handdator

Visa fullständig version : Åt lever idag


The_RobRoy
2004-09-21, 20:25
Letade runt i köttdisken senast jag va och handlade, fick syn på ett ensamt paket lever där, billigt som fasen var det, så jag tänkte varför inte, inte ätit det på typ 10 år :)

Sagt o gjort, visste inte hur jag skulle tilllaga det, men skar upp det i rättså tunna skivor och stekta det, kokade ris till också.

De smakade helt okej, jäädrans mättande, köpte 350g, långt ifrån att jag orkade äta allt..

..så vad säger ni, hur nyttigt är det med lever, i klass med kyckling? :)

King Grub
2004-09-21, 20:29
Fettsnålt och proteinrikt, massor av järn. Alltför ofta kanske man inte bör äta det, eftersom det samlas avfallsprodukter i levern på djur också. Man kan åtminstone välja lever från ungdjur.

Kalvlever och kycklinglever är mina favoriter; de smakar inte ett dugg lika. Kycklinglever har en mycket mildare smak.

The_RobRoy
2004-09-21, 20:31
Fettsnålt och proteinrikt, massor av järn. Alltför ofta kanske man inte bör äta det, eftersom det samlas avfallsprodukter i levern på djur också. Man kan åtminstone välja lever från ungdjur.

Kalvlever och kycklinglever är mina favoriter; de smakar inte ett dugg lika. Kycklinglever har en mycket mildare smak.


ok det jag tänkte då :)

Såg även (i hälsovakten nu när jag titta) att de va sjuka mängder A-vitamin och B12, vad innebär det?

jo självklart var det från ungdjur.. ..kalv i mitt fall :)

zam
2004-09-21, 20:59
Det må vara nyttigt på alla sätt o vis...men lever..njäe..där går min gräns. :MrT:

King Grub
2004-09-21, 21:01
Det må vara nyttigt på alla sätt o vis...men lever..njäe..där går min gräns. :MrT:

Gott något alldeles extra är det också. Gräddstuvad lever... :eating:

zam
2004-09-21, 21:28
Gott något alldeles extra är det också. Gräddstuvad lever... :eating:

Gräddstuvad soptunna likförbannat. :)
Jag vet,jag ÄR kräsen. :cool:

Prankie
2004-09-21, 21:34
Jag tror det var leverbiff du köpte, inte malda nötlever. För att 350gram förpackning brukar vara scans leverbiff, malda nötlever kommer i större förpackning. Om det inte var färsk du köpte givetvis.

leverbiff per 100 gram
Protte 15gram
kollis 8gram
fett 13gram

nötlever per 100gram
protte 20gram
kollis 4 gram
fett 3gram

The_RobRoy
2004-09-21, 22:51
Jag tror det var leverbiff du köpte, inte malda nötlever. För att 350gram förpackning brukar vara scans leverbiff, malda nötlever kommer i större förpackning. Om det inte var färsk du köpte givetvis.

leverbiff per 100 gram
Protte 15gram
kollis 8gram
fett 13gram

nötlever per 100gram
protte 20gram
kollis 4 gram
fett 3gram

jag köpte färsk, förpackad i butik :)

Tolkia
2004-09-22, 06:24
Alltför ofta kanske man inte bör äta det, eftersom det samlas avfallsprodukter i levern på djur också. Man kan åtminstone välja lever från ungdjur.
Ansamlingen av "skräp" är väl mest ett problem när det gäller vilt, harjag för mig; då man oroar sig främst för tungmetaller och persistenta organiska föreningar. Uppfödda djur har ju i allmänhet ätit ganska kontrollerad föda. Lever som säljs i butik brukar komam från ungdjur; kanske inte så mycket av omtanke om konsumenternas hälsa som av anledningen att "gamm-lever" smakar ... tja, lite väl mycket, helt enkelt. Däremot vet jag inte hur noga man är när man gör leverbiff och annat där lever ingår.

Sverker
2004-09-22, 06:38
Det är till största delen ungdjur som slaktas. Kalvar växer med en rasande fart de första två åren sedan så planar vikten ut. Det lönar sig inte att föda upp djuren längre än två år.

Alltså är den mesta levern som säljs från ungnöt. Ungnötslevern går till leverpastej och kalvlevern som är mild i smaken går till kyldiskarna.