handdator

Visa fullständig version : Fråga för att konstatera en gång för alla


Jejje
2004-09-19, 23:05
Går säkert att söka fram men jag hade lite småfrågor..

nu har jag whey-100.. och dextropur.. hittade 400grams paket på ICA..

så till träningen imorrn tänkte jag göra en drink me båda dessa.. tidigare har jag bara tagit protein då jag bara haft det..

proteinet tar jag typ 1-2 skopor av.. men hur mycket ska jag ta av dextropuren? vad "mäter" ni i? hörde 0.8-1gram per kg kroppsvikt.. jag väger runt 70-72kg.. och är 177lång.. matskedar.. eller vad mäter ni med? orka dra fram en våg..

ska jag ha cirka 70gram dextropur i min drink? och vatten!! det finns ingen minimimängd där eller? eller är ju mer vatten desto bättre upptagning eller nåt? tänkte dricka halva föra och halva efter som jag hörde var optimalt.

fråga#2..
omega-3.. hur mycket sånt ska man käka? tänkte köpa såna kapslar eller vilket omega3 tillskott är bäst? hur många gram omega-3 per dag äter ni? ska man äta!!? jag tror jag inte får i mig tillräckligt me fett annars så detta kanske är bra?!

Orm
2004-09-19, 23:28
1 dl druvsocker väger ca 60 g, så ta 1,25-1,5 dl.
Du tar tillräckligt med vatten för att det skall blanda sig.
Köp flytande Omega-3 tex fiskolja, kapslar blir onödigt dyrt.
5-10 g är en lagom dos per dag.

Jejje
2004-09-19, 23:52
alltså 1.5dl druvsocker känns jävligt mycket.. jag menar det är SOCKER.. är inte det dåligt.. visst det är druvsocker men so be it.. i mina ögon så känns EN DECILITER socker som mycket.. jag trodde man skulle "sockra" drinken typ.. och ögonmåttet "sockra" för mig är att strö lite socker över.. jag menar jag vill inte gå upp en massa i vikt : P för att jag får i mig massa kolhydrater och skit.. de är iofs snabba va så de tas upp och används direkt?

Überbiffen
2004-09-20, 00:44
alltså 1.5dl druvsocker känns jävligt mycket.. jag menar det är SOCKER.. är inte det dåligt.. visst det är druvsocker men so be it.. i mina ögon så känns EN DECILITER socker som mycket.. jag trodde man skulle "sockra" drinken typ.. och ögonmåttet "sockra" för mig är att strö lite socker över.. jag menar jag vill inte gå upp en massa i vikt : P för att jag får i mig massa kolhydrater och skit.. de är iofs snabba va så de tas upp och används direkt?
Du får helt enkelt börja känna annorlunda. :D :thumbup:

Sverker
2004-09-20, 06:18
Jejje.

Nästa steg blir att leta reda på maltodextin/bryggerisocker.

Smakar mindre sött och blir billigare i längden.

Näringsmässigt är det helt lika, bara snabba kolhydrater, och inga andra näringsämnen.

King Grub
2004-09-20, 06:27
alltså 1.5dl druvsocker känns jävligt mycket.. jag menar det är SOCKER.. är inte det dåligt.. visst det är druvsocker men so be it.. i mina ögon så känns EN DECILITER socker som mycket.. jag trodde man skulle "sockra" drinken typ.. och ögonmåttet "sockra" för mig är att strö lite socker över.. jag menar jag vill inte gå upp en massa i vikt : P för att jag får i mig massa kolhydrater och skit.. de är iofs snabba va så de tas upp och används direkt?

Socker är onyttigt, ja, även druvsocker och maltodextrin. Det är energi utan näring.

Men... förhoppningsvis har du ett antal andra måltider under dagen att tillfredsställa näringsbehovet. Efterträningsdrinken är inget mål i näringsmässig mening: den är till för återhämtning och ge förutsättningar för muskelbygge. Att i princip inget av just denna energi kan lagras som kroppsfett är ju också ett plus.