handdator

Visa fullständig version : Vilket märke vid val av gainer?


Mr A
2004-09-21, 22:53
Jag skulle behöva lite hjälp med val av gainer. Jag deffar just nu men tar ändå en gainer efter styrkepassen. Just nu använder jag Twinlab Super Mass Fuel men denna börjar ta slut och det är dags att köpa nytt.

Är det någon som prova Eiselt Max Gainer?? Kan den fungera bra att använda vi deff?? Denna är ju lite billigare än Super Mass. Är tacksam för tips om bra gainers.

En annan sak jag har tänkt på är vitamintillskott..I super Mass ingår en hel del vitaminer. Kan dessa vara tillräckliga för dagsbehovet eller behöver man äta en multivitamin tablett också? Har läst att bla en för hög dos av niacin kan försämra fettförbränningen?!

Tacksam för svar!

Prankie
2004-09-21, 23:04
Det är ganska svårt att säga om vitaminbrist när du inte skriver vad du äter i övrigt. och visst funkar MAX gainer, twinlab säljer ändå bara helt vanliga grejer till överpriser.

King Grub
2004-09-22, 06:24
Är det någon som prova Eiselt Max Gainer?? Kan den fungera bra att använda vi deff?? Denna är ju lite billigare än Super Mass. Är tacksam för tips om bra gainers.

Vassle, maltodextrin, (kreatin), blandat i vatten. Då kan du bestämma kolhydrat/protein-fördelningen själv. :thumbup:

Markus H
2004-09-22, 13:44
Om man ändå vill köra på Färdiga Gainers så har jag fått den uppfattningen att mest för pengarna (om man räknar antal portioner och portionsstorlek) får man från Weider Mega Mass 4000, 7 kg.

King Grub
2004-09-22, 14:11
Om man ändå vill köra på Färdiga Gainers så har jag fått den uppfattningen att mest för pengarna (om man räknar antal portioner och portionsstorlek) får man från Weider Mega Mass 4000, 7 kg.

Största proteinkällan i MM4000 är kollagenprotein med Biologisk Värde 0! Slaktavfall: bindväv från smågrisar och kalvar. ;)

Doctor Snuggles
2004-09-22, 14:44
Största proteinkällan i MM4000 är kollagenprotein med Biologisk Värde 0! Slaktavfall: bindväv från smågrisar och kalvar. ;)
Bra för leder/senor dock. :D

Markus H
2004-09-22, 15:35
Största proteinkällan i MM4000 är kollagenprotein med Biologisk Värde 0! Slaktavfall: bindväv från smågrisar och kalvar. ;)

Är detta sant?? :confused:

Isf det äckligaste jag hört.....

Vad rekomenderar ni istället om man vill ha stora (140 -170 gram) portioner och inte till så stor summa (ca 10-15 kr/portion)??

King Grub
2004-09-22, 15:37
Är detta sant??

Oh ja. Källa: innehållsförteckningen.

Vad rekomenderar ni istället om man vill ha stora (140 -170 gram) portioner och inte till så stor summa (ca 10-15 kr/portion)??

Varför inte köpa ett rent vassleprotein och dosera själv? Exell är dugligt och prisvärt. Tillsammans med Dextropur eller maltodextrin blir det en billig "gainer".

Markus H
2004-09-22, 15:42
OK... vilket vassle rekomenderas? Är det Exell som gäller ?

Nu kör jag på Twinlab Super Gainer Fuel, är det Slaktavfall i den också? (hoppas inte) :cryout:
(har dock gett riktigt bra resultat)

MojjMojj
2004-09-22, 15:46
Kolla starstidan. Exell 10kg. Bra pris nu, själv köpt in med choklad-smak. Malto och detxtros kan du hitta BILLIGT på ställen där man säljer öl-satser och liknande.

Jakobbus
2004-09-22, 15:49
Nu kör jag på Twinlab Super Gainer Fuel, är det Slaktavfall i den också?
Nej det är det inte. Twinlab gör bra grejer, men hutlöst dyra!

Markus H
2004-09-22, 15:55
Varför inte köpa ett rent vassleprotein och dosera själv? Exell är dugligt och prisvärt. Tillsammans med Dextropur eller maltodextrin blir det en billig "gainer".

Det man missar är alla andra ämnen som finns i en Gainer , aminosyror och alla vitaminer. men det kanske inte spelar så stor roll?

Ska man ta dessa på annat håll eller gör det detsamma?

Markus H
2004-09-22, 16:00
Nej det är det inte. Twinlab gör bra grejer, men hutlöst dyra!

Är det så Himla mycket dyrare än alla andra , portionerna är jhu på 166 gram (om man följer beskrivningarna) och 28-30 portioner i en burk. Vissa andra märken har jhu portionsstorlekar på 80 gram.

lauria
2004-09-22, 16:31
Eiselts gainer eller star nutritions gainer...Jag köra på star nutritions nu och den verkar funka som den ska ;)

Pez
2004-09-22, 16:32
Är det så Himla mycket dyrare än alla andra , portionerna är jhu på 166 gram (om man följer beskrivningarna) och 28-30 portioner i en burk. Vissa andra märken har jhu portionsstorlekar på 80 gram.
ARGH!

Antal portioner och portionsstorlekar är IRRELEVANT!
Mängd pulver, andel av näringsämnen samt råvaror är RELEVANT.

Twinlab gör inte "bra" grejer, dom gör "ok" grejer - supergainers innehåller väldigt liten andel protein, råvaror av "ok" kvalitet och är väldigt dyrt om man ser till vad du får för pengarna.

Markus H
2004-09-22, 16:47
ARGH!

Antal portioner och portionsstorlekar är IRRELEVANT!
Mängd pulver, andel av näringsämnen samt råvaror är RELEVANT.

.

Har inte "Mängd pulver" och "Portionsstorlekar" en hel del gemensamt ?

;)

Trance
2004-09-22, 17:24
Nej, inte det minsta faktiskt.

Markus H
2004-09-22, 17:55
Nej, inte det minsta faktiskt.

Ok.... isf .

Jag ger mig.

Pez
2004-09-22, 18:03
Har inte "Mängd pulver" och "Portionsstorlekar" en hel del gemensamt ?

;)
Visst - om du sätter relationen mellan portionsstorlekar och antal portioner ihop så blir det samma sak som mängden. Men det är bara krångligt och oftast nåt tillverkarna gör för att sprucea upp varan.

-GP-
2004-09-22, 19:08
Det man missar är alla andra ämnen som finns i en Gainer , aminosyror och alla vitaminer. men det kanske inte spelar så stor roll?

Ska man ta dessa på annat håll eller gör det detsamma?
Aminosyror är ju det protein är uppbyggt av! Vare sig du får ditt protein från en gainer eller ett rent vassleprotein så får du dina aminosyror...

Markus H
2004-09-23, 13:26
Aminosyror är ju det protein är uppbyggt av! Vare sig du får ditt protein från en gainer eller ett rent vassleprotein så får du dina aminosyror...

Vad bra, Då är det jhu detsamma....
Nu börjar man fatta hur mycket pengar man slösar bara för att man inte vet bättre. :em:

Kimpaa
2004-09-24, 13:04
Vassle, maltodextrin, (kreatin), blandat i vatten. Då kan du bestämma kolhydrat/protein-fördelningen själv. :thumbup:


Håller med...gör en Mr A gainer :thumbup:

Pez
2004-09-24, 13:46
Håller med...gör en Mr A gainer :thumbup:

Eller om du är sugen på att lägga en slant extra så kör du med Fairings Rapid Recovery och lite whey hydro på det - garanterat det bästa du kan stoppa i dig efter träningen. :thumbup:

slakker
2004-09-24, 21:06
twinlabs största nackdel är väl framför allt smaken! Deras choklad gainers smakar ju bara kakaopulver+1kg socker! :notme:

Pez
2004-09-24, 22:23
twinlabs största nackdel är väl framför allt smaken! Deras choklad gainers smakar ju bara kakaopulver+1kg socker! :notme:
Nej, deras största nackdel är att deras höga priser inte avspeglas i kvaliteten på deras produkter.

jocke19
2004-09-25, 13:04
Jag använder mig ac ACTIVE WHEY GAINER från SELF. den e grymt billig och smakar hyffsat, lite sötsliskig dock ( i allafall hallon-smaken ). Funderar på att införskaffa mig en ny burk, men skulle vilja checka med er gainer-gurus om den ser bra ut.
Innehåller per 100g:
protein 30g, kolhydrat 60 g (Maltodextrin 56 g), fett 1,8g, taurin 4g vitamin c 1g, glukosamin 500mg, schisandra 50mg

Jag kör på 150 g portioner ungefär ( väger 73 )

nå gott folk? va tror ni om denna gainer?

Fairing
2004-09-25, 13:58
jag tror dom deklarerar allt dry basis och att glukosamin bara får säljas på Apoteket

Knäböj
2004-09-25, 14:46
jag tror dom deklarerar allt dry basis och att glukosamin bara får säljas på Apoteket
Glukosamin har väl,eller ska bli receptbelagt här i Sverige. Har för mig det...

jocke19
2004-09-25, 16:46
vaffö de? va e det bra för då?!glukosamin det vill säga

Zonyk83
2004-09-26, 13:20
Hur kommer det sig att ingen nämnt Star Nutritions Gainer Pro? Är alla här av "anti-*************" sort eller vad? Jag har kört på det i 3 år och det funkar hur bra som helst plus att det är billigt, så jag vill höra lite argument .../David

Edit: haha autocensur, imponerande

z_bumbi
2004-09-26, 14:03
Edit: haha autocensur, imponerande


Inget som någon vill ha men nöden kräver det tyvärr, vissa företag gillar inte att deras produkter, service etc nämns i dåliga ordalag.

Som svar på frågan, det är väl som vilket vasslekoncentrat blandat med maltodextrin som helst, varken bättre eller sämre, jag har slaktat ett antal burkar även om jag alltid slog i 1 kg extra protein per burk på den tiden.

ZerOOne
2004-10-11, 19:59
Största proteinkällan i MM4000 är kollagenprotein med Biologisk Värde 0! Slaktavfall: bindväv från smågrisar och kalvar. ;)

Skickade ett mail till några som säljer mega mass 4000 och här svaret fick jag av henne iaf.

Citat:

Hydrolyserat kollagenprotein i mega mass 4000 är en konsistensgivare och
inte själva proteinkällan i produkten. Proteinet i produkten utgörs av
mjölk- och vassleprotein.

Mvh Jimmy

King Grub
2004-10-11, 20:09
Skickade ett mail till några som säljer mega mass 4000 och här svaret fick jag av henne iaf.

Citat:

Hydrolyserat kollagenprotein i mega mass 4000 är en konsistensgivare och
inte själva proteinkällan i produkten. Proteinet i produkten utgörs av
mjölk- och vassleprotein.

Mvh Jimmy

Kollagenproteinet står ju först i innehållsförteckningen! Enligt lag måste den största ingrediensen stå först. Det var jäkla mycket konsistensgivare i det pulvret...

Grahn
2004-10-11, 20:12
Jobbigt när ens prottepulver är mest konstistens. :D