handdator

Visa fullständig version : Shrugs, måste göra fel.


slakker
2004-09-21, 20:40
Tjena

När jag tränar traps'en kör jag bla. ett par set shrugs. Har precis börjat med ett 'Max-ot' schema, som säkerligen de flesta här känner till. Hur som hellst, jag är relativt otränad, har tränat i strax tre månader. Men idag när jag tränade tyckte jag själv att jag behövde slänga på oerhört mkt vikt, för min egen styrka osv. På mitt gym har vi en maskin där man kan utföra denna övning, och det verkar ju idiotsäkert, men jag vette fan om jag gör rätt eftersom jag kunde lassa på så mkt vikt. Eller beror detta bara på att de muskelgrupperna som aktiveras kan belastas "mer än man tror" i förhållandet till övrig muskulatur? Blir mest fundersam iom att jag ser killar som är bra mkt större än mig som kör ungefär på samma vikter.

Bara en liten offtopic fråga: Hur bra anser ni att denna övning är för traps'en?

Tacksam för svar.

//

Allan
2004-09-21, 20:45
Det stavas shrugs - jag redigerar din post


allan

Allan
2004-09-21, 20:47
Min erfarenhet är att rätt få personer faktiskt behöver träna trapz specifikt; de brukar växa som ogräs av andra övningar. Och för att svara på din fråga - man kan lassa på rejält med vikt där. Styrkan beror inte heller nödvändigtvis på vilken muskelvolym man har.

allan

Spiffy
2004-09-21, 20:50
Av med vikterna, gå ner i bottenläget, sen upp så långt du kan.
Lassa på vikterna och upprepa.
Ser det likadant ut, så gör du nog rätt.

Knäböj
2004-09-21, 20:53
Jag har skippat den övningen helt o hållet. Trapzen växer ändå med tiden,var så säker. FÖR stora trapz kan göra att du ser mindre bredaxlad ut,som en flaska typ...

pellepedal
2004-09-22, 08:10
Håller med Allan.
Det går att lassa på väldigt mycket vikt här.
Jag tycker det känns bättre att köra med hantlar eller stång, ingen maskin.
Det är bara att dra på sig remmarna och köra så trapsen ploppar...

Styrkebyggare
2004-09-22, 09:10
Av med vikterna, gå ner i bottenläget, sen upp så långt du kan.
Lassa på vikterna och upprepa.
Ser det likadant ut, så gör du nog rätt.

Medhåll!

Jag har sett otaliga fall där folk lassar på enorma vikter för att sen utföra något som knappast ens går att beteckna som rörelse (snarare korta ryck).

Det blir som sagt lätt en ryckig rörelse, så kör gärna långsamt för att få bättre kontakt.

slakker
2004-09-22, 09:16
Okej okej, har grepp om det nu.

Tack för svaren.

Numero1
2004-09-22, 09:30
Själv har jag slutat köra shrugs, ser så konstigt ut när de blir förstora. Kunnde lassa på brutalt med vikt i maskinerna, trots ingalunda onormalt stora shrugs.

Yankeee
2004-09-22, 16:06
Tycker nog att "drag till hakan" är bättre för att bygga traps.
Nr 2 är shrugs med stången bakom ryggen, man behöver mindre vikt och får mer kontakt.

Jag tycker det är skönt att lassa på även fast man inte kan göra hela rörelsen, bra med viktvana inför marken. Givetvis kör man några fina set med mindre vikt och mer kontakt

RobbeliRobban
2004-09-22, 18:02
Håller inte med ovanstående, jag är väl genetiskt defekt men mina trapz behöver enorma mängder träning enbart för att inte försvinna! Jag kör väldigt låg volym, men inte på trapzen-den måste ha lika mycket träning som resten av kroppen tillsammans.

Direkt träning en gång/vecka, med shrugs (shrugs är den bästa för trapzen) i 10 gärna 15set kanske tom 20set, alla till nära/till fail med 10-20 reps (man skall inte gå på tunga femmor o dyl. på shrugs, då blir det gärna lite si och så med utförandet).+partials+rest pause, alla intensitetstekniker man kan tänka sig kan tillämpas.

Sen måste den ha indirekt träning iom marklyft och styrkefrivändningar.

Herkulez
2004-09-22, 18:09
Medhåll!

Jag har sett otaliga fall där folk lassar på enorma vikter för att sen utföra något som knappast ens går att beteckna som rörelse (snarare korta ryck).

Det blir som sagt lätt en ryckig rörelse, så kör gärna långsamt för att få bättre kontakt.påminner om en på mitt gym, lastade väl på 180kg på smithen och när han körde så var det mer som att han lyfte på hälen samtidigt som han sänkte skallen, typ överkroppen och skallen försökte mötas :D

Perry_G
2004-09-22, 19:45
Räcker med att titta på en hantel så växer trapzen för min del. Och som någon sade så ser det bara dåligt ut med stora traps om inte axlarna är lika utvecklade.