handdator

Visa fullständig version : träningsschema för fotboll?


Mac
2004-09-20, 09:39
Jag skulle behöva ha lite förslag på hur man skulle kunna tänkas lägga upp ett styrkeschema kombinerat med fotbollsträningar! gym 3ggr/vecka fotboll 3ggr/vecka...vore tacksam för förslag.. :bow:

Extatic
2004-09-20, 16:39
jag säger såhär, jag körde ungefär så som du gör nu, dvs att kombinera fotboll och gymmande. Resultatet blev: jag blev stark som fan, bra i närkamper, men myyyycket trögare i löpningar osv. Då min styrka är min snabbhet så trappade jag ner på gymmandet för jag ville behålla just det.

såhär blev det för mig iaf, säger inte att det blir likadant för dig men det kan bli :)

glömde också att min kondition försämrades rätt hårt. Alla knäböjpass tog ut sin rätt där ;)

Johan O
2004-09-20, 17:51
Då tränade du nog rätt fel...
Har ENBART upplevt fördelar med att kombinera Styrketräning och fotboll och jag har gjort detta några år nu. Har blivit betydligt snabbare och explosivare men då har jag tränat lite extra löpning vid sidan av allt. Men det är klart, jag hör ju till kategorin benknäckare och allt jag behöver koncentrera mig på under matcher är att göra livet surt (och smärtsamt) för motståndarforwards och andra som är i närheten. :kickass:

Börja inte med nått jävla turkbygge bara som dom flesta fotbollspelare gör när dom får tag på ett gymkort. Dom flesta verkar tro att dom redan har grymt grova ben och kör några set i "insida lår"-maskinen på sin höjd för benen. :booty: Eller så skyller dom på att dom är så jävla stela och kör lite halvböjar med aldeles för mycket vikt på stången
Kör hela kroppen och lägg benträning på en separat dag. Orkar du så kör gärna ett löppass på någon av dagarna du redan tränar. Ingen jävla långdistans nu, utan för snabbhetens skull. :thumbup:

z_bumbi
2004-09-20, 18:35
Då tränade du nog rätt fel...
Har ENBART upplevt fördelar med att kombinera Styrketräning och fotboll och jag har gjort detta några år nu. Har blivit betydligt snabbare och explosivare men då har jag tränat lite extra löpning vid sidan av allt. Men det är klart, jag hör ju till kategorin benknäckare och allt jag behöver koncentrera mig på under matcher är att göra livet surt (och smärtsamt) för motståndarforwards och andra som är i närheten. :kickass:

Börja inte med nått jävla turkbygge bara som dom flesta fotbollspelare gör när dom får tag på ett gymkort. Dom flesta verkar tro att dom redan har grymt grova ben och kör några set i "insida lår"-maskinen på sin höjd för benen. :booty: Eller så skyller dom på att dom är så jävla stela och kör lite halvböjar med aldeles för mycket vikt på stången
Kör hela kroppen och lägg benträning på en separat dag. Orkar du så kör gärna ett löppass på någon av dagarna du redan tränar. Ingen jävla långdistans nu, utan för snabbhetens skull. :thumbup:

Så vackert att jag kan börja gråta!

Glöm inte bensparken och bicepscurl som komplement till insidalårmaskinerna, verkar vara obligatoriska om man går på fotbollsgymnasium. :D

Jax
2004-09-20, 20:09
Fnys jag tränade faktiskt benpress, latsdrag och insida lår när jag gick fotbollsgymnasiet. Och lite i magmaskinen också då :D
Får väl erkänna att kunskapsnivån var väldigt låg och att den gymträningen inte gav så mycket.

z_bumbi
2004-09-21, 06:39
Fnys jag tränade faktiskt benpress, latsdrag och insida lår när jag gick fotbollsgymnasiet. Och lite i magmaskinen också då :D
Får väl erkänna att kunskapsnivån var väldigt låg och att den gymträningen inte gav så mycket.

Det roliga/sorgliga är väl att man om man går idrottsgymnasium borde kunna vänta sig bättre t o m det bästa som går att få tag på vad det gäller träning och den orten. Men vet inte lärarna bättre så är det svårt..

Jax
2004-09-21, 07:56
Tja, de två lärarna jag hade var duktiga på att lära ut fotboll. Det var väl ungefär det kravet jag hade också. Gymmandet fick vi egentligen mest sköta själva, det var inte schemalagt, men vi fick gratis gymkort. Vi hade någon genomgång, men det var hockeygymnasiets tränare och han lärde inte ut speciellt mycket eller bra, men men, han gjorde det på 20 minuter också.

z_bumbi
2004-09-21, 09:47
Tja, de två lärarna jag hade var duktiga på att lära ut fotboll.

Målet med ett fotbollsgymnasium var/är väl att du/eleverna skulle bli så kompletta fotbollspelare som möjligt och där brister de ju uppenbarligen, är de då bra på att lära ut fotboll?
Den fysiska delen är ju minst lika viktigt som att springa med boll, lära sig spelmönster osv och grundtränar man inte elever på ett fotbollsgymnasium så har man missat något fundamentalt för att man ska kunna lämna över kompletta spelare till elitserien eller var det nu är meningen att eleverna ska hamna.

Jax
2004-09-21, 09:56
Tanken vi hade på vårt fotbollsgymnasium var att grundträning sköts i den vanliga klubben. Den tiden vi hade i skolan räcker inte för att träna kondition och snabbhet t.ex. Därmed borde styrka gå under samma kategori.

*edit*
Du får tänka på att jag som spelade tränade fyra pass i veckan plus match med min vanliga klubb. Utöver det två pass på fotbollsgymnasiet. Att lägga dom två passen på styrka och kondition känns bara dumt.

Men visst borde vi ha fått lära oss betydligt mer teori. Vi hade någon föreläsning om kost och att vi åt för lite, men mycket mer var det inte utöver ren fotbollsteori.

z_bumbi
2004-09-21, 12:05
Jax: Skulle ni spela fotboll också? :D

Jag förstår vad du menar och det är svårt att kombinera lagträning med träning på egen hand, situationen med ett lag, skolan samt egen träning verkar inte så "optimal" för att man ska få fram bra fotbollspelare som dessutom är hela. Förhoppningsvis kommer man lösa problemet på något sätt i framtiden med en mer långsiktigt lösning.
Men ändå, ska man se helt krasst på det så tar inte några set böj, mark, rodd och bänk mer tid än vad många idag verkar lägga ner på magträningen och att köra konditionsmaskiner när de väl är på gymet, kör man styrkedelen på gymet får man mer tid på den vanliga träningen till det som är viktigt där och kan antagligen korta av varje träning en del vilket i längden gynnar alla.

Kom just på att vi kanske ska svara på ursprungsfrågan också. :em:

Mac: Jag tycker det blir lite väl saftigt att köra styrka tre gånger per vecka om du dessutom kör tre pass fotboll, jag skulle köra kroppen delad på två delar och med två pass i veckan som standard.
Är det av någon anledning lugnare med fotbollen någon vecka kan man köra tre pass med samma indelning och är det mycket träning, skola, jobb mm så kan man köra ett pass och sen rullar det på.
Jag skulle koncentrera mig på basövingar och antaglingen dela ut något som påminner om mitt tvådagarsprogram som ligger i Best of delen av forumet. I ett senare skede bör man kanske sänka repsantalet så man främst inriktar sig på styrka.

Jax
2004-09-21, 12:50
Så bra att du svarade på Macs fråga. Den hade jag helt glömt :)

Tidsbristen med att få oss till att gymma ordentligt hade egentligen varit ganska lätt att lösa. Låta oss få två-tre träningar på gymmet tillsammans med en riktig instruktör och inte bara någon som egentligen har fotboll eller hockey som specielområde. På så sätt hade vi lärt oss att träna ordentligt och man hade antagligen tyckt att det var roligare också. Jag tyckte inte om att gymma på gymnasiet men nu har jag funnit tjusningen med det. Mestadels för att jag kör fria vikter och lågreps tillskillnad ifrån tidigare.

Fyrkantig_njure
2004-09-23, 12:59
okejj, kan någon ge ett par exempel på bra övningar för snabbhet å explosivitet?

Johan O
2004-09-23, 13:57
okejj, kan någon ge ett par exempel på bra övningar för snabbhet å explosivitet?

Styrketräning i allmänhet (tungt och ganska få reps) kombinerat med löpträning med betoning på snabbhet. Detta funkar bra för mig.

En specifik övning som kan tyckas vara lite läskig men jävligt go när man bemästrar den är ju Jumping squats. Alltså djupa knäböj med ett hopp som avslutning på varje repetition (mindre vikt på än vanliga böj dock).:thumbup:

Extatic
2004-09-27, 18:46
Styrketräning i allmänhet (tungt och ganska få reps) kombinerat med löpträning med betoning på snabbhet. Detta funkar bra för mig.

En specifik övning som kan tyckas vara lite läskig men jävligt go när man bemästrar den är ju Jumping squats. Alltså djupa knäböj med ett hopp som avslutning på varje repetition (mindre vikt på än vanliga böj dock).:thumbup:

är inte jumping squats rätt stressande för knäna?

ifall du lyckades kombinera styrketränandet och fotbollen kan du gärna berätta hur du gjorde för jag vill också klara det. Det är ju så jävla roligt på gymmet :)

Johan O
2004-09-27, 23:19
är inte jumping squats rätt stressande för knäna?

ifall du lyckades kombinera styrketränandet och fotbollen kan du gärna berätta hur du gjorde för jag vill också klara det. Det är ju så jävla roligt på gymmet :)

Se bara till så du är mjuk och följsam i rörelsen och landar med böjda knän så går det aldeles utmärkt. Jag har aldrig fått några känningar iallafall. Mindre vikt också för guds skull. Jag mäktar med runt 6 reps på hundra kilo i vanliga böj. När jag kör hoppböj kör jag på halva den vikten.

Angående kombineringen så läs mitt första inlägg igen. Lever du under vanföreställningen som är rätt vanlig, dvs att man bara blir tung och stel av styrketräning, så förstår jag om du inte fick så bra resultat.
Stretcha och kör övningarna i hela rörelsebanan samt håll kroppsfettet på en konstant, hyffsat låg nivå så har jag svårt att se dig bli klumpigare som du antyder att du blev.