handdator

Visa fullständig version : Total nybörjare söker tips


WoberT
2004-09-22, 16:28
Hallå där, blir mitt första inlägg på forumet :D..

Det är så att jag känner att det är dags o ta tag i kroppen innan den förfaller totalt så jag ska börja träna 2 styrkepass per vecka, tränar nu innebandy onsdagar och söndagar ungefär 2h per tillfälle. Väger 81kg, 23år, 1.78cm.

Mina kostvanor är inte dom bästa kan jag inte påstå, ska försöka beskriva en normaldag.

Frukost kl 6-7 (varierar med arbetstiderna): en tallrik kräm med mjölk, ibland en brödbit med ost+gurka eller skinka, kan va både fullkorn eller vitt bröd, beroende på vad jag har hemma.

fika på jobbet kl 10: ett glas vatten :), alternativt att jag har med mig en eller två mackor liknande dom på frukosten.

lunch 11.30: brukar köpa dagens lunch från ett matställe nära jobbet, kan annars ofta bli findus färdigportioner.

fika 15.00: ett glas vatten igen.

Kvällsmat kan variera från kl 18-22 beroende på ork: antingen kräm o mjölk + mackor eller fil, youghurt eller liknande. Orkar oftast inte laga mat när jag kommer hem, äter snabbmat alltför ofta, kan bli kebab/pizza/hamburgare ungefär 4ggr/vecka vilket är helt förkastligt.

Jag vet att jag äter helt fel o måste ändra min kost snarast om jag ska överleva min 60-års dag :smash:

Så jag skulle gärna vilja ha lite tips på enkla maträtter o hur jag ska lägga upp kosten med den träningen jag ska påbörja.

Tack på förhand //Robert

Johan
2004-09-22, 18:25
Jag vet inte egentligen var jag ska börja :)
Men som du skriver så äter du ju fel, stora och i vissa fall onyttiga mål, istället för flera utspridda mindre välkomponerade mål mat.

Kräm innehåller ganska mycket socker och inte så mycket näring, fil eller yoghurt med en god musli(stavas?) eller Kellogs All Bran+ skulle vara ett bättre alternativ, även gröt funkar bra på morgonen.
Ägg är en bra proteinkälla till det, går också väldigt snabbt att tillaga, perfekt att ta med till jobbet och äta på rasten.
Idag åt jag t.ex. 2 st stekta ägg och 2 st lammfärsbiffar med 2 st potatisar som mellanmål, jag äter nästan ägg varenda dag.

När jag steker ägg på morgonen så steker jag alltid 2 extra, sen rotar jag i kylen efter nån kolhydratskälla från gårdagen, t.ex. ris, potatis, pasta eller så lägger jag äggen på en macka. Svårare än så behöver det inte vara. En annan av mina favoriter är kassler, du skär några skivor och steker dom nån minut i pannan så dom får lite färg, sen är det klart. Väldigt smidigt!

Jag tycker du ska försöka äta ett sånt mål vid första och andra rasten, hur mycket måste du anpassa till en kalorieförbrukning, för det kan inte vi gissa oss till.

Och när du har orken att laga mat, laga då ordentligt så du får över till ett par st matlådor, på så sätt slipper du äta så mycket skräpmat.

WoberT
2004-09-23, 08:52
tack för svaret, ska surfa runt lite här på sidan o få inspiration till lite olika nyttiga maträtter o så. Göra en liten lista på vilka matvaror man alltid ska ha hemma o så kan man komponera utefter dom sen. Ska upphöra med att dricka ungefär 1L läsk per dag också.

Solle
2004-09-23, 12:04
Recepttips :thumbup:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=29259

Bra kolhydratkällor är pasta (särskilt fullkornsvarianterna), parboiledris och fullkornsris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Bran Plusflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser och frukt.

Bra protein hittar du i rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, bland många andra källor.

Bra fett hittar du i, för att ta några exempel: raps-, oliv-, eller linfröolja, fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax, nötter, mandlar och avokado.

Taget ut King Grubs deffguide.

WoberT
2004-09-23, 16:27
Recepttips :thumbup:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=29259

Bra kolhydratkällor är pasta (särskilt fullkornsvarianterna), parboiledris och fullkornsris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Bran Plusflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser och frukt.

Bra protein hittar du i rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, bland många andra källor.

Bra fett hittar du i, för att ta några exempel: raps-, oliv-, eller linfröolja, fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax, nötter, mandlar och avokado.

Taget ut King Grubs deffguide.

Det där va välbehövligt :D *åker o handlar* hehe :thumbup: tack för tipsen. Nu gäller det bara att orka laga maten också.

King Grub
2004-09-23, 16:50
Det där va välbehövligt :D *åker o handlar* hehe :thumbup: tack för tipsen. Nu gäller det bara att orka laga maten också.

Om du tyckte det var välbehövligt, kan du få helheten här:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Kör hårt! :thumbup:

WoberT
2004-09-23, 16:56
Om du tyckte det var välbehövligt, kan du få helheten här:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Kör hårt! :thumbup:

Det där ska jag hem o läsa noggrant sen. Tack så hemskt mycket allihop för tipsen.