handdator

Visa fullständig version : Förslitningsskador.


Cupofcoffee
2004-09-23, 13:52
Hur kommer det sig att en rörelse jag gör på gymmet är uppbyggande, medan samma rörelse på arbetsplatsen ger skador?

Tanken slog mig av den stående rodden som är ett populärt inslag i bodypumpen för att träna rygg. Man böjer i höfterna, skickar bak röven, stannar någonstans i knähöjd med stången (utan att släppa ner axlarna) och drar sedan upp stången till naveln (90 grader i höft, och i armbåge) och går sedan ner med stången och reser sig upp.

Just den rörelsen - har man ju fått inbankat - är skadlig. Man bör hellre "lyfta med benen" och ta tyngden på höfterna genom att ha en rak rygg och stark mage.

Det finns fler träningsmoment som i "vardagslivet" undviks (som olika vridande rörelser under belastning), ni kan säkert fler än jag.

Kanske har jag svaret själv, i det att rörelsen och belastningen är kontrollerad på gymmet, och att kroppen är förberedd på den (man är ju uppvärmd). En skivstång är mer "ergonomisk" och lyftbar än en flyttkartong kanske?

Har ni några tankar om detta?

Numero1
2004-09-23, 14:00
Det som gör den på gymmet gör den regelbundet med en kontrollerad vikt och en god teknik.
De som gör det på jobbet inte är tränade för det och har dålig teknik och otymplig vikt.

I våras jobbade jag på landet en dag. Min svåger hjälpte mig med att köra lera och sten. Han fick ryggskott efter 2 timmar. Jag jobbade i 2 dagar...
Jag tackar styrketräningen (och självklart turen) för det.

Kan tillägga att han har varit med i OS (-88) i fäktning...

Doctor Snuggles
2004-09-23, 14:55
Generellt sett så handlar det bl a om ergonomi, och frekvens.
D.v.s. om du skulle på gymmet lyfta lätta vikter hela dagarna i olika skumma positioner så skulle du sannolikt få förslitningsskador inom ett par år.
Men att lyfta tyngre vikter, med endast ett par få repetitioner/set och göra detta ett par gånger i veckan stärker leder osv istället. Kroppen måste helt då enkelt anpassa sig till belastningen, läkas och stärkas.

Personligen så tycker jag det är för mycket tjafs om att "lyfta rätt" osv. Om folk skulle träna och stärka kroppen i olika positioner, som inte nödvändigt vis bara är "ergonomiska", så skulle de tåla att felbelasta kroppen från gång till gång.

Yoshdu
2004-09-23, 15:35
En viktig skillnad är ju att på gymmet gör du lyft med rak, kontrollerad rygg. Du kan ju lyfta riktigt tunga vikter i t.ex. knäböj så länge du håller ryggraden i en riktig position. Skulle du försöka lyfta samma vikt med sned/vriden/krum rygg skulle du säkerligen skada dig rejält. Jag har ett svagt minne av en grafisk redovisning i någon tidning över hur mycket ryggraden kunde belastas i olika vinklar. Det jag minns är den kunde ta sjukt mycket last rakt uppifrån så att säga, men kilona minskade drastiskt för varje grad som den vinklades.