handdator

Visa fullständig version : No name [ris/köttfärs]


JJ
2004-09-20, 12:54
Har ni något namnförslag på den här rätten är det välkommet. Gott är det ivarjefall.
Proportionerna kan ni se som en vägledning.
4 portioner ris
500 gram köttfärs
2 dl gräddfil
Tomater
Ost

Koka riset. Bryn köttfärsen med valfria kryddor, jag kör ofta med någon mexikansk blandning som jag har hemma plus salt och peppar.
Lägg riset i botten av en ugnsform, lägg sedan köttfärsen ovanpå. Häll över gräddfilen. Skiva lite tomat till nästa lager och avsluta med riven ost. Sen är det bara att gratinera i ugn tills osten fått färg. :eating:

stefannn
2004-09-20, 16:46
Har ni något namnförslag på den här rätten är det välkommet. Gott är det ivarjefall.
Proportionerna kan ni se som en vägledning.
4 portioner ris
500 gram köttfärs
2 dl gräddfil
Tomater
Ost

Koka riset. Bryn köttfärsen med valfria kryddor, jag kör ofta med någon mexikansk blandning som jag har hemma plus salt och peppar.
Lägg riset i botten av en ugnsform, lägg sedan köttfärsen ovanpå. Häll över gräddfilen. Skiva lite tomat till nästa lager och avsluta med riven ost. Sen är det bara att gratinera i ugn tills osten fått färg. :eating:
'
vad sägs om muande jakob??

JJ
2004-09-20, 16:56
'
vad sägs om muande jakob??

Inte helt dumt :D

kelk
2004-09-20, 17:09
Gott är det iallafall :thumbup:

Munter
2004-09-20, 17:27
Tack för tipset JJ, gjorde en jätteladdning nyss som får agera lunch i veckan. Riktigt gott blev det, använde creme fraiche chili också.

JJ
2004-09-20, 18:12
Tack för tipset JJ, gjorde en jätteladdning nyss som får agera lunch i veckan. Riktigt gott blev det, använde creme fraiche chili också.

Kul! Ska prova med chili, kul med lite variation.

morbror_sven
2004-09-20, 20:29
Har ni något namnförslag på den här rätten är det välkommet. Gott är det ivarjefall.
Proportionerna kan ni se som en vägledning.
4 portioner ris
500 gram köttfärs
2 dl gräddfil
Tomater
Ost

Koka riset. Bryn köttfärsen med valfria kryddor, jag kör ofta med någon mexikansk blandning som jag har hemma plus salt och peppar.
Lägg riset i botten av en ugnsform, lägg sedan köttfärsen ovanpå. Häll över gräddfilen. Skiva lite tomat till nästa lager och avsluta med riven ost. Sen är det bara att gratinera i ugn tills osten fått färg. :eating:
snacka om insulinbomd:P. Min köttfärspizza ligger i lä

JJ
2004-09-21, 07:59
snacka om insulinbomd:P. Min köttfärspizza ligger i lä

Vad är det för fel?

HarD
2004-09-21, 08:35
Han syftar nog på osten och gräddfilen. Men så farligt är det nog inte.

morbror_sven
2004-09-21, 20:07
Har ni något namnförslag på den här rätten är det välkommet. Gott är det ivarjefall.
Proportionerna kan ni se som en vägledning.
4 portioner ris
500 gram köttfärs
2 dl gräddfil
Tomater
Ost

Koka riset. Bryn köttfärsen med valfria kryddor, jag kör ofta med någon mexikansk blandning som jag har hemma plus salt och peppar.
Lägg riset i botten av en ugnsform, lägg sedan köttfärsen ovanpå. Häll över gräddfilen. Skiva lite tomat till nästa lager och avsluta med riven ost. Sen är det bara att gratinera i ugn tills osten fått färg. :eating:
Osten, gräddfilen riset. Allt detta i kombination med stora portioner ger troligen ett ganska så högt II.
Dock tycker jag att man kan göra överträden som dessa ibland. Det är i vilket fall 100ggr bättre än snacks och godis. Men "optimalt"(nya ordet) är det knappast.

JJ
2004-09-21, 20:57
Osten, gräddfilen riset. Allt detta i kombination med stora portioner ger troligen ett ganska så högt II.
Dock tycker jag att man kan göra överträden som dessa ibland. Det är i vilket fall 100ggr bättre än snacks och godis. Men "optimalt"(nya ordet) är det knappast.

Hur stora portioner du äter är upp till dig, det var knappast tänkt som ett recept för en person. Proportionerna mellan köttfärs och ris är ju också valbart. Mängden ost får nästan ses som försumbar, gräddfilen är ju inte heller stor del av måltiden. Men visst, risken är att du bygger lite mukkler av detta :D

Munter
2004-09-21, 21:23
Herregud, nu är köttfärs, ris och lite gräddfil dålig mat... ta några steg bakåt så ser du bättre, morbror Sven.

Generic
2004-09-22, 00:12
Herregud, nu är köttfärs, ris och lite gräddfil dålig mat... ta några steg bakåt så ser du bättre, morbror Sven.

Sant. Eat on! :eating:

mangs
2004-09-22, 09:55
Det verkade gott och enkelt. Det måste jag prova! :)

db
2004-09-22, 15:19
mm klockrent recept, dunkar på med vildsvinsfärs så blire kalas.. Nå bättre namn än muande jacob kommer ja då inte på :)

Muskelmörschna
2004-09-22, 15:32
JayJays Mexikanska Köttfärslåda!

Ska lätt prova, verkar enkelt och gott.

Har ni något namnförslag på den här rätten är det välkommet.

ossie
2004-09-23, 20:19
Det var ju jättegott :) Mycket bättre än Grubs proteinpankakor jag gjorde igår.

morbror_sven
2004-09-23, 21:59
Grubs proteinpankakor jag gjorde igår.
recept?

Tomten
2004-09-24, 03:01
Herregud, nu är köttfärs, ris och lite gräddfil dålig mat... ta några steg bakåt så ser du bättre, morbror Sven.

Ja, de verkar som vissa här på kolozzeum inte äter annat än vatten, rårivna grönsaker, råris och kokt kyckling. :D

mangs
2004-09-24, 10:57
Det var gott och framför allt enkelt att tillaga. Skal läta upp resterna till lunch idag. :eating:

z_bumbi
2004-09-25, 18:45
JayJays Mexikanska Köttfärslåda!


Bästa namnförslaget i tråden.

ossie
2004-09-25, 18:45
recept?

Det finns här:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=561768#post561768
Men jag rekommenderar det inte ;)

Bite
2004-09-28, 17:49
Låter gott, tänk om studentrummet begåvats med en ugn bara :( får kanske drista mig till att prova allrummets väl "inkörda".

s_himself
2004-09-30, 20:12
Låter som en grym Måltid JJ!!! ska göra sån i helgen! bra att ha i kylen och käka innan träning!

JJ
2004-10-01, 07:55
Låter som en grym Måltid JJ!!! ska göra sån i helgen! bra att ha i kylen och käka innan träning!

You bet! :thumbup: Gör mycket!

s_himself
2004-10-04, 19:48
Fungerar det med creme fresch???? istället för gräddfil?


jAg glömde köpa tomater :cryout: :cryout:


EDIT:

NU ska jag berätta vad jag tyckte om denna maträtt...

jag ger den :thumbup:

Jag blanda creme fresch:en med chilikrydda och svartpeppa och lite salt. och en vitlöksklyfta. sedan rätt mkt gratineringsost :) det blev jäkligt krämigt och gott! :hbang: