handdator

Visa fullständig version : blanda sin egen Gainer


Markus H
2004-09-22, 16:41
OK Då ska man alltså börja blanda sin egen Gainer.

0.8-1.2 gram Protein Pulver (VASSLE) och lika mycket eller mer kolhydrater (maltodextrin) skulle innebära för mig (71kg): 71 gram Vassle och 80-100 gram Maltodextrin.

ska jag ha ner detta i vatten eller i mjölk ? vilket är bäst efter och före träning? om jag käkar kreatin kan jag ha ner det också då (ca 10gram).

är det så lätt elelr har jag missat något.
detta skulle sluta på en summa av ca 10:-

ska man ha ungefär samma värden com i en Super Gainer Fuel blir det: 25 gr protein och 122gr kolydrater. så en summa av ca 6.50:-

är detta riktigt eller har jag fått ALLT om bakfoten?

Nu har man jhu inte allt i denna "drink" som man får från en Gainer (Aminosyror, vitaminer m.m)

Pez
2004-09-22, 16:47
OK Då ska man alltså börja blanda sin egen Gainer.

0.8-1.2 gram Protein Pulver (VASSLE) och lika mycket eller mer kolhydrater (maltodextrin) skulle innebära för mig (71kg): 71 gram Vassle och 80-100 gram Maltodextrin.

ska jag ha ner detta i vatten eller i mjölk ? vilket är bäst efter och före träning? om jag käkar kreatin kan jag ha ner det också då (ca 10gram).

är det så lätt elelr har jag missat något.
detta skulle sluta på en summa av ca 10:-

ska man ha ungefär samma värden com i en Super Gainer Fuel blir det: 25 gr protein och 122gr kolydrater. så en summa av ca 6.50:-

är detta riktigt eller har jag fått ALLT om bakfoten?

Nu har man jhu inte allt i denna "drink" som man får från en Gainer (Aminosyror, vitaminer m.m)

Aminosyror är protein.. protein är uppbyggt av aminosyror dvs. inget magiskt med det.. tillsatta vitaminer och mineraler är ibland tom av ondo då de är doserat lite skumt.

Det räcker med 1gr kolh. / kg kroppsvikt och 0.5gr prot / kg kroppsvikt. Du kan öka prottet något dock om du vill...

King Grub
2004-09-22, 16:49
ska jag ha ner detta i vatten eller i mjölk ?

Hade det varit i går hade jag sagt vatten, men en färsk studie pekar på att det inte spelar någon roll. Tidigare studier visade på att kaseinet fördröjde magsäckstömningen, men nu verkar det som om det inte är signifikant. Litar man på den senaste studien: välj själv.

om jag käkar kreatin kan jag ha ner det också då (ca 10gram).

Ja.

Markus H
2004-09-22, 16:51
Aminosyror är protein.. protein är uppbyggt av aminosyror dvs. inget magiskt med det.. tillsatta vitaminer och mineraler är ibland tom av ondo då de är doserat lite skumt.

Det räcker med 1gr kolh. / kg kroppsvikt och 0.5gr prot / kg kroppsvikt. Du kan öka prottet något dock om du vill...

Tack ! Det var ett svar jag önskade. då blir det ju hur billigt som hellst i framtiden. :D Nu känns det som att jag har snört en massa stålar i sjön.

Om nu detta blir lika bra som att gå på färdiga Gainers, är det ngn som vågar lova det ? :)

King Grub
2004-09-22, 16:52
Om nu detta blir lika bra som att gå på färdiga Gainers, är det ngn som vågar lova det ? :)

Minst.

Prankie
2004-09-22, 16:52
Har 71 gram Vassle och 80-100 gram Maltodextrin ungefär samma värde som 25 gr protein och 122gr kolydrater? Räkna igen!
Du kan inte jämföra priset mellan kolhydrater och protein.

Markus H
2004-09-22, 16:59
Är 71 gram Vassle och 80-100 gram Maltodextrin ungefär samma värde som 25 gr protein och 122gr kolydrater? Inte för att vara taskig men jag har sett hundar i ripley som räkna bättre. :laugh:

Jag vet , din kritik är befogad. inte för att jag räknade fel utan för att jag inte förklarade vad summan 6,50:- innebar.

det jag gjorde var att först räkna ut vad det kostade om man tog ca 1 gram protte / kilo kropsvikt och 1.7 gram kollisar / kilo kropsvikt (min vikt 71 kilo) då fick jag fram summan ca 10 :-

men för att jämföra så "blandade" jag en drink som hadde samma värden som Twinlabs Super Gainer Fuel och då blev det 6.50:-

Förstår du nu ?

Prankie
2004-09-22, 17:02
Jag vet , din kritik är befogad. inte för att jag räknade fel utan för att jag inte förklarade vad summan 6,50:- innebar.

det jag gjorde var att först räkna ut vad det kostade om man tog ca 1 gram protte / kilo kropsvikt och 1.7 gram kollisar / kilo kropsvikt (min vikt 71 kilo) då fick jag fram summan ca 10 :-

men för att jämföra så "blandade" jag en drink som hadde samma värden som Twinlabs Super Gainer Fuel och då blev det 6.50:-

Förstår du nu ?

Nu förstår jag. :)

Markus H
2004-09-22, 17:04
Nu förstår jag. :)

Lite konstig tankegång kanske :)

Men huvudsaken är jhu att det blir BILLIGARE. :smokin:
Och folk säger att det är dyrt att träna , det man lägger ner på träningskort ( ca 4000:-/år ) är jhu det man inte längre dricker eller röker upp på krogen hela helgerna!!

Zonyk83
2004-09-24, 21:54
Blanda så att du har 30-40 gram protein och 100-120 gram kolhydrater, det blir perfo! Kreatinet borde du helst blanda ut i vatten, eller i så fall ha ett stort glas eller bägare bredvid som du dricker samtidigt som "Gainern", protein är ju vätskeutdrivande och kreatinet behöver vätska, det säger sig själv...Blanda i mjölk, blir ju så mkt godare (kanske smaksak vad vet jag?) och spelar knappt någon roll....Om du ska välja ett gyllene tillfälle att hälla i dig Gainern, så självklart EFTER träning, det är då det speciella näringsfönstret är öppet! GL

OK Då ska man alltså börja blanda sin egen Gainer.

0.8-1.2 gram Protein Pulver (VASSLE) och lika mycket eller mer kolhydrater (maltodextrin) skulle innebära för mig (71kg): 71 gram Vassle och 80-100 gram Maltodextrin.

ska jag ha ner detta i vatten eller i mjölk ? vilket är bäst efter och före träning? om jag käkar kreatin kan jag ha ner det också då (ca 10gram).

är det så lätt elelr har jag missat något.
detta skulle sluta på en summa av ca 10:-

ska man ha ungefär samma värden com i en Super Gainer Fuel blir det: 25 gr protein och 122gr kolydrater. så en summa av ca 6.50:-

är detta riktigt eller har jag fått ALLT om bakfoten?

Nu har man jhu inte allt i denna "drink" som man får från en Gainer (Aminosyror, vitaminer m.m)

King Grub
2004-09-25, 06:18
Kreatinet borde du helst blanda ut i vatten, eller i så fall ha ett stort glas eller bägare bredvid som du dricker samtidigt som "Gainern", protein är ju vätskeutdrivande och kreatinet behöver vätska, det säger sig själv

:confused:

Även om det stämde... du tror inte allt blandar sig i magsäcken?

Zonyk83
2004-09-25, 10:16
:confused:

Även om det stämde... du tror inte allt blandar sig i magsäcken?

Jo allt blandar sig i magsäcken, det kanske lät som att man "hellre" ska blanda kreatinet i vatten direkt, men det spelar såklart ingen roll. Ville bara påpeka att man inte kan blanda i kreatinet i Gainern och sen tro att mjölken kompenserar vattnet eller något liknande, utan samma mängd vatten måste intas ändå! Hoppas vi är på samma våg nu ;)

Whey
2004-09-25, 14:45
ska jag ha ner detta i vatten eller i mjölk ?

Hade det varit i går hade jag sagt vatten, men en färsk studie pekar på att det inte spelar någon roll. Tidigare studier visade på att kaseinet fördröjde magsäckstömningen, men nu verkar det som om det inte är signifikant. Litar man på den senaste studien: välj själv.

om jag käkar kreatin kan jag ha ner det också då (ca 10gram).

Ja.
Gällde studien både kolhydrater och protein? Kan man då inte längre använda sig av medelvärdesräking av GI som man tidigare gjorde?

King Grub
2004-09-25, 14:51
Gällde studien både kolhydrater och protein? Kan man då inte längre använda sig av medelvärdesräking av GI som man tidigare gjorde?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=30544

I ett mixed meal kan du inte direkt använda ett medelvärde på det sätt du nämner.

"the present results show that the GI of mixed meals calculated by table values does not predict the measured GI"

Och kolhydrater är inte ens det som ensamt främst avgör GI i ett mixed meal.

"Our prediction models show that the GI of mixed meals is more strongly correlated either with fat and protein content, or with energy content, than with carbohydrate content alone"

Br J Nutr. 2004 Jun;91(6):979-89.

henke_76
2004-09-27, 21:49
Stjälpte i mig en egenblandad gainer efter träningen ikväll.

3dl mellanmjöl
35-40 gr whey FX
80 gr maltodextrin


Aya caramba vad min mage blev orolig, svullnade som fan, mådde lite illa och sedan otroliga mängder med gaser :(

Var första gången på nårra månader jag drack en gainer och första gången jag testade maltodextrin i. Har testat några prottedrinkar nu några dagar i rad men inte alls blivigt så här mycket uppblåst.

Men malto. ska väl vara lite bättre för magen än druvsocker eller?
Hoppas på att det beror på att magen bara måste anpassa sig .......

Sverker
2004-09-28, 06:44
Skippa mellanmjölken och kör med vatten nästa gång.
Kan ju tänkas att just fettet, 4 - 5 g , var lite för mycket just efter träningen när drinken bara skall " rusa igenom " magsäcken.
Funkar det med vattnet får du pröva minimjölken nästa gång.

King Grub
2004-09-28, 06:45
Stjälpte i mig en egenblandad gainer efter träningen ikväll.

3dl mellanmjöl

Jag tror det var mjölet... :D

henke_76
2004-09-28, 08:49
Skippa mellanmjölken och kör med vatten nästa gång.
Kan ju tänkas att just fettet, 4 - 5 g , var lite för mycket just efter träningen när drinken bara skall " rusa igenom " magsäcken.
Funkar det med vattnet får du pröva minimjölken nästa gång.


Fick inte tag i någon lättare mjölk just då och med vatten så gråter jag när jag dricker det .....nästan :em: ska jaga minimjölk nästa gång. Men det finns ju inte ekologisk minimjölk :(


King Grub : En stjärna i kanten för att du orkar sprida komiska inslag även om inte solen har gått upp ;) ,nivån var sådär :booty: