handdator

Visa fullständig version : bondbönor, jävla ojämt färdiga


henke_76
2004-09-22, 11:18
Köpte bondbönor hos lokala yallayalla-handlaren. Märktes redan efter blötläggningen att flera av dom var fortfarande ihop torkade. Efter typ en timmes kokning så var 20% över kokta, 30-40% inte alls färdiga, resten är nog ganska bra konsistens på. Sen är det jävla tjockt skal att tuga på =/

För många år sedan fick jag tag i färska, det var riktigt mumsigt, det här var en besvikelse.

Någon som har lite tips att ge. Kanske beror på kvalliten bara?

Tolkia
2004-09-22, 15:50
Röra om ibland, kanske? Inte lär det hjälpa upp kvaliteten på bönorna, men de blir i alla fall mer jämnt kokta, särskilt om du har mycket bönor i förhållande till mängden vatten.

vildängel
2004-09-22, 21:22
Ska man verkligen äta "skalet" på bondbönor? Har för mig att det var bondbönor vi hade i trädgårdslandet nu i somras och man skulle INTE äta det skalet... Det är bara tjockt och äckligt. Men jag kanske har fel.

henke_76
2004-09-22, 22:17
Jo det går ju att äta skalet, petade ut ett gäng av dom som blivigt färdiga och tuggade ner. Skalet är ganska tjockt om man jämför med andra bönor, men det funkar, kan tänka mig att det är svårt att bryta ner och det kan nog utvecklas lite gas kanske :naughty: