handdator

Visa fullständig version : Ont i smalbenet vid cardio


ceflower
2004-09-22, 21:12
Varje gång jag är ute och joggar/springer längre sträckor (>3km) så får jag förbannat ont i mitt vänstra smalben. Alltid! Det känns som om benet ska explodera ungefär, helt otroligt jobbigt. Visst - Jag kan springa vidare ändå (lite smärta har väl aldrig skadat någon...?) men helst av allt skulle jag vilja slippa detta.

Är det någon som varit med om något liknande, alternativt vet vad tusan det är? Börjar bli jobbigt, jag drar mig nämligen för att sticka ut och springa just pga detta!

Loke
2004-09-22, 22:12
Benhinneinflammation, kanske?

Bjorne
2004-09-22, 22:28
Låter som du har kassa skor. Skaffa en sådandär gummiklump som man lägger vid hålfoten så ska det nog bli bättre.

nisnom
2004-09-22, 22:29
stretcha vaderna brukar funka bra för mig när jag har ont i benhinnorna

perarvid
2004-09-22, 23:44
Några små tips:

Pröva att snöra skorna lösare. Jag hade det problemet förut, snörade åt helvete för hårt o fick samma problem som du har, sen när jag började snöra lösare så försvann det på en gång.

Kolla med löplabbet eller liknande affär att du verkligen har bra skor för din fot o löpstil.

Värm upp noggrant, öka tempot långsamt, låt det ta 10 min eller så minst innan du är uppe i "marschfart".

Varva ner ordentligt. Pröva att stretcha framsidan av vaden genom att sitta på knä med fotsulorna mot stjärten.

King Grub
2004-09-23, 06:45
Kroniskt kompartmentsyndrom? (http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=627)

Arwen
2004-09-23, 07:59
Benhinneinflammation, kanske?

Fick det av boxningsträning (hopprepen......), ett par ordentliga skor är en bra investering, först krävs dock rejäl vila och återhämtning, annars blir det "kroniskt"

Glen
2004-09-23, 11:02
Nu när vi ändå är inne på ämnet så har jag haft problem med benhinnorna (om det är det som är trådskrivarens problem har jag dock ingen aning om) tilL och från ett bra tag. Jag har provat att vila ganska långa perioder på ett par månader och skaffat inlägg i skorna men det kommer tillbaka direkt jag börjar springa igen. Jag kommer ihåg att det skrevs här på kolozzeum om att naprapater kunde behandla detta på något sätt, att dom gör något som gör förbannat ont med ens benhinnor och sen är smärtan borta. Någon som vet något om detta?

Numero1
2004-09-23, 13:50
Tänk på att sätta i hela foten när du springer.
En avnlig orsak är att du bromsar steget genom att sätta i tårna först.
Benhinnorna tar stryk!

Detta är en barnsjukdom som brukar försvinna när du blir en erfarnare löpare.

ceflower
2004-09-23, 14:05
Tänk på att sätta i hela foten när du springer.
En avnlig orsak är att du bromsar steget genom att sätta i tårna först.
Benhinnorna tar stryk!

Detta är en barnsjukdom som brukar försvinna när du blir en erfarnare löpare.

Har faktiskt inte tänk på att jag kanske inte springer "korrekt". Ska ta mig en funderare nästa gång jag är ute och ränner på vägarna.. men verkar lite lustigt ändå, det är bara vänstra benet :(


king grub: skräms inte sådär!

King Grub
2004-09-23, 14:06
king grub: skräms inte sådär!

Det var ingen skrämseltaktik; kompartmentsyndrom är rätt vanligt!

Numero1
2004-09-23, 14:11
Har du möjlighet så be någon titta/filma ditt löpsteg.
Det är inte omöjligt att du är ojämn i kroppen, har ett kortare ben, är stelare i ena sidan, svagare någonstans.....mm mm

Lycka till!

Bärs
2004-09-23, 14:34
Tänk på att sätta i hela foten när du springer.
En avnlig orsak är att du bromsar steget genom att sätta i tårna först.
Benhinnorna tar stryk!

Detta är en barnsjukdom som brukar försvinna när du blir en erfarnare löpare.


Så behöver det inte vara. Erfarna löpare kan också drabbas. För mycket för snabbt är väl den vanligaste orsaken men även plötsligt byte av underlag kan ge benhinneinflammation. Jag fick det i början av sommaren när jag började springa intervaller på bana. Tidigare hade jag endast sprungit på asfalt och byte till mjukare underlag klarade inte benhinnorna av.

De flesta råd man får låter så här: Spring på mjukt underlag och vila. Min naprapat sade: Fortsätt springa på asfalt och fortsätt träna. Så gjorde jag och det försvann.

Behandlingen räckte en halv timme och bestod av typisk naprapati. Han gjorde sitt yttersta för att irritera benhinnorna så att genomblödningen skulle förbättras, och det var smärtsamt. Sedan fick jag rådet att varannan dag borsta insidan av smalbenen med en bastuborste för att stimulera genomblödningen.

Innan behandlingen och råden hade jag så onda benhinnor att jag inte kunde springa en kilometer. Efter behandlingen och framåt har de inte ömmat en gång.

Numero1
2004-09-23, 14:54
Självklart är det aldrig svart eller vitt....

Jax
2004-09-23, 17:54
Detta är en barnsjukdom som brukar försvinna när du blir en erfarnare löpare.
Hrmf

ceflower: Titta lite här:
http://www.sfik.net/peha/matte/benhinnor.pdf

Tricklev
2004-09-23, 21:24
Sista tiden har jag helt plötsligt fått ont i BÅDA benhinnorna och i fotlederna, inte haft det förut och det har kommit rätt nyligen, om någon vet vad det skulle kunna vara så säg till!

King grub, vad kan hända av kompartmentsyndrom och hur fixar man det?

Tanman
2004-09-24, 13:13
Tänk på att sätta i hela foten när du springer.
En avnlig orsak är att du bromsar steget genom att sätta i tårna först.
Benhinnorna tar stryk!

Detta är en barnsjukdom som brukar försvinna när du blir en erfarnare löpare.

Jag skulle nog säga precis tvärtom. Sätter man i hela foten så bromsar man. De snabbaste löparna ända upp till 10.000m springer bara på framfoten, marathonlöpare sätter dock i hela eftersom framfotslöpning sliter mer på vaderna.

Tips för att bli av med smärtan, som troligen är Compartments Syndrome, finns tex här: http://w1.883.telia.com/~u88304094/pages/skador.html

//johan