handdator

Visa fullständig version : V-bar


Zakath
2004-09-20, 18:06
Kan någon här säga hur man gör en v-bar och vad man behöver för att göra en?

Gärna en enkel ritning också!
Tack!

Svedberg
2004-09-20, 18:12
Måtten på en LGC kopia är typ ett 1" rör som är ca 61cm långt, sen svetsar du bara fast en platta i ena änden så att vikterna hålls kvar på pinnen :)

Här har du en såpass avancerad ritning som behövs :D

Zakath
2004-09-20, 18:28
Måtten på en LGC kopia är typ ett 1" rör som är ca 61cm långt, sen svetsar du bara fast en platta i ena änden så att vikterna hålls kvar på pinnen :)

Här har du en såpass avancerad ritning som behövs :D



Okej, tack för det!

Men vilken typ av platta ska man svetsa fast?
Hur ska den se ut, storlek och typ?

jimcg
2004-09-20, 18:44
Okej, tack för det!

Men vilken typ av platta ska man svetsa fast?
Hur ska den se ut, storlek och typ?

En bit plattjärn eller annan järnbit som är tillräckligt mycket större än hålet i viktskivorna, så att de inte ligger kvar på golvet när du lyfter (kanske 10x10 cm) och tillräckligt tjock så att den inte böjer sig - 3-4 mm räcker säkert. Formen av en fyrkant funkar säkert bra. Det är funktionen plattan ska fylla - har inget med själva lyftet att göra. Det har däremot ytstrukturen på själva röret, vad jag förstått av Mikael Siversson. Jag kan mycket väl tänka mig att det skulle vara lätt att hitta flera typer av rör som är lättare att lyfta, än en LGC-version, för den är slät som en bebis-rumpa!

//Jim

Zakath
2004-09-20, 18:47
Då är det bara att dra iväg till järnaffären snarast möjligt!
Är järnröret för strävt kan man ju alltid polera det ;)

Tack för tipsen!

jimcg
2004-09-20, 18:58
Då är det bara att dra iväg till järnaffären snarast möjligt!
Är järnröret för strävt kan man ju alltid polera det ;)

Tack för tipsen!

Ja, eller kolla med någon lokal smed (www.gulasidorna.se, sök på smide och svets). Där kan du säkert få en spillbit för en obetydlig slant och antagligen få den ditsvetsad också på några sekunder. Ta med röret och en viktskiva, så blir det uppenbart vad det ska vara till. Talar du sedan om vilka vikter som plattan ska stödja, behöver du inte bekymra dig om måtten, för det kan smeden bedöma. Eftersom den typen av människor har det som yrke, gör de det på några sekunder och då kan det heller inte kosta många kronor.

Lycka till!

//Jim

Zakath
2004-09-20, 19:06
Ja, eller kolla med någon lokal smed (www.gulasidorna.se, sök på smide och svets). Där kan du säkert få en spillbit för en obetydlig slant och antagligen få den ditsvetsad också på några sekunder. Ta med röret och en viktskiva, så blir det uppenbart vad det ska vara till. Talar du sedan om vilka vikter som plattan ska stödja, behöver du inte bekymra dig om måtten, för det kan smeden bedöma. Eftersom den typen av människor har det som yrke, gör de det på några sekunder och då kan det heller inte kosta många kronor.

Lycka till!

//Jim



Min kompis pappa har ett par svetsar och är erfaren med dem så jag tänkte fråga honom, men tack för tipset!
En järnplatta 10x10 borde ju gå att hitta i en vanlig järnaffär?

Doctor Snuggles
2004-09-20, 23:19
Funderar också på att skaffa en v-bar, fast en tjock sådan... som kan funka till enhandsmark också...

Svedberg
2004-09-21, 06:12
Varför behöver du en tjock(antar att du menar 2") för att köra enhandsmark?

CoC
2004-09-21, 07:10
Troligen för att han vill kunna använda vikter med 2'' hål.

Svedberg
2004-09-21, 07:53
Jo visst, men jag har hittils kört med 2" vikter på min 1" enhandsmark, samma i v-bar då det bara finns skolvikter upp till ca 95kg, och det funkar ;)

Doctor Snuggles
2004-09-21, 12:37
CoC har rätt, och samtidigt så tycker jag tjockbars som v-bar tar bra på tummen (har iof bara testat åt det andra hållet, läs= klättra upp för en gatlampa :D), och hela greppet. Enhands mark skulle bara vara en bonus om jag kunde köra och har inget med själva tjockleken på pinnen att göra.
Det absolut bästa vore om jag hade en loading pin som funkade till allt, d.v.s
v-bar 1'', v-bar 2'', RT och enhandsmark :cool: