handdator

Visa fullständig version : pommes frites


Zealot
2004-09-21, 10:59
Har letat & läst tidigare trådar där pommes varit på tapeten. Har dock inte funnit svaret på den frågan jag har.
Om jag undviker att stoppa ner mina pommes i min fritös & istället kör dom i ugnen är dom så farliga då? :em:

Skulle så gärna vilja mumma lite pommes till kycklingfilén ikväll istället för riset som det blivit en hel del av på sistonde...

Sverker
2004-09-21, 11:07
Pomesfrittsen du köper djupfryst är ju förkokt och innehåller 3 - 5 % fett från början. Värmer du den i ugnen så blir det inte mer fett.

GI är säkert en katastrof men gott blir det.


Farliga ? Tänker du på akrylamid ?
Akrylamiden finns där men akrylamidlarmen har lugnat ned sig och det är säkert inte farligare än att äta knäckebröd eller flatbröd.

Zealot
2004-09-21, 12:30
Sweet då ska jag unna mig lite pommes senare ikväll...*mums*
Med farligheten tänkte jag mest på det onyttiga fettet. Vad är akrylamid?? :)

För övrigt så vill jag slänga in ett tips som jag även ska ha ikväll till min kyckling & pommes. Nämligen Bearnaisesås...Men det man gör är att man bara blandar pulvret med mjölken & låter det koka upp. Man utelämnar alltså det där 50g smör som annars ska va i. Inte lika tjock konsistens men smaken är helt ok... morsan lärde sig det på viktväktarna för ett tag sen & det är jag tacksam för....kan bli lite torrt utan sås annars.

King Grub
2004-09-21, 13:20
Pommes innebär en stor blodsocker- och insulinstegring. GI:t är högt, även de fetaste varianterna, trots den höga fetthalten, och II:t är "through the roof".

Zealot
2004-09-21, 13:33
jahopp :(

King Grub
2004-09-21, 13:37
Så länge du inte baserar din diet på pommes och liknande matvaror är nog en engångsföreteelse inte hela världen. ;)

Sverker
2004-09-21, 13:53
[QUOTE=Zealot]Sweet då ska jag unna mig lite pommes senare ikväll...*mums*
Med farligheten tänkte jag mest på det onyttiga fettet. Vad är akrylamid?? :)
QUOTE]


En giftig förening som bildas när man upphettar stärkelserika livsmedel.
Kom ju ett larm 2002 om att Livsmedelsverket hittat akrylamid i chips, stekt potatis, kex, knäckebröd etc.

Det tog hus i h-e eftersom akrylamiden var känd för allmänheten från Hallandsåstunneln och Rochagill.

Allt eftersom man forskat vidare så har problemen ringats in och tonats ned. Chipsindustrin och knäckebrödstillverkarna har förrändrat tillverkningen för att minimera halterna.


Akrylamiden har ingenting i tråden att göra mer än att det var det absolut enda jag kunde komma på skulle vara "farligt " med pommes frittes ( mer än kalorierna ).

Zealot
2004-09-21, 13:55
Grub: så bra :D

Sverker: Ja just det...kunde framkalla cancer va??

King Grub
2004-09-21, 14:05
kunde framkalla cancer va??

Det är svårare att säga något som inte framkallar cancer. :D

Zealot
2004-09-21, 14:10
haha helt sant...allt tycks vara farligt nu för tiden. :)

Sverker
2004-09-21, 14:53
Grub: så bra :D

Sverker: Ja just det...kunde framkalla cancer va??

Tunnelarbetarna fick kraftiga skador på sina nerver vad jag minns med domningar och ryckningar i händer och fötter. Men de fick en kraftig akut exponering av akrylamid.

Helt klart cancerogent under längre exponering.

På Kemikalieinspektionens hemsida:

http://www.kemi.se/kemamne/akrylamid.htm

abjorn
2004-09-21, 15:04
Jag brukar käka pommes som 1a mål mat efter träning. Skitgott! Och lite variation mot ris, pasta, havregryn och potatis.

King Grub
2004-09-21, 15:08
Jag brukar käka pommes som 1a mål mat efter träning. Skitgott! Och lite variation mot ris, pasta, havregryn och potatis.

Något syfte med det, träningsmässigt, förutom att det är gott? :)

abjorn
2004-09-21, 15:44
Något syfte med det, träningsmässigt, förutom att det är gott? :)

Äter ris eller pasta nästan varje mål redan, och eftersom jag brukar ha svårt att få i mig mat efter träningen vill jag inte sitta och tugga på ris utan brukar då välja pommes istället. Tycker det är lättare att få i sig och så smakar det förbaskat gott tillsammans med kyckling :thumbup: Sen om det är det bästa eller inte struntar jag i.

Grisen
2004-09-21, 17:48
Något syfte med det, träningsmässigt, förutom att det är gott? :)

Är det så dåligt??

King Grub
2004-09-21, 18:32
Är det så dåligt??

Vi säger så här: jämför med de andra uppräknade kolhydratbaserna: ja.

Tina
2004-09-21, 18:59
En liten fråga jag har funderat på :em: ...
Ganska pinsam men, potatis som är kokt o sedan kyl o sen stekt.. har ju lägre GI .. Borde inte pomme fritsen ha det då också? :em: :em:

King Grub
2004-09-21, 19:05
En liten fråga jag har funderat på :em: ...
Ganska pinsam men, potatis som är kokt o sedan kyl o sen stekt.. har ju lägre GI .. Borde inte pomme fritsen ha det då också? :em: :em:

Jo, men det finns garanterat inga siffror på hur mycket.

Och det är inte återuppvärmningen som har med GI-sänkandet att göra, utan endast avkylningen. Att värma potatisen igen, även kokt, höjer GI:t en aning igen.

Men... är pommes frites som kallnat och stekts igen ätbar? :MrT:

Tina
2004-09-21, 19:52
Tack för svaret!

Hehe, nee kanske inte .. men man köper dem kalla! dom kanske har fått känna på lite värme innan? ;)

King Grub
2004-09-21, 20:09
Tack för svaret!

Hehe, nee kanske inte .. men man köper dem kalla! dom kanske har fått känna på lite värme innan? ;)

Javisst. Men GI-studierna är gjorda på just sådana pommes, och det är lik förbaskat högt som ett hus.

isato
2004-09-21, 20:12
nu när vi ändå talar om potatis..... vad händer med II när ungbakad potatis(typ potatisgratäng) är kylskåpssvalt..... jaja tänkte inte på det andra som mjölken/grädden eller vad det nu kan vara utan potatisen

King Grub
2004-09-21, 20:14
nu när vi ändå talar om potatis..... vad händer med II när ungbakad potatis(typ potatisgratäng) är kylskåpssvalt..... jaja tänkte inte på det andra som mjölken/grädden eller vad det nu kan vara utan potatisen

II:t sjunker också, både på sådan potatis och vanlig kokt, men antagligen inte lika mycket som GI:t. Det finns inga studier gjorda, så jag kan inte presentera några exakta siffror. Överhuvudtaget vad gäller potatis och potatisprodukter är dock II:t mycket högre än GI:t.

Swedeman
2004-09-21, 20:14
Pomesfrittsen du köper djupfryst är ju förkokt och innehåller 3 - 5 % fett från början.
En liten petig kommentar: pommes är inte förkokt, den är förfriterad.

Risken för cancer är inte mätbar i ett land som Sverige, dvs skulle folk sluta äta sådana livsmedel skulle man inte kunna detektera det (bland annat pga man inte vet vilken typ av cancer den skulle kunna ge).

Olikasaker
2005-04-12, 23:07
Skulle det inte kunna vara en bra idé att äta pommes chataux eller vanliga pommes gjorda i ugn som första mål efter träning? Med tanke på GI alltså.

KIRE
2005-04-13, 00:00
Skulle det inte kunna vara en bra idé att äta pommes chataux eller vanliga pommes gjorda i ugn som första mål efter träning? Med tanke på GI alltså.

Gör egen klyftpotatis istället och käka efter träning.
Det går att göra den fettfri och då blir det en riktigt
bra kolhydratkälla efter träningen.

Olikasaker
2005-04-13, 00:24
Gör egen klyftpotatis istället och käka efter träning.
Det går att göra den fettfri och då blir det en riktigt
bra kolhydratkälla efter träningen.


Huu, inte göra egen.
Dom 3,5% fett som finns i felix pommes chateau är väl försumbart om man äter kyckling eller kassler till, även om det inte är helt optimalt efter träningen?

drkrupp
2005-04-13, 02:31
Mmm, kokt pommes. Gärna med vitt rödvin. *popcorn*

King Grub
2005-04-13, 05:43
Skulle det inte kunna vara en bra idé att äta pommes chataux eller vanliga pommes gjorda i ugn som första mål efter träning? Med tanke på GI alltså.

Det är helt okej. Inte optimalt, men okej, om man som du säger väljer ett "magert" alternativ.

Sverker
2005-04-13, 05:46
En liten petig kommentar: pommes är inte förkokt, den är förfriterad.


Givetvis :D

Metal_boy_
2005-04-13, 13:20
äh koka lite potatis, svalna av oc sen stek upp skiten me grillkrydda. Duger istället för pomme :thumbup:

King Grub
2005-04-13, 13:30
äh koka lite potatis, svalna av oc sen stek upp skiten me grillkrydda. Duger istället för pomme :thumbup:

Då blir det extremt lågt GI. Han ville ju ha högt. ;) Om vi talar om den delen av tråden som är från i år.

JJ
2005-04-13, 13:31
Även Gruben käkar pommes ibland:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=14258&highlight=pommes

:)

King Grub
2005-04-13, 13:32
Även Gruben käkar pommes ibland:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=14258&highlight=pommes

:)

Jag åt godis efter träningen på den tiden också. ;) Och det är värdelöst.

JJ
2005-04-13, 13:36
Jag åt godis efter träningen på den tiden också. ;)
Ja, själv avvaktar jag med nya trender. 2 års karens, följer sen Grub fortfarande trenden kan man haka på ;)

krilleh
2005-04-13, 15:16
Pommes innebär en stor blodsocker- och insulinstegring. GI:t är högt, även de fetaste varianterna, trots den höga fetthalten, och II:t är "through the roof".

Är klyftpotatis i ugn ett bättre alternativ? Helt lost i detta område

Olikasaker
2005-04-13, 15:38
Vad skulle kunna vara ett bättre alternativ timmarna efter träning? Jag vet att det ska vara hyffsat snabb mat, men vore bra med några konkreta exempel. Att äta 1.2g/kg /h kolhydrater i 4 timmar skulle bli problematiskt då jag inte skulle kunna äta några mer resten av dagen.

chopper
2005-04-13, 16:10
Jag brukar köra med Kellogs Rice Krispies den första timman efter träning tillsammans med vassle. Sen tar jag en vetetortilla/vetefranska som motsvarar 30 kolhydrater tillsammans med en drink vassle, då har det gått 1.5 h sen jag tog efterträningsdrinken sen äter jag klyftpotatis/polarkraft extrem/ris/pasta och börjar med långsamt protein ända tills det gått ca 3 timmar. Sen orkas det inte mera och det är inte möjligt att få in mer för att inte spräcka kalorigränsen för 24 h.

Det är inte optimalt ur alla synpunkter, kanske inte ur någon. Men det är i alla fall relativt bra antar jag eller? Vetetortillan/vetefranska är ju inte speciellt näringsrik men det är ju bara 1 mål av 7-8 som det utgör. Flingorna innehåller ju en del vitaminer och mineraler har jag för mig. Resten är ju näringsrikt. Ur insulinfrisättande synpunkt så lyckas flingorna trycka upp det riktigt bra,likaså vetetortillan/vetefranskan,allt i kombination med vassle. Dom medelhöga kolhydraterna efter 1.5 h gör sitt också tillsammans med långsamt protein.

Är detta ett okej Post-Workout-Upplägg? Mina styrketräningspass varar i 60-70 mins och involverar 2-3 muskelgrupper.

King Grub
2005-04-13, 16:21
Det ser helt okej ut. Efter normal styrketräning behöver man inte trycka i sig sådana jättemängder kolhydrat per timme i så många timmar. Styrketräning är inte så glykogentömmande. Och cirka två timmar efter styrketräning blir musklerna insulinresistenta, så att fortsätta äta jätteportioner kolhydrat då verkar onödigt. Kanske t o m låta proteindelen av målen överväga.

chopper
2005-04-13, 16:30
Det ser helt okej ut. Efter normal styrketräning behöver man inte trycka i sig sådana jättemängder kolhydrat per timme i så många timmar. Styrketräning är inte så glykogentömmande. Och cirka två timmar efter styrketräning blir musklerna insulinresistenta, så att fortsätta äta jätteportioner kolhydrat då verkar onödigt. Kanske t o m låta proteindelen av målen överväga.

Okej! Jag kanske bara behöver äta mat i 1.5-2 timmar efter drinken så jag kan stanna efter vetetortillan/vetefranskan och ändå få en riktigt bra glykogeninlagring/proteinsyntes?

Jag äter ju ändå ett mål mat med lågglykemiska kolhydrater och protein/fett 3 timmar efter den sista efterträningsmåltiden.

King Grub
2005-04-13, 16:37
Okej! Jag kanske bara behöver äta mat i 1.5-2 timmar efter drinken så jag kan stanna efter vetetortillan/vetefranskan och ändå få en riktigt bra glykogeninlagring/proteinsyntes?

Jag äter ju ändå ett mål mat med lågglykemiska kolhydrater och protein/fett 3 timmar efter den sista efterträningsmåltiden.

Ja, det tror jag. En normal styrketränande individ kanske har 100-120 millimol glykogen per kilogram muskelvikt inlagrat. Under ett hårt pass töms runt 40% av detta. Sköter du kolhydratintaget de två närmaste timmarna efter passet återställer du 65-75% av glykogendepeårna, och då har man utnyttjat den snabbaste perioden av inlagring på ett bra sätt. Sedan borde det vara en lätt match att hinna återställa glykogenmängderna helt och hållet fram till nästa pass genom vanlig kosthållning.

100-120 millimool gäller en hårdtränad atlet; en normal otränad man kanske ligger på 65 millimol.

AndersHermansson
2005-04-13, 16:54
Ja, det tror jag. En normal styrketränande individ kanske har 100-120 millimol glykogen per kilogram muskelvikt inlagrat. Under ett hårt pass töms runt 40% av detta. Sköter du kolhydratintaget de två närmaste timmarna efter passet återställer du 65-75% av glykogendepeårna, och då har man utnyttjat den snabbaste perioden av inlagring på ett bra sätt. Sedan borde det vara en lätt match att hinna återställa glykogenmängderna helt och hållet fram till nästa pass genom vanlig kosthållning.

Jaså det är så mycket man har inlagrat? Låter bra. Nu är jag på diet, men innan fick jag i mig runt 450 gram kolhydrater från vanlig mat (dvs pasta och ris). Jag har haft tanken att det kanske är för mycket! Men med vad du sa i åtanke kanske det inte är så fasligt mycket =)

chopper
2005-04-13, 18:05
Ja, det tror jag. En normal styrketränande individ kanske har 100-120 millimol glykogen per kilogram muskelvikt inlagrat. Under ett hårt pass töms runt 40% av detta. Sköter du kolhydratintaget de två närmaste timmarna efter passet återställer du 65-75% av glykogendepeårna, och då har man utnyttjat den snabbaste perioden av inlagring på ett bra sätt. Sedan borde det vara en lätt match att hinna återställa glykogenmängderna helt och hållet fram till nästa pass genom vanlig kosthållning.

Intressant!

Av de kolhydrater man äter 4 timmar och fram till nästa pass, hur mycket av de går till glykogeninlagring och hur mycket förbrukas direkt i blodet? Vi kan utgå från att man ligger på energiunderskott som jag gör nu. Jag antar att det har med aktivitets nivån att göra, mycket aktivitet som tömmer depåerna gör att du kan lagra in mer och vice versa och hur kombinationen fett/kolhydrat/protein ser ut. Men du säger att det är en lätt match att återställa dom genom vanlig kosthållning så du behöver inte dra in för många "det beror på" kanske eftersom jag håller en bättre kosthållning än "vanlig". ;)

Hur funkar det med fett och protein då? Förbrukas ALLT det i blodet vid energiunderskott eller lagras det någonstans även då?

Hur mycket är 1 millimol föresten?

Tack! ;)

Metal_boy_
2005-04-13, 18:11
Då blir det extremt lågt GI. Han ville ju ha högt. ;) Om vi talar om den delen av tråden som är från i år.

Jaha men då finns det ju hur mycket godsaker som helst :D

aliquis
2005-04-13, 18:16
Överhuvudtaget vad gäller potatis och potatisprodukter är dock II:t mycket högre än GI:t.
hur kommer det sig att de mättar så bra då?

z_bumbi
2005-04-13, 18:22
hur kommer det sig att de mättar så bra då?

Lite kolhydrater per 100 g.

aliquis
2005-04-13, 18:25
Och cirka två timmar efter styrketräning blir musklerna insulinresistenta, så att fortsätta äta jätteportioner kolhydrat då verkar onödigt. Kanske t o m låta proteindelen av målen överväga.AHMEN, så nu blev det helt plötsligt fel att äta tills man är nöjd och vänta typ 1.5 timme o sedan äta lite till? Bättre o klämma i sig tills man inte kan behålla brallorna på direkt? ;/

King Grub
2005-04-13, 18:26
Intressant!

Av de kolhydrater man äter 4 timmar och fram till nästa pass, hur mycket av de går till glykogeninlagring och hur mycket förbrukas direkt i blodet? Vi kan utgå från att man ligger på energiunderskott som jag gör nu. Jag antar att det har med aktivitets nivån att göra, mycket aktivitet som tömmer depåerna gör att du kan lagra in mer och vice versa och hur kombinationen fett/kolhydrat/protein ser ut. Men du säger att det är en lätt match att återställa dom genom vanlig kosthållning så du behöver inte dra in för många "det beror på" kanske eftersom jag håller en bättre kosthållning än "vanlig". ;)

Hur funkar det med fett och protein då? Förbrukas ALLT det i blodet vid energiunderskott eller lagras det någonstans även då?

Hur mycket är 1 millimol föresten?

Tack! ;)

Den kemiska formeln för glukos är C6H12O6, vilket innebär att det innehåller 6 delar kol och syre och 12 delar väte. Atomvikten för kol är 12, för väte 1 och syre 16. Ekvationen ((6x12)+(12x1)+(6x16)) ger 180, dvs en mol är lika med 180 gram. En millimol är 1/1000 av 180 gram, eller 180 mg.

Här är lite läsning kring glykogeninlagring:

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/93/4/1337

http://www.hawaii.edu/hivandaids/Carbohydrate%20Supplementation%20and%20Resistance% 20Training.pdf

aliquis
2005-04-13, 18:28
två saker till, jag började läsa medans det stod 100-120g kolhydrater, tyckte det lät mycket ;), men det förklarade ju viktskillnaden beroende på hur mycket man har rört sig iaf.

Sedan vad gäller pommes på 3.5% så är det ju en rätt låg andel kolhydrater där med, så går ju inte att jämföra med säg pasta om den hade haft 3.5% fett, det är ju inte energiprocent.

Köper bumbis förslag, delvis, men det borde ju inte vara så mycket "volymen" man blir mätt av, fast den kanske påverkar en hel del? Grönsaker vs olja.

King Grub
2005-04-13, 18:29
Sedan vad gäller pommes på 3.5% så är det ju en rätt låg andel kolhydrater där med, så går ju inte att jämföra med säg pasta om den hade haft 3.5% fett, det är ju inte energiprocent.

Pommes har väl inte så makalöst högt SI? Inte jämfört med kokt.

Sverker
2005-04-13, 19:08
Hur mycket är 1 millimol föresten?

Tack! ;)

Ja, det var svårt att säga för mol är ingen bra enhet för en pollymer ;)

Men molvikten för glukos är 180 g per mol.

180 X 120 / 1000 = 22 g glykogen per kg muskel.

Låter högt. Jag skulle säga 10 - 15 g glykogen per kg tränad muskel och 25 g efter en perfekt kolhydratladdning inför ett maratonlopp.

aliquis
2005-04-13, 19:17
Pommes har väl inte så makalöst högt SI? Inte jämfört med kokt.
Sade inte att pommes hade högt SI, tänkte mer i jämförelsen "pommes med 3.5%" fett vs annan mat, visst, det är lite fett i procent, men i energiprocent är det ju en del eftersom potatis inte är lika energität som exempelvis pasta, ris m.m. Hade inget med mättnad att göra. Mättnaden gällde att alla potatisprodukter skulle ha högt II (högre än gi..).

King Grub
2005-04-13, 19:43
"Since every gram of glycogen is stored with approximately 3 grams of water a doubling of glycogen stores due to glycogen supercompensation is likely to increase the apparent size of muscles. Since exercise upregulates the body’s ability to store glycogen and bodybuilders have more muscle mass than the average person, we might expect that a bodybuilder stores considerably more than the 500 grams of glycogen mentioned earlier as an average value for normal adults. For the sake of argument let’s assume that a bodybuilder is storing 800 grams (not an unreasonable amount) of muscle glycogen. By carbohydrate depletion and supercompensation to twice that level (again, not unreasonable) it would be possible to add 800 grams of glycogen plus 2400 grams of water to the bodybuilder’s muscle tissue."

Glycogen supercompensation enhances athletic performance, Prevost, M.C., J. Perf. Enhan. 1999 1(1):1-10.

Junior
2005-04-14, 08:59
Nu när vi ändå pratar potatis...

Potatis som varit frusen och som tinas i t.ex. micro har ju en tendens att blir ganska grötig.
Detta borde väl höja GI´t ganska rejält, no?

Junior
2005-04-28, 09:02
Jag vet inte, men någon annan kanske vet? :)

King Grub
2005-04-28, 09:02
Inga tester gjorda.

Junior
2005-04-28, 14:17
Jag tänkte inte ens på att det kunde vara tester gjorda på frusen potatis, mera på om någon visste vad som händer med stärkelsen när man fryser den.

Inte för att det är hela världen, men det vore kul att veta eftersom det händer ganska ofta att det blir potatis i matlådan (som är fryst).

*popcorn*

WHITEFOLKS
2005-04-28, 15:49
När potatis kyls ned omvandlas en del till resistent stärkelse så GI:t sänks permanent till viss del.

Junior
2005-04-28, 18:20
Jepp, men sedan är frågan vad som händer när man fryser o sedan tinar den... det skulle ju kanske kunna förstöra den så att det blir högre GI...

Mac
2005-04-29, 08:53
äh koka lite potatis, svalna av oc sen stek upp skiten me grillkrydda. Duger istället för pomme

Om man istället för att steka den sätter in den i ugnen blir GI högre då?

King Grub
2005-04-29, 09:08
Ja. Om vi talar höga temperaturer.

Mac
2005-04-29, 09:48
Vilken temperatur tänker du på? Vanligtvis när jag gör egen klyftpotatis så runt 175-200 grader, för högt? Spelar tid nån större roll.i så fall hur?

King Grub
2005-04-29, 09:54
För högt? För vad? Det är en normal ugnstemperatur och definitivt en temperatur som påverkar. Ju längre tid, desto större påverkan.