handdator

Visa fullständig version : potatissallad bra el dåligt


LAKE
2004-09-20, 19:50
Nu har jag köpt potatissallad som jag äter till mina kycklingfiler. Eftersom potatisen är kall så borde det vara ett lågt GI Är potatissallad någonting man kan/bör äta under deff?
Äter ca 200gram potatissallad till 250gram kycklingfile.

näringsvärdet/100gram
158 kcal
protein 1.5 g
kolhydrater 13 g
fett 11 g

Ska lägga till att jag äter det bara 1 ggr/dag runt 19.00 1.5 timme efter kolhydrats och protein drinkarna som jag tar direkt efter träningen.

ceflower
2004-09-20, 20:02
näringsvärdet/100gram
158 kcal
protein 1.5 g
kolhydrater 13 g
fett 11 g


Ser väl inget vidare ut...? Massor av fett, ytterst lite protein osv :confused:

King Grub
2004-09-20, 20:08
Det är suveränt! Superlågt GI, och fettet har bra sammansättning. :eating:

Ser väl inget vidare ut...? Massor av fett, ytterst lite protein osv :confused:

Bra fett. Och han åt ju kyckling till. Vanlig kokt potatis har väl inte mer protein?

LAKE
2004-09-20, 20:10
Det är suveränt! Superlågt GI, och fettet har bra sammansättning. :eating:
Är det sant!!!! Underbart!!! Precis vad jag ville höra. Då fortsätter jag att äta min potatissallad. De är så gott och nyttigt :bow:

LAKE
2004-09-20, 20:12
Det var mest fettsamansättningen jag undrade över. Danke!

Scratch
2004-09-20, 20:16
Tyckte fettinnehållet såg ganska lite ut, iaf om den är färdiglagad och köpt i affär. Är det någon light version?
Det jag vill få fram är att de sorterna jag brukar handla så är det bara standradversionen som är baserad på raps medan den smalare varianten är gjord på creme fraish, och creme fraish har väl ingen vidare fettsammansättning? Kanske är det då bättre att få mer fett, men istället av bättre kvalitet?

Ps Bara jag som spekulerar lite, jag vet ju inte vad din sallad innehåller :)

LAKE
2004-09-20, 20:21
Tyckte fettinnehållet såg ganska lite ut, iaf om den är färdiglagad och köpt i affär. Är det någon light version?
Det jag vill få fram är att de sorterna jag brukar handla så är det bara standradversionen som är baserad på raps medan den smalare varianten är gjord på creme fraish, och creme fraish har väl ingen vidare fettsammansättning? Kanske är det då bättre att få mer fett, men istället av bättre kvalitet?

Ps Bara jag som spekulerar lite, jag vet ju inte vad din sallad innehåller :)
Hmm, ja det är light versionen med chilismak. Är vanlig potatissallad nyttigare tack vare bättre fetter? Läser jag på innehållsförteckningen står det creme fraish 11% olja 4%.

Scratch
2004-09-20, 20:32
Hmm, ja det är light versionen med chilismak. Är vanlig potatissallad nyttigare tack vare bättre fetter? Läser jag på innehållsförteckningen står det creme fraish 11% olja 4%.

Creme fraish har ingen bra fettsammansättning och du bestämmer ju själv om du vill äta den, själv äter jag den fetare med bra fetter istället. Godare enligt mig och det extra fettet kan jag ta.

King Grub
2004-09-20, 20:33
När det är potatissallad det gäller är det givetvis standardvarianten som gäller. Den har fint fett!

Prankie
2004-09-20, 20:34
En sak är ju att det går väldig lätt att överäta potatisallad när det är så gott. :D

krambanan
2004-09-20, 20:39
Gäller samma sak för räksallad? Läste på förpackning och första ingridiensen är ju vegetabilisk olja. Älskar räksallad men vågar aldrig äta det förutom när det är grillning (sommarbulk :angel: ) på g.

LAKE
2004-09-20, 20:40
Det låter bra. Då slipper jag leta efter light versionen som inte finns i alla butiker.

ceflower
2004-09-20, 21:26
Trevligt att veta att potatissallad inte är så hemsk som man alltid trott. Tyvärr känns det aningen för näringsfattigt för mig som ligger i deff.

Någon får gärna tillverka fettfri rödbetssallad .... :D

Zakath
2004-09-20, 21:48
Men är det inte dåligt att äta både fett och kolhydrater i samma mål? Precis det potatissallad består av :(

Halldin
2004-09-20, 21:50
Men är det inte dåligt att äta både fett och kolhydrater i samma mål? Precis det potatissallad består av :(
Varför skulle det vara det? :confused:

Zakath
2004-09-20, 22:43
Varför skulle det vara det? :confused:



http://www.bartoll.com/arbetsprover/Exhale_3/kost.pdf
Bläddra fram till "Undvik måltider rika på fett och kolhydrater".

Eller?
Vill gärna höra vad ni tycker!

Zodd
2004-09-20, 22:47
Hur mycket kostar potatissallad?

Einar
2004-09-21, 00:06
http://www.bartoll.com/arbetsprover/Exhale_3/kost.pdf
Bläddra fram till "Undvik måltider rika på fett och kolhydrater".

Eller?
Vill gärna höra vad ni tycker!

Jag skrev en post om detta för ett bra tag sedan men det var inga som nappade på den :(

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=27540

Jag hade dock inga vetenskapliga undersökningar som länkar. Men det kanske är någon som är mer insatt på detta? Grub snackade ju om det i en annan tråd om jag inte minns fel.

King Grub
2004-09-21, 06:31
Jag tycker att man kan undvika alltför många måltider som innehåller mycket fett och kolhydrater, om man inte är på någon tävlingsdeff. Det man äter direkt innan man går och lägger sig kan vara kolhydratsnålt och frukosten fettsnål, men man behöver ju inte nolla något av målen i något avseende. Tycker jag.

Sparrisen
2004-09-21, 17:18
Nyttig och bra potatissallad ska innehålla rapsolja... precis som nyttig dressing.

ölobrännvin
2004-09-21, 18:59
Är det inte så kallad delvis härdat fett i de flesta oljebaserade fetterna i räk och potatissallad ellle ?

Sverker
2004-09-21, 19:15
Fettet i potatis och räksallader är majonär + grädde.

Gräddens nyttighet kan ju alltid diskuteras men majonäsen är alltid gjord på ren olja. Varken mer eller mindre.
Oljan måste vara lättflytande för att bli till majonäs.

Härdade och delvis härdade oljor är fasta till sin konsistens när det är kalla = skära salladen i skivor :D

Hoffa
2004-09-21, 21:45
Om man vill göra potatissallad själv och därmed
kunna göra JÄTTE satser!!! :eating: :eating: :eating:

Vilket recept är bäst och nyttigast att göra efter?
För att få det så nära eller bättre än det som pratas
om i tråden. Alltså lågt GI och nyttigt fett.
Här har kanske potatis sorten också betydelse.
Det är olika GI på olika potatissorter, desto fastare
desto lägre GI har jag för mig.

Har några alternativ...Kom gärna med fler förslag.

1.
500 gram kokt, tärnad potatis
Purjolök (mycket)
1 st finhackat äpple
salt, peppar, aromat
2-2,5 dl lättfil.
Eventuellt smörgåsgurka, dyl.

2.
8-10 st potatisar
0,5 dl purjolök, hackad
0,5 dl persilja hackad
Sås:
1 dl creme fraiche 5%
1 dl fettfri majonnäs
1 tsk dragon
Salt, efter smak
Svartpeppar, grovmalen, efter smak

3.
lättkesella
lite majonäs om man vill
lite senap
potatis
gurka (vanlig färsk gurka)
kapris
purjolök

4.
kall, tärnad potatis
keso
lättfilmjölk
timjan
salt
peppar
äpple i småbitar


5.
600 g potatis av fast sort
2 krm salt
2 dl lätt naturell yoghurt
1½ msk rödvinsvinäger
3/4 msk dijonsenap
2 stjälkar blekselleri
8-10 cm purjolök
3 dillkvistar

6.
Potatis
Kesella
Lättyoghurt
Kapris
Äpple
Kryddor (basilika, oregano, svartpeppar, ev salt)

vildängel
2004-09-21, 22:05
1 dl fettfri majonnäs


Hur gör man fettfri majonnäs? :confused:

King Grub
2004-09-22, 06:30
Hur gör man fettfri majonnäs? :confused:

Findus har. Rätt god är den också.

Sverker
2004-09-22, 06:34
Hur gör man fettfri majonnäs? :confused:


Massor med spännande kostfibrer som sväller och bildar en tjock gel imajonäsen.
Sänker säkert GI rätt bra.

kampsporttjej
2004-09-22, 07:18
själv gillar jag receptet på 'fransk potatissallad' bäst, det är den
gjord på vinägrett (<-stavning?)
och så ska det vara salt, vitlök, peppar, dijonsenap, kapris, rödlök osv...
:love:

Bärs
2004-09-23, 06:43
http://www.bartoll.com/arbetsprover/Exhale_3/kost.pdf
Bläddra fram till "Undvik måltider rika på fett och kolhydrater".

Eller?
Vill gärna höra vad ni tycker!


Vad jag har förstått är det väl kombinationen snabba kolhydrater och mycket (särskilt mättat) fett som är så dålig. En pizza är alltså usel i det avseendet, eller vitt bröd med t.ex. marmelad och ost. Den höga insulinutsöndringen öppnar fettcellerna och så åker fettet rakt in och parkerar sig. Å andra sidan torde man ju behöva ligga på energiöverskott för att lagra fett.

King Grub
2004-09-23, 06:48
Vad jag har förstått är det väl kombinationen snabba kolhydrater och mycket (särskilt mättat) fett som är så dålig. En pizza är alltså usel i det avseendet, eller vitt bröd med t.ex. marmelad och ost. Den höga insulinutsöndringen öppnar fettcellerna och så åker fettet rakt in och parkerar sig. Å andra sidan torde man ju behöva ligga på energiöverskott för att lagra fett.

Precis. :thumbup:

Dock en sanning med en liten modifikation.

Man kan naturligtvis inte öka sina fettdepåer om man ligger på energiunderskott eller på +-0, men måltider som orsakar stora mängder glukos, insulin och fett i blodet samtidigt kanske inte är det lämpligaste.

Energi som hade kunnat hamna i muskelcellerna slussas i sådana miljöer in i fettceller i stället.

Inte de perfekta förutsättningarna för bra träningsresultat, precis.

Peter
2004-09-23, 09:51
Vad jag har förstått är det väl kombinationen snabba kolhydrater och mycket (särskilt mättat) fett som är så dålig. En pizza är alltså usel i det avseendet, eller vitt bröd med t.ex. marmelad och ost. Den höga insulinutsöndringen öppnar fettcellerna och så åker fettet rakt in och parkerar sig. Å andra sidan torde man ju behöva ligga på energiöverskott för att lagra fett.

Fast var skulle fettet ta vägen om det inte skulle parkera i fettcellerna? Att ha en massa fettsyror från en hel måltid cirkulerande i blodet är inte någon höjdare. Tror det där med faran av insulin och fett samtidigt är lite överdriven. Fast grundtanken är precis som Grub skriver helt rätt.

King Grub
2004-09-23, 10:04
Tror det där med faran av insulin och fett samtidigt är lite överdriven.

Jo, jag med egentligen. Det är lätt att gripas av själva teorin. :em:

Fast var skulle fettet ta vägen om det inte skulle parkera i fettcellerna? Att ha en massa fettsyror från en hel måltid cirkulerande i blodet är inte någon höjdare.

Om insulinet inte hade tryckts upp kanske man hade hunnit förbränna lite av dem? :)

stefannn
2004-09-23, 10:07
Findus har. Rätt god är den också.
och blir dålig fort blir den också...

King Grub
2004-09-23, 10:09
I det här huset hinner inget bli gammalt. :D

Hoffa
2004-09-23, 20:49
Om insulinet inte hade tryckts upp kanske man hade hunnit förbränna lite av dem? :)

Det som man inte hinner förbränna hamnar som sagt i fettcellerna.
Men vid energi underskott så måste det ju ut därifrån igen`?
Eftersom kroppen inte kan lagra någon energi varken i muskler
eller fettceller eftersom man inte har någon energi över.

Om det är så som jag beskriver att fettet ändå förbränns
vid underskott vart det än "åker till" först innan det förbränns (muskler eller fettceller) eller om förbränns innan det hinner till något av dom.

Vad har det då för betydelse om man äter mat som utsöndrar
mycket insulin och ökar fettinlagringen om man ändå ligger på energiunderskott och därför ändå förbränner fettet senare?
Det kanske går snabbare, eftersom det inte behöver ta omvägen
genom fettcellerna, men man förbränner ju samma mängd fett vid
samma energi underskott eller?

King Grub
2004-09-23, 20:54
Över en viss mängd insulin i omlopp är fettförbränningen avstängd.

Siffrorna har du här:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=19404&page=9&pp=15

Och är den avstängd så måste något annat förbrännas...

En måltid som frisätter mycket insulin kommer inte att påverka något på någon som helst sikt, men om man går omkring med ständigt förhöjda insulinnivåer pga dålig kost eller dålig insulinkänsliget, kanske man bör fundera på att göra något åt det, annars kan påverkan av näringsämnen visst ha betydelse, även under energiunderskott.

Hoffa
2004-09-23, 21:21
Över en viss mängd insulin i omlopp är fettförbränningen avstängd.

Siffrorna har du här:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=19404&page=9&pp=15

Och är den avstängd så måste något annat förbrännas...

En måltid som frisätter mycket insulin kommer inte att påverka något på någon som helst sikt, men om man går omkring med ständigt förhöjda insulinnivåer pga dålig kost eller dålig insulinkänsliget, kanske man bör fundera på att göra något åt det, annars kan påverkan av näringsämnen visst ha betydelse, även under energiunderskott.

En tack så mycket, en tack så mycket... :thumbup:

This was interesting..indeed... :naughty:

Egentligen borde man släppa lister på hur
många microU som ett visst livsmedel utsöndrar
vid 50 gram kolhydrater.

Visst gör en blandad måltid att det sänks som sagt.
Men det är ju omöjligt och veta hur mycket mer
microU har höjts efter en måltid.

Detta kanske är en av anledningar till att man
ska äta många små måltider för att man aldrig
ska komma över 43 microU/ml blod utan alltid¨
komma upp i mindre mängder men oftare?

Får hoppas att sunt förnuft och bra kostvanor
gör att man hamnar under 44 microU oftast.

Nu ska jag inte bli besatt och fanatisk.
Ska äta upp det sista i min Messmör Kola (som jag har fastnat i)
Du skulle inte ha tipsat mig.... :insane:

King Grub
2004-09-24, 09:59
Egentligen borde man släppa lister på hur
många microU som ett visst livsmedel utsöndrar
vid 50 gram kolhydrater.

Det går inte att sammanställa sådana listor. En viss persons insulinutsöndring är inte överensstämmande med en annan persons, om det äter lika mycket av samma sak. Har man bra insulinkänslighet behöver mindre insulin frisättas, och tvärtom.

Visst gör en blandad måltid att det sänks som sagt.

"the present results show that the GI of mixed meals calculated by table values does not predict the measured GI"

GI är dessutom inte II.

"Furthermore, GI was not correlated with II."

Insulinindex har inte bara med kolhydrat att göra, utan med ALLT.

Och kolhydrater är inte ens det som ensamt främst avgör GI i ett mixed meal.

"Our prediction models show that the GI of mixed meals is more strongly correlated either with fat and protein content, or with energy content, than with carbohydrate content alone"

Br J Nutr. 2004 Jun;91(6):979-89.

Hoffa
2004-09-24, 12:20
"Our prediction models show that the GI of mixed meals is more strongly correlated either with fat and protein content, or with energy content, than with carbohydrate content alone"

Br J Nutr. 2004 Jun;91(6):979-89.

Men både fett och protein förlänger matsmältningen och
därmed påverkar GI positivt (nedåt) eller?

Men eftersom på den aktuella II listan som finns så har "beef"
ett II på 51 och Havregrynsgröt ett II på 40. Det betyder alltså
att det är bättre att äta 240 kcal havregrynsgröt än 240 kcal
från kött ur II synpunkt. Även fast man får i sig mycket mer kolhydrater i havregrynsgröten som är "kända" för att höja insulin mer än protein. Jag vet inte vad som menas med "beef" det finns ju mängder med olika köttsorter.

En sak som inte förstår med det här att fett
till frukost sänker till insulinkänslighet resten av dagen.

Omättade fetter höjer insulinkänsligheten har man sett.
Hur kan då omättat fett på morgonen plötsligt sänka insulinkänsligheten?

Bumpsan
2004-09-24, 12:52
Ni kan för mkt här inne.. Blev snurrig bara jag läst första sidan.. :confused:

Men jag tycker de är väldigt bra att jag kan fråga er, så tack tack :thumbup:

King Grub
2004-09-24, 13:09
Hoffa: bättre och bättre... Du kan ju inte jämföra så olika makronutrientgivare som kött med havregröt så där rakt av. Det ena är en kolhydratbas och det andra en proteinbas. Det stämmer att havregröt ger lägre insulinsvar än samma energimängd kött, men det är knappast så signifikanta skillnader att man kan tala om "bättre".

Hoffa
2004-09-24, 13:25
Hoffa: bättre och bättre... Du kan ju inte jämföra så olika makronutrientgivare som kött med havregröt så där rakt av. Det ena är en kolhydratbas och det andra en proteinbas. Det stämmer att havregröt ger lägre insulinsvar än samma energimängd kött, men det är knappast så signifikanta skillnader att man kan tala om "bättre".

Forgot this one!

En sak som inte förstår med det här att fett
till frukost sänker till insulinkänslighet resten av dagen.

Omättade fetter höjer insulinkänsligheten har man sett.
Hur kan då omättat fett på morgonen plötsligt sänka insulinkänsligheten?
__________________

King Grub
2004-09-24, 13:50
Det är inte en fettrik måltid i sig som har den effekten, utan kolhydrat tillsammans med en fettrik måltid.

"By design, the HFMs were not isocaloric but the presence of carbohydrate in a HFM invoked an insulin response that significantly reduced the 4 h postprandial triglyceride response even in healthy, normolipidaemic subjects. This phenomenon may have clinical implications, particularly in relation to insulin sensitivity."

Br J Nutr. 2002 Dec;88(6):635-40.

Efter frukosten är ett mål då man verkligen vill ha i sig kolhydrater, är det kanske lämpligt att separera de bägge nutrienterna någorlunda vid det tillfället.

Om du nu äter en fettrik frukost, förbättras läget om du undviker mättat fett till fördel för omättat.

"The present study demonstrates that a single meal rich in SFA reduces postprandial insulin sensitivity with 'carry-over' effects for the next meal."

"Postprandial insulin sensitivity (SI(Oral)) was assessed for 180 min after each meal. SI(Oral) was significantly lower after lunch than after breakfast for all four test meals (P=0.019)"

"The plasma insulin response was significantly higher following the SFA meal than the other meals after both breakfast and lunch"

Br J Nutr. 2002 Dec;88(6):635-40.

"The mechanism of the attenuated glucose response to carbohydrate ingestion with a fat-containing meal is unknown. It may be due to the release of an enteric hormone that increases glucose disposal, either directly or indirectly, through insulin."

J Am Coll Nutr. 1993 Feb;12(1):36-41.

Christoferj
2004-09-26, 14:26
Bara för att få lite klarhet kan ni berätta vad en BRA potatissallad ska innehåla och ge något/några exempel på bra potatissallader.

King Grub
2004-09-26, 14:28
Bara för att få lite klarhet kan ni berätta vad en BRA potatissallad ska innehåla och ge något/några exempel på bra potatissallader.

En vanlig hederlig Rydbergs (ej lättvarianten) med innehållsförteckningen potatis (70%), vegetabilisk olja, senap, lök, äggula, salt, kryddor, ättika, konserveringsmedel är utmärkt, om du inte har lust att göra din egen.

Christoferj
2004-09-26, 14:31
Jo jag skulle kunna göra en egen, var finns det ett bra recept som är gott o nyttigt !

King Grub
2004-09-26, 14:33
Jo jag skulle kunna göra en egen, var finns det ett bra recept som är gott o nyttigt !

Meet Mr Google. (http://www.google.se/search?hl=sv&ie=UTF-8&q=potatissallad&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=)

Christoferj
2004-09-26, 14:43
Meet Mr Google. (http://www.google.se/search?hl=sv&ie=UTF-8&q=potatissallad&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=)

;) jag litar mer på er...

King Grub
2004-09-26, 14:45
Du vet vilka ingredienser en bra potatissallad bör innehålla. Då borde det inte vara svårt att hitta ett recept som innehåller just dessa.

Vad du uppfattar som god smak kan ju ingen här avgöra.