag. möjligen måndag, torsdag, fredag. där jag känner att jag vill ha messt träning är Bröst, biceps,triceps, mage.


tacksam för er hjälp!

MVH
//Kim

byggaren
2004-09-24, 18:39
Hej. jag är en kille på 16 år som tänkt börja styrketräna. Vi har ett bra gym som vi får träna gratis i vid vår skola så varför inte liksom. har aldrig hållt på med styrketräning förut. Det jag är ute efter är att bygga muskler, gärna förlora lite kroppsfett runt magen höfterna, det är som om all mitt fett samlas där...Hur många repetioner bör jag kör och hur många sett för att bygga muskler och öka muskelmassan? (och gärna få bort fettet runt mina höfter)

Jag har tittat runt lite och detta verkar vara ett lämpligt program..? eller vad säger ni?


Som jag förstått det ska man ha en rejäl uppvärming, tex cykling, springning eller liknande. Så först en kvarts högintensiv cyklande sedan:




1. Bänkpress (bröst)
Rep:?
Set : ?

2. Pushdown (Armar)
Rep:?
Set : ?

3. Benkpress (Ben)
Rep:?
Set : ?

4. Axelpress i maskin (Axlar)
Rep:?
Set : ?

5. Rodd (Rygg)
Rep:?
Set : ?

6. Bicepscurl (Armar)
Rep:?
Set : ?

7. Sit ups (Mage)
Rep:?
Set : ?

har jag glömt något, jag räknar med att det ska ta en timme inklusive uppvärming. Det jag vill ha hjälp med är altså hur många set o rep jag ska köra för att bygga muskelmassa?


Sedan undrar jag, är det lönt att tex ta :
1) Multivitamin-tabletter
2) Fiskolja (omega-3)
3) Elite Whey Protein
4) Kreatin

Hjäper de någonting på min nivå eller är det mest Waste of money?

Jag har tänkt att träna 3 grr/vecka, måndag, tisdag, fredag. möjligen måndag, torsdag, fredag. där jag känner att jag vill ha messt träning är Bröst, biceps,triceps, mage.


tacksam för er hjälp!

MVH
//Kim
kolla in detta schema mer lämpligt! http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555

XarsioN
2004-09-25, 13:56
kolla in detta schema mer lämpligt! http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555
Okay, tack för svaret, men det här med proteindrinkar o så då? bör det införskaffas..varför är den där killens schema mer lämpligt, är det något speciellt?

byggaren
2004-09-25, 14:29
Okay, tack för svaret, men det här med proteindrinkar o så då? bör det införskaffas..varför är den där killens schema mer lämpligt, är det något speciellt?
Jo det tycker jag du ska göra, om du inte har något proteintillskott än så rekonderar jag att du köper 10 kg exell här från kolozzeum (mycket prisvärt). Sen måste du ha snabba kolhydrater också så rekonderar jag köpa antligen maltodextrin ( finns att köpa på humle.se, eller i en del "vin-shoppar" ), eller Dextropur ( finns på sockerhyllan nere på ICA ). Vilket du väljer spelar mindre roll. Maltodextrin dock lite bättre..
Men sen så det viktigt också att du lär dig att äta bra och nyttig mat.

Schemat som jag rekonderar är gjord för nybörjare, allså man får bra och allsidig träning för hela kroppen. I ditt schema saknades det en del övningar som kan vara bra att göra :bpump:
Lycka till :)

XarsioN
2004-09-25, 18:08
Jo det tycker jag du ska göra, om du inte har något proteintillskott än så rekonderar jag att du köper 10 kg exell här från kolozzeum (mycket prisvärt). Sen måste du ha snabba kolhydrater också så rekonderar jag köpa antligen maltodextrin ( finns att köpa på humle.se, eller i en del "vin-shoppar" ), eller Dextropur ( finns på sockerhyllan nere på ICA ). Vilket du väljer spelar mindre roll. Maltodextrin dock lite bättre..
Men sen så det viktigt också att du lär dig att äta bra och nyttig mat.

Schemat som jag rekonderar är gjord för nybörjare, allså man får bra och allsidig träning för hela kroppen. I ditt schema saknades det en del övningar som kan vara bra att göra :bpump:
Lycka till :)

Okej, jag hade tänkt träna 3 gånger i veckan.
Så det räcker med att jag tex tar exell, typ omega-3 osv behövs inte eller?

Schysst att du ger en nybörjare bra svar :)

Jorgen
2004-09-25, 18:56
Just kosttillskott behöver du inte lägga så stor vikt på nu i början. Se till att få koll på kosten först (om du nu inte redan har det) innan du börjar ge dig in i kosttillskottsdjungeln.

//Jörgen

aliquis
2004-09-25, 21:17
Kanske vore idé att träna vader och köra latsdrag/chins/... också.

XarsioN
2004-09-26, 12:15
kolla in detta schema mer lämpligt! http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/...read.php?t=9555

Jag tittade på schemat, och många av övningarna vet jag inte vad det är :em:
Finns det ingen sida man kan söka på övningen så visar dom med någon video lr liknande?


Angående träningen är det messt överkroppen jag vill bygga upp, måste man köra vader och lår endå? tycker dem är ganska vältränade endå då jag spelat fotboll i många år. Kan man strtyka det ur schemat?:P

Jag har inte så bra koll på kost, jag vet bara att jag inte får särskilt onyttig mat i veckorna, dock bor jag farligt nära en pizzeria så på helgerna händer det att en pizza äts.


Var kan jag läsa om bra mat? Jag tror att jag äter tillräckligt bra mat i veckorna, normal mat för mig är:

Pasta med köttfärssås
Köttbullar o makaroner
Korvstoganoff osv...

Den är väll inte direkt jättebra men den är väll inte dålig? Sedan undrar jag vad man ska hålla sig ifrån? är det fett? är det kalorier?

Kan man dricka tex Pepsi max (no sugar)?

Jag får väll erkänna att jag har ätit väldigt mycket skräpmat, pizza,kebab,hamburgare. Under flera års tid har jag gjort det utan att träna speciellt mycket (utom 2 h fotboll i veckan som inte är någonting inprincip)
Endå har jag inte gått upp speciellt mycket, ni skulle se mig som en grrabb med normal kroppsbyggnad, dock har jag s.k love handles som e jävligt fult. Dem vill jag verkligen ha bort, är dedt gym eller är det bantning som gäller?
Mina höfter passar lixom inte in på resten av kroppen, så breda. Kanske skulle va lättast om jag tog ett kort så ni får se...

Tacksam för svar.


MVh

Allan
2004-09-26, 12:26
Nu tar vi det här i tur och ordning. Börja med att läsa de stickys som ligger överst i det här forumet. Sedan tar man sig en titt i Best of.., och sen finns det en Länksamling i Allmänt där man bl a kan hitta rörliga bilder på de flesta övningar. Men framför allt - mer information om dig som ska köra det här programmet. Jag har specat absolut minimiinfo i stickyn. Och sen tar vi det en rejält varv till!!!

allan

Tricklev
2004-09-26, 12:42
Xarsion, det är ju självklart inget tvång att inte träna underkroppen om du inte vill, det är ju enda dig själv du tränar för?

Men jag kan ju varna dig och säga att det kan se konstigt ut med små ben på en stor överkropp och du får ju ingen stjärt träning om du inte tränar ben, finns alltid handbosspelorskor som tycker om vältränade lår :thumbup:

Weird
2004-09-26, 13:06
sen är det väll bra att träna ben då det frågör lite trevliga anabola hormoner
(om jag inte mins helt fel så har jag läst det någon stans kanse här??)

XarsioN
2004-09-26, 15:57
Nu tar vi det här i tur och ordning. Börja med att läsa de stickys som ligger överst i det här forumet. Sedan tar man sig en titt i Best of.., och sen finns det en Länksamling i Allmänt där man bl a kan hitta rörliga bilder på de flesta övningar. Men framför allt - mer information om dig som ska köra det här programmet. Jag har specat absolut minimiinfo i stickyn. Och sen tar vi det en rejält varv till!!!

allan

Okay, nu har jag tittat där och hittat en sida som visar övningarna, bra tack. vad vill du ha för information? Altså vill du ha mått och sånt eller?? :smokin:

Är iaf 16 år, har aldrig hållt på med styrketräning, den enda träningen jag utövat är Fotboll i 9 år. Väger 74 kg,är cirka 190 lång. De Muskler som jag anser mig ha "bra" är lår och vader. Inprincip är det den övre kroppshalvan som behöver sig lite träning. Jag vill börja träna för att jag känner mig svag i överkroppen och jag inprincip fortfarande ser ut som en 10-åring i kroppen (om ni förstår vad jag menar, små smala armar osv.) Jag hade tänkt träna 3 grr i veckan då jag har hört att man ej ska träna mer än det om man är på nybörjarnivå. Jag har inget mål att se ut som en bodubuilder, utan bara få lite större och starkare armar, se allmänt vältränad ut. Men det som först måste ske är att jag måste få bort mina "love handles", Der ser väldigt fel ut när fettet liksom har samlat sig där.

Så :

1. Få bort de där "fettvalkarna" på höfterna
2. Träna upp mig till större armar osv, större bröst o bli allmänt starkare i överkropp.

Räcker det? Kanske glömt något..:P


Xarsion, det är ju självklart inget tvång att inte träna underkroppen om du inte vill, det är ju enda dig själv du tränar för?

Jo jag är nöjd med mina lår och vader, de är inte särskilt små men, kan man inte skada sig om man inte tränar alla muskler i kroppen?
Kanske blandar ihop det med att man ska träna alla delar på muskeln??

sen är det väll bra att träna ben då det frågör lite trevliga anabola hormoner
(om jag inte mins helt fel så har jag läst det någon stans kanse här??)
Det där lät intressesant, men hur mycket hjälper det "ungefär", märkbar skillnad?

Med vänliga hälsningar

Weird
2004-09-26, 16:19
är inte säker på det hjar bara för mig att jag läst det. kanse kommer någon mer "rutinerad" och svarar

Allan
2004-09-26, 18:44
Om du snurrar runt på Kolozzeum ett tag kommer du att upptäcka några saker. För det första - det finns inget enastående program som funkar för alla. För det andra - man kan inte förlita sig på råd och tips givna över nätet. Internetrådgivning kan ALDRIG ersätta en personlig kontakt med en kompetent instruktör.
Anledningen till att jag skrev det jag skrev är i8nte att jag kommer att ge dig råd - i kraft av nära trettio år i branschen och över tusen genomförda instruktioner kan jag säga att de program som ligger i Best of... räcker för ALLA som frågar efter program här. Man kan inte specificera mer utan att träffa den man vill ge råd. Observera att jag bara avser nybörjare här - rätt snabbt blir man såpass hemtam att man börjar laborera själv.
Du behöver inte vara rädd för att se ut som en bodybuilder; ytterligt få ens här på forumet ser ut som bodybuilders. Det är ett fåtal förunnat att kunna bygga så mycket muskler.
Självklart ska du träna hela kroppen. Orsakerna därtill kan du hitta lite här och var på forumet, men primärt är det så att kroppen strävar efter balans, och låter man en kroppsdel - oftast benen - sladda, kommer det att bli svårt att få full utveckling på de andra kroppsdelarna.
Snacket om frigörandet av hormoner är tämligen mycket överkurs men det finns också beskrivet på bättre sätt, så det ger jag mig inte in på. Nå, för att avsluta det här - vänd dig till en bra instruktör om du verkligen är seriös. Använd Kolo som kunskapskälla, men bli inte för fanatisk. Idag är folk överjävliga på ALLT runt träningen men helt plötsligt har man glömt bort det viktigaste - att träna hårt.

allan

XarsioN
2004-09-26, 19:29
Om du snurrar runt på Kolozzeum ett tag kommer du att upptäcka några saker. För det första - det finns inget enastående program som funkar för alla. För det andra - man kan inte förlita sig på råd och tips givna över nätet. Internetrådgivning kan ALDRIG ersätta en personlig kontakt med en kompetent instruktör.
Anledningen till att jag skrev det jag skrev är i8nte att jag kommer att ge dig råd - i kraft av nära trettio år i branschen och över tusen genomförda instruktioner kan jag säga att de program som ligger i Best of... räcker för ALLA som frågar efter program här. Man kan inte specificera mer utan att träffa den man vill ge råd. Observera att jag bara avser nybörjare här - rätt snabbt blir man såpass hemtam att man börjar laborera själv.
Du behöver inte vara rädd för att se ut som en bodybuilder; ytterligt få ens här på forumet ser ut som bodybuilders. Det är ett fåtal förunnat att kunna bygga så mycket muskler.
Självklart ska du träna hela kroppen. Orsakerna därtill kan du hitta lite här och var på forumet, men primärt är det så att kroppen strävar efter balans, och låter man en kroppsdel - oftast benen - sladda, kommer det att bli svårt att få full utveckling på de andra kroppsdelarna.
Snacket om frigörandet av hormoner är tämligen mycket överkurs men det finns också beskrivet på bättre sätt, så det ger jag mig inte in på. Nå, för att avsluta det här - vänd dig till en bra instruktör om du verkligen är seriös. Använd Kolo som kunskapskälla, men bli inte för fanatisk. Idag är folk överjävliga på ALLT runt träningen men helt plötsligt har man glömt bort det viktigaste - att träna hårt.

allan
Okej, får göra det såfall.

tack så mycket för svaren.

byggaren
2004-09-27, 00:15
Om du snurrar runt på Kolozzeum ett tag kommer du att upptäcka några saker. För det första - det finns inget enastående program som funkar för alla. För det andra - man kan inte förlita sig på råd och tips givna över nätet. Internetrådgivning kan ALDRIG ersätta en personlig kontakt med en kompetent instruktör.
Anledningen till att jag skrev det jag skrev är i8nte att jag kommer att ge dig råd - i kraft av nära trettio år i branschen och över tusen genomförda instruktioner kan jag säga att de program som ligger i Best of... räcker för ALLA som frågar efter program här. Man kan inte specificera mer utan att träffa den man vill ge råd. Observera att jag bara avser nybörjare här - rätt snabbt blir man såpass hemtam att man börjar laborera själv.
Du behöver inte vara rädd för att se ut som en bodybuilder; ytterligt få ens här på forumet ser ut som bodybuilders. Det är ett fåtal förunnat att kunna bygga så mycket muskler.
Självklart ska du träna hela kroppen. Orsakerna därtill kan du hitta lite här och var på forumet, men primärt är det så att kroppen strävar efter balans, och låter man en kroppsdel - oftast benen - sladda, kommer det att bli svårt att få full utveckling på de andra kroppsdelarna.
Snacket om frigörandet av hormoner är tämligen mycket överkurs men det finns också beskrivet på bättre sätt, så det ger jag mig inte in på. Nå, för att avsluta det här - vänd dig till en bra instruktör om du verkligen är seriös. Använd Kolo som kunskapskälla, men bli inte för fanatisk. Idag är folk överjävliga på ALLT runt träningen men helt plötsligt har man glömt bort det viktigaste - att träna hårt.

allan
:thumbup:

XarsioN
2004-09-28, 17:47
Idag var jag på gymmet, första gången någonsin typ:P, iaf så frågade jag en instrruktör där som var ledig, han rekommenderade de övningarna ni givit mig, och så visade han hur jag utförde dem på rätt sätt. Så det var bra.

Dock glömde jag fråga honom en sak, och det var om kosttillskott.
Jag har läst och ahde tänkt :rolleyes: ta detta:

Kreatin
TRIPLE WHEY FUEL
Något typ av vitamintablett.

Men det jag undrar är, är det värt att satsa på nån burk med kapslar för fettförbränning (CHITOSAN DIET FUEL )? funkar det samtidigt som man äter kreatin och dricker proteindrinkar?

Eller bör man använda Gainers eller liknande för att öka i vikt, eller "motarbetar" det fettförbräningen då?

En sista sak bara, Kan man blanda till proteindrinken på morgonen, (tränar direkt efter skolan) och sedan ställa in i skåpet för att dricka efter träningen utan att man förlorar någon effekt??

Försökt leta på forumet och läst mig till men det är svårt då det är så mycket olika produkter o.s.v

MVH

ge era åsikter om detta är ett klipp att köpa dessa produkter eller om det är waste of money, jag har även börjat läsa en bok om bra kost vid träning ;)

Jorgen
2004-09-28, 19:11
Nu i början så skulle jag säga att det är waste of money. När du har koll på kosten och sköter den så är det dags för tillskott. För det skall ju vara just ett tillskott till kosten. Men när det är dags så: www.kolozzeum.com är den bästa webbutiken med dom bästa produkterna till dom bästa priserna åt dom bästa människorna. :D

//Jörgen

Lepras
2004-09-28, 19:15
Idag var jag på gymmet, första gången någonsin typ:P, iaf så frågade jag en instrruktör där som var ledig, han rekommenderade de övningarna ni givit mig, och så visade han hur jag utförde dem på rätt sätt. Så det var bra.

Dock glömde jag fråga honom en sak, och det var om kosttillskott.
Jag har läst och ahde tänkt :rolleyes: ta detta:

Kreatin
TRIPLE WHEY FUEL
Något typ av vitamintablett.

Men det jag undrar är, är det värt att satsa på nån burk med kapslar för fettförbränning (CHITOSAN DIET FUEL )? funkar det samtidigt som man äter kreatin och dricker proteindrinkar?

Eller bör man använda Gainers eller liknande för att öka i vikt, eller "motarbetar" det fettförbräningen då?

En sista sak bara, Kan man blanda till proteindrinken på morgonen, (tränar direkt efter skolan) och sedan ställa in i skåpet för att dricka efter träningen utan att man förlorar någon effekt??

Försökt leta på forumet och läst mig till men det är svårt då det är så mycket olika produkter o.s.v

MVH

ge era åsikter om detta är ett klipp att köpa dessa produkter eller om det är waste of money, jag har även börjat läsa en bok om bra kost vid träning ;)


köp nått annat än triple whey fuel-- dyrt.. du kan få lika bra protein för halva priset,, om du vill spara pengar?
prottedrinken kan du väll blanda efter gymmet, ta med pulver i shakern o häll i vatten på gymmet.. :naughty:

z_bumbi
2004-09-28, 19:23
Kreatin
TRIPLE WHEY FUEL
Något typ av vitamintablett.

Kreatin är förtidigt att börja med, du kommer inte att märka någon skillnad och det är så mycket annat som är viktigare än att stoppa i dig kreatin.

TRIPLE osv. är dyrt men funkar som vilket vassle som helst, varken bättre eller sämre.

Multivitamin/mineral finns på apoteket för en liten slant och en sådan om dagen är nästan aldrig fel oavsett om du tränar eller inte.

Men det jag undrar är, är det värt att satsa på nån burk med kapslar för fettförbränning (CHITOSAN DIET FUEL )? funkar det samtidigt som man äter kreatin och dricker proteindrinkar?

Den produkten är nog aldrig rätt..

En sista sak bara, Kan man blanda till proteindrinken på morgonen, (tränar direkt efter skolan) och sedan ställa in i skåpet för att dricka efter träningen utan att man förlorar någon effekt??

Förutom att den blir dålig och du kan bli sjuk av den? Blanda när du ska använda den så slipper du problemet eller så har du den färdigblandad i en termos.

XarsioN
2004-09-28, 19:47
okej, jag skippar Kreatinet o resten då, försöker hålla kosten bra istället då. men proteinpulvret och multivitaminerna kan jag väll ta nu?

(något specielt proteinpulver man bör köra med, eller är det bara beställa vilket som helst från kolozzeum?)

Kan ju köpa minsta burken och testa först utan sen med och se..?
Förresten, när är det dags att börja med det andra? Efter ett års tid eller?

Lepras
2004-09-28, 21:37
okej, jag skippar Kreatinet o resten då, försöker hålla kosten bra istället då. men proteinpulvret och multivitaminerna kan jag väll ta nu?

(något specielt proteinpulver man bör köra med, eller är det bara beställa vilket som helst från kolozzeum?)

Kan ju köpa minsta burken och testa först utan sen med och se..?
Förresten, när är det dags att börja med det andra? Efter ett års tid eller?

efter träning ska du tillföra ett snabbtprotein= vassle.
köp något vassleprotein,, tex exell- billigt.

XarsioN
2004-09-29, 09:01
efter träning ska du tillföra ett snabbtprotein= vassle.
köp något vassleprotein,, tex exell- billigt.

Okej, beställer en sån där 1-kg-påse.
Men du, står det hur man doserar på påsen? stog nämlingen inget i webshoppen, eller är det 2 gram per kilo kroppsvikt?

Weird
2004-09-29, 10:03
Okej, beställer en sån där 1-kg-påse.
Men du, står det hur man doserar på påsen? stog nämlingen inget i webshoppen, eller är det 2 gram per kilo kroppsvikt?

efterträning är det 0,5gram protein/kg kropsvikt och 1gram snabba kolhyderater/kg kropsvikt

XarsioN
2004-09-29, 11:43
efterträning är det 0,5gram protein/kg kropsvikt och 1gram snabba kolhyderater/kg kropsvikt

Okej, då beställer jag väll en sån där burk med "Fairing - Energi Booster 4.0 kg" från kollozzeum som finns under Enegi/Kolhydrater.

Fan, nu får man i sig protein o kolhydrater, måste ju vara hur bra som hellst för träningen :naughty:

--edit--

Juste, hittade en hemsida som räkna ut kropssfett i %, BMI,
Mitt BMI var: 20.8
Kroppsfett i %: 12% enligt BMI, 17% om man går efter
YMCA-formeln.