handdator

Visa fullständig version : Bracketing


Jakobbus
2004-09-20, 16:27
Om man får blodsockerfall av att ta halva gainern innan passet, funkar det att bara ta halva vasslet innan och spara kolisarna och resten av vasslet till efter passet? Eller ska man ta allt efter passet?

Svedberg
2004-09-20, 16:42
Kan väl ställa en fråga jag också som jag funderade på idag, Grub har ju skrivit att det där med att ta en drink innan och en efter bara funkar om man har korta pass, men hur blir det om man går och smuttar på en hela passet och tar en som avslutning?

King Grub
2004-09-20, 16:46
Om man får blodsockerfall av att ta halva gainern innan passet, funkar det att bara ta halva vasslet innan och spara kolisarna och resten av vasslet till efter passet? Eller ska man ta allt efter passet?

Då är det bättre att ta allt efter. Det är kombinationen av glukos och aminosyror som är effektiv. Utan druvsockret/maltodextrinet kommer proteinet att oxideras till glukos, vilket verkligen får kallar slöseri.

King Grub
2004-09-20, 16:46
Kan väl ställa en fråga jag också som jag funderade på idag, Grub har ju skrivit att det där med att ta en drink innan och en efter bara funkar om man har korta pass, men hur blir det om man går och smuttar på en hela passet och tar en som avslutning?

Det borde fungera alldeles utmärkt.

Jakobbus
2004-09-20, 16:52
Då är det bättre att ta allt efter. Det är kombinationen av glukos och aminosyror som är effektiv. Utan druvsockret/maltodextrinet kommer proteinet att oxideras till glukos, vilket verkligen får kallar slöseri. Oxideras protein alltid till glukos om man tar det utan kolhydrater? Eller är det bara i samband med fysiskt ansträngning eller tömda glykogendepåer?

King Grub
2004-09-20, 16:57
Oxideras protein alltid till glukos om man tar det utan kolhydrater?

Ja. Mer eller mindre, naturligtvis. Har du ätit en rejäl kolhydratmåltid en timme innan kommer en mindre andel oxideras.

Men utan glukosen med påföljande insulinutsöndring som toppar samtidigt som proteinhydrolysatet (vilket antagligen är det enda vassleprotein som är snabbt nog) lär du inte få effekten du är ute efter i alla fall.

Sverker
2004-09-20, 17:22
Bör fungera att ta drinken PRECIS INNAN du värmer upp.
Då kommer insulinet att toppa samtidigt som adrenalinet rinner till av träningen.

Vad som hänt dig är troligen att du druckigt drinken och fått en frisättning av insulin innan du kom igång med träningen.