handdator

Visa fullständig version : Tillskott för att gå upp i vikt


Chosen
2004-09-21, 17:17
Behöver ett tips för en kompis.

Hon är en tanig liten tjej som har svårt för att gå upp i vikt.
Är väl inte speciellt aktivt tränande men rör en del på sig ändå.
Tanken är alltså inte att bli stor eller dylikt utan bara lägga på sig lite vikt utan att bli speciellt fet.

Hon ville ha en rekommendation på vad hon kan göra för att gå upp i vikt.
Vi har sett över hennes kost en aning och hon försöker nu äta flera gånger per dag istället för mycket på en gång (3h intervaller).

Hon har dock en massa andra åtaganden så det blir svårt för henne att hinna fixa mellanmål ibland.
Tanken var då att hon skulle ha nån form av shake som är ekonomiskt försvarbart för någon som inte tränar.

1. Gainer är väl kanske ingen höjdare eller vad tror ni?

2. Ren måltidsersättare borde ju va lämpligt men kostar ju en hel del med.

3. Proteintillskott är ju aldrig fel men ger det den funktion hon söker?

Några tips, ideér?

lauria
2004-09-21, 19:29
Gainer är nog inget att gå o käka som t.ex mellan mål..
Titta på toppform ikväll på 2an där är den en tanig kille som ska upp i vikt på rätt sätt...
Och för att jag tycker att man ska upp i vikt på bästa sätt så finns det inget som slår mat, bra mat med nyttiga fetter... :thumbup:

Chosen
2004-09-21, 19:42
Missar tyvärr det programmet då jag jobbar, men har för mig på reklamen att han även skulle träna och "bygga" upp sin kropp?

Så är det inte i detta fallet.
Som sagt så håller jag med till 100% angående maten och den biten har vi kikat på, dock behöver hon nåt som går snabbt att fixa till som mellanmål och då kan ju en shake va smidigt.

Gainer tror jag inte riktigt heller på, MRP verkar ju bäst men även dyrt.
Protein då, det ger ingenting ur den sympunkten om man inte tränar eller?, tänker på exell´s som ju är hyffsat billigt, eller kanske ändå hellre Fairings nya Kasein.

King Grub
2004-09-21, 19:45
Om det skall vara pulver så är ett kaseinbaserat sådant att rekommendera till mellanmål. Sloow Protein ser ut som ett utmärkt val i sådana fall. Grovbröd och/eller frukt till, som inte kräver kylning eller tillagning.

Chosen
2004-09-21, 19:53
Om det skall vara pulver så är ett kaseinbaserat sådant att rekommendera till mellanmål. Sloow Protein ser ut som ett utmärkt val i sådana fall. Grovbröd och/eller frukt till, som inte kräver kylning eller tillagning.

Hur är det rent generellt?
Ger "rent" protein som Sloow Protein nån viktuppgång utan träning?, dvs kan kroppen använda det till nåt annat förutom att bygga muskler?


Edit: Kanske ska lägga till att jag är införstådd med att det handlar om + på kalorie-intaget gentemot det man förbränner ;)

Tänkte mest om det funkar att lägga till protein som det där lilla extra eller om "Sloow Carbs" är ett bättre alternativ.

King Grub
2004-09-21, 20:12
Hur är det rent generellt?
Ger "rent" protein som Sloow Protein nån viktuppgång utan träning?, dvs kan kroppen använda det till nåt annat förutom att bygga muskler?

Protein har betydligt fler funktioner i kroppen än att bygga muskelmassa. Och ja, kasein fyller dessa funktioner alldeles utmärkt, är helt fullvärdigt, och ger, förutom i samband med träning, en större "effekt" än t ex vassle.

"In young men ingesting protein meals, slowly digested proteins (caseins: CAS) induce a higher protein gain than those that are rapidly digested (whey proteins: WP)."

J Physiol. 2003 Jun 1;549(Pt 2):635-44. Epub 2003 Mar 28.

"Men" kan givetvis vara "women" också. Studien råkar vara utförd på män.

Chosen
2004-09-21, 20:23
Låter bra det där, då kan man ju haka på erbjudandet nu så kan vi dela på det :D

Tack för hjälpen!

King Grub
2004-09-21, 20:26
Låter bra det där, då kan man ju haka på erbjudandet nu så kan vi dela på det :D

Okej! Skicka ett PM när du fått det, så glider jag över och hämtar min andel. :D

1-2-3
2004-09-21, 20:46
Mitt bästa tips, och jag har extremt svårt att gå upp i vikt, är att träna ganska hårt, 30-45min 2-4ggr i veckan för att få fart på förbränningen och därmed aptiten. Detta är extremt viktigt, för om hon bara tvingar i sig en massa mat så kommer hon att tröttna, må illa och ge upp.. Nästa steg blir att käka mera mat. Beroende på ålder så kommer kanske föräldrarna in i bilden, med en massa färdiglagade tallrikar som bara är att värma upp och kasta i sig så snart mättnadskänslorna försvinner. En gainer alldeles innan sänggång kan kanske på sikt vara något att satsa på, men absolut inget(!) att grunda måltiderna på. Skall alltså endast ses som ett litet tillskott till riktigt käk.

Edit: grammatik

Mac
2004-09-22, 09:01
Vilket skulle ni välja Protec(vassle,kasein) eller Fairing Slow Protein(kasein)?

aliquis
2004-09-23, 15:03
Vilket skulle ni välja Protec(vassle,kasein) eller Fairing Slow Protein(kasein)?
fairing såklart, var ju kasein som var målet, och det är mycket billigare, o mintchoklad låter gott.

Zonyk83
2004-09-24, 11:21
Protein har betydligt fler funktioner i kroppen än att bygga muskelmassa. Och ja, kasein fyller dessa funktioner alldeles utmärkt, är helt fullvärdigt, och ger, förutom i samband med träning, en större "effekt" än t ex vassle.

"In young men ingesting protein meals, slowly digested proteins (caseins: CAS) induce a higher protein gain than those that are rapidly digested (whey proteins: WP)."

J Physiol. 2003 Jun 1;549(Pt 2):635-44. Epub 2003 Mar 28.

"Men" kan givetvis vara "women" också. Studien råkar vara utförd på män.

Jag förstår inte varför hon ska käka protein för att gå upp i vikt? :confused: Hon tränar ju inte, vill inte bygga muskler och proteinet ger ju inte speciellt mycket energi! Känns rätt så onödigt att slösa pengar på proteinpulver då eller hur? Vill man gå upp i vikt ska man få i sig mer energi än man förbrukar, dvs mer kolhydrater, mer fett!

Zonyk83
2004-09-24, 11:24
Behöver ett tips för en kompis.

Hon är en tanig liten tjej som har svårt för att gå upp i vikt.
Är väl inte speciellt aktivt tränande men rör en del på sig ändå.
Tanken är alltså inte att bli stor eller dylikt utan bara lägga på sig lite vikt utan att bli speciellt fet.

Hon ville ha en rekommendation på vad hon kan göra för att gå upp i vikt.
Vi har sett över hennes kost en aning och hon försöker nu äta flera gånger per dag istället för mycket på en gång (3h intervaller).

Hon har dock en massa andra åtaganden så det blir svårt för henne att hinna fixa mellanmål ibland.
Tanken var då att hon skulle ha nån form av shake som är ekonomiskt försvarbart för någon som inte tränar.

1. Gainer är väl kanske ingen höjdare eller vad tror ni?

2. Ren måltidsersättare borde ju va lämpligt men kostar ju en hel del med.

3. Proteintillskott är ju aldrig fel men ger det den funktion hon söker?

Några tips, ideér?

1. Nej Gainer är inte bra, dåligt för kroppen på många sätt eftersom hon inte tränar, denna drinken är till för att tas före/under/efter träning, inte som måltidsersättare!
2. Det skulle funka men är på tok för dyrt, innehåller mkt protein vilket hon inte behöver i detta fallet
3. Nej det är inte alls lönt för henne att slösa pengar på proteintillskott, det ger ingen energi, alltså ingen viktökning
Istället borde hon satsa på att äta regelbundet, var 3e-4e timme, frukt och nyttiga mellanmål. Hon har förmodligen hög energiomsättning, då är det i grunden bara att öka energi intaget stegvis och till sist går hon upp i vikt! /Mvh David

Zonyk83
2004-09-24, 11:27
Mitt bästa tips, och jag har extremt svårt att gå upp i vikt, är att träna ganska hårt, 30-45min 2-4ggr i veckan för att få fart på förbränningen och därmed aptiten. Detta är extremt viktigt, för om hon bara tvingar i sig en massa mat så kommer hon att tröttna, må illa och ge upp.. Nästa steg blir att käka mera mat. Beroende på ålder så kommer kanske föräldrarna in i bilden, med en massa färdiglagade tallrikar som bara är att värma upp och kasta i sig så snart mättnadskänslorna försvinner. En gainer alldeles innan sänggång kan kanske på sikt vara något att satsa på, men absolut inget(!) att grunda måltiderna på. Skall alltså endast ses som ett litet tillskott till riktigt käk.

Edit: grammatik

Gainer ska INTE användas som måltidsersättare, blodsockret rusar iväg och i längden är det dåligt för kroppen, då kan du lika gärna käka choklad och kakor innan du lägger dig

Kossa Mu
2004-09-24, 12:05
fairing såklart, var ju kasein som var målet, och det är mycket billigare, o mintchoklad låter gott.

om man nu skulle vidga vyerna så går det även att få tag på protec till ett billigt pris, t.o.m. en liten bit under det priset. Fast mintchoklad låter väldigt gott.

slakker
2004-09-25, 22:55
Jag var jätte, jätte tanig förut. Då köpte min morsa en gainer till mig, nån apotekstant sa att det funka eller nåt. :) Hur som hellst, gick jag upp en väldans massa kilon, på ganska kort tid. Men det blev ingen märkbar fettökning. Gainer kanske inte är något bra alternativ, men det var en utmärkt lösning för mig ändå. Fast tjejjer och killar kanske har lite olika benägenhet att hurvida kilona läggs på om man tex använder en redig gainer som extra mål.

Zonyk83
2004-09-26, 00:06
Jag var jätte, jätte tanig förut. Då köpte min morsa en gainer till mig, nån apotekstant sa att det funka eller nåt. :) Hur som hellst, gick jag upp en väldans massa kilon, på ganska kort tid. Men det blev ingen märkbar fettökning. Gainer kanske inte är något bra alternativ, men det var en utmärkt lösning för mig ändå. Fast tjejjer och killar kanske har lite olika benägenhet att hurvida kilona läggs på om man tex använder en redig gainer som extra mål.

Då är väl frågan, vad gick du upp i? Muskler? hehe, det var säkert fett men det satte sig jämnt fördelat på kroppen, det är en genetisk fördel....Gainer är ingen bra lösning, du tyckte att det fungerade bra eftersom det är så lätt att få i sig flytande energi i stora mängder, inget mirakelmedel, bara massvis med lätt svalda snabba kolhydrater, att dricka någon liter läsk hade gjort jobbet det med...Öka antalet måltider och äta lite mer, det är bästa lösningen!