handdator

Visa fullständig version : keso,mjukost, messsmör


Mac
2004-09-18, 21:24
Ni som äter keso,mjukost, messsmör typ...hur många paket i veckan käkar ni?

skulle klassa att 1 keso burk 500g/vecka är mycket? denna burk brukar räcka till 4-5 ggr ca 100 gram/ gång!

Jejje
2004-09-18, 22:15
fan käkar lätt ett 250gram per gång.. 3 burkar i veckan.. sen har jag EGENTLIGEN noll koll på dieter och vad som är RÄTT eller inte.. men keso är lätt att äta mycket av.. dåligt eller inte.. nada idea

som "godis" är den där me passion jävligt god.. till lättostkaka t.ex... messmör blir det väl en halv burk i veckan.. käkar på knäckebröd.. o banan

King Grub
2004-09-19, 06:24
Kanske 1 kilo keso i veckan, 1 ask mjukost (250 gram) och ett par askar messmör.

På vilket sätt hur mycket jag äter påverkar dig vet jag i och för sig inte. :confused:

Mac
2004-09-19, 08:24
har ni dessa på mackor bara eller vad rör ni ihop de eller käkar ni de rent.. :D

King Grub
2004-09-19, 08:38
Keso på mackor, i pasta- och risröror, rent, osv.

Messmör på mackor eller med sked.

Mjukost på mackor.

Men du äter väl på det sätt du vill? ;)

Mac
2004-09-19, 08:40
jepps-------keso är suupergott att ha på gröten.. :thumbup:

abjorn
2004-09-19, 09:25
blir en 5-6 valio cottage cheese per vecka.

Matte_Maiden
2004-09-19, 12:47
Kanske 10 st Valio Cottage Cheese (200 gramare) i veckan. Lättostkaka blir väl runt 2-3 kanske.

NybörjarBuilder
2004-09-20, 19:27
valio cottage cheese
är det någon som skulle kunna förklara lite bättre vad detta är och var man får tag på det?

seb

King Grub
2004-09-20, 19:31
är det någon som skulle kunna förklara lite bättre vad detta är och var man får tag på det?

seb

Vilken livsmedelsaffär som helst, ICA eller Coop t ex. Det är fettfri keso med högre proteinhalt (18 gram per 100).

http://www7.techsell.se/valio/IMAGES/PRODUCTS/COTTAGE_CHEESE.JPG

z_bumbi
2004-09-20, 19:51
Vilken livsmedelsaffär som helst, ICA eller Coop t ex. Det är fettfri keso med högre proteinhalt (18 gram per 100).


Och viktigast av allt så har den låg laktoshalt.

NybörjarBuilder
2004-09-20, 20:04
bugar och bockar.. kanonsvar. en fråga återstår: är denna dyr eller? dyrare än vanlig keso?

ceflower
2004-09-20, 20:08
Ibland på lördagskvällen blandar jag ihop en burk keso med en burk tonfisk, blandar i en massa kryddor för att sedan sitta o gluffsa i mig framför TVn, tillsammans med en 1.5liters pepsi max! :D

King Grub
2004-09-20, 20:10
bugar och bockar.. kanonsvar. en fråga återstår: är denna dyr eller? dyrare än vanlig keso?

9:90 för 200 gram i min lokala ICA-affär.

Gudfadern
2004-09-20, 20:26
Blir typ en 500grams kesoburk / dag :em:

Så visst, ett par kilo i veckan blir det :D Det blir inte onyttigt i sånna mängder eller hur Grub? Typ försämrad inslulinnivå och sånt tjaffs.

Overload
2004-09-20, 20:34
Kanske 10 st Valio Cottage Cheese (200 gramare) i veckan. Lättostkaka blir väl runt 2-3 kanske.

Ungefär samma här. Käkar 1/2 förpackning valio cottage cheese till frukosten och 1 förpackning innan sängående.

Jag har förut haft lätt-kesella i gröten och valio cottage cheese innan sängående. Jag har nu övergått helt till cottage cheese eftersom jag tycker att det öär godare och även nyttigare än lätt-kesella.

krambanan
2004-09-20, 20:43
Hur var det med Insulin Index på Keso vs Kesella? Och det är väl långsamt protein i kesella och lite snabbare i keso eller har jag blandat ihop det?
:confused:

King Grub
2004-09-20, 20:46
Hur var det med Insulin Index på Keso vs Kesella? Och det är väl långsamt protein i kesella och lite snabbare i keso eller har jag blandat ihop det?
:confused:

Långsamt protein i båda. Och båda har ett insulinindex på över 115, med vitt bröd som 100.

flikkan_helgonet
2004-09-20, 22:03
Långsamt protein i båda. Och båda har ett insulinindex på över 115, med vitt bröd som 100.

Vilket innebär att det är mest optimalt att äta NÄR? Och när äter du messmör med sked? *bara nyfiken*

King Grub
2004-09-21, 06:28
Vilket innebär att det är mest optimalt att äta NÄR? Och när äter du messmör med sked? *bara nyfiken*

Optimalt... hmmm... på morgonen, kanske?

Annars får du avgöra vad du prioriterar. Det finns fördelar också: keso, kesella, grynost och andra kaseinbaserade proteinprodukter har den längsta aminosyreutsöndringen och agerar kraftfullt antikatabolt, samtidigt som kalciumet i just mejeriprodukterna har en stor påverkan positivt på fettförbränningen. Så det kanske går jämnt ut? Dessutom är insulin anabolt vid vila!

När jag äter messmör med sked? När jag är sugen på messmör med sked! :thumbup:

flikkan_helgonet
2004-09-21, 07:18
När jag äter messmör med sked? När jag är sugen på messmör med sked! :thumbup:

gött! :D

Dennis
2004-09-21, 15:47
Det blir minst 7 lätt kesella i veckan, ska över gå till Valio Cottage Cheese för den e vell ultimat? men hitta den inte idag på Maxi, kanske va slut..

Mac
2004-09-22, 07:08
när många skriver lätt keso menar de Valio cattage cheese och inte den vanliga keso4% då eller? :em:

King Grub
2004-09-22, 07:33
när många skriver lätt keso menar de Valio cattage cheese och inte den vanliga keso4% då eller? :em:

Är det inte lättkesella de skriver?

Det är Arla som gör den också.

Det är en slät färskost med 1% fett, som smakar surt och eländigt. Den är egentligen avsedd för bakning och matlagning, men många verka sleva i sig den ändå.

http://www.arla.se/images/products/productimages/61.JPG

Mac
2004-09-22, 08:19
nix,,menade inte lätt kesella.....jag läste tror de va i aftonbladet i deras hälsotidning....de räknade upp några bra proteinkällor och nämnde då bla
lätt kesella, lätt keso , , osv..! blev lite fundersam över lätt keso...tycker vanliga keso4% är mager?

kan inte det allra bästa fettet i den kanske men de ä ju inga mängder fett det rör sig om!

King Grub
2004-09-22, 08:20
Någon magrare Keso finns inte i alla fall. Det är Arla som äger varumärket "Keso", så Valio och andra får kalla sina liknande produkter Grynost eller Cottage Cheese eller liknande.

Mac
2004-09-22, 08:28
kunde väl tänka mig de......keso blir billigare i längden.. :thumbup:

Tolkia
2004-09-22, 09:41
Någon magrare Keso finns inte i alla fall. Det är Arla som äger varumärket "Keso", så Valio och andra får kalla sina liknande produkter Grynost eller Cottage Cheese eller liknande.
Så konstigt att Arla vill och får vara ensamma om sin Keso är ju inte så konstigt; "Keso" är ju faktiskt ett namn (på en produkt som på engelska heter "cottage cheese, på tyska "Hüttenkäse", men som vi väl på svenska kanske inte haft något riktigt bra beteckning på; det skuolle vara "grynost" eller "grynig färskostmassa" eller något, då), ungefär som "Wasa Husman". Att Arla så länge varit de enda som tillverkat och sålt produkten i Sverige att vi börjat uppfatta "Keso" mer som ett livmedel än som ett livsmedelsmärke (vilket f.ö. till viss del verkar gälla även Husman) är ju en annan sak.

Einar
2004-09-22, 10:50
...som smakar surt och eländigt. Den är egentligen avsedd för bakning och matlagning, men många verka sleva i sig den ändå.

Jag tycker den smakar skitgott naturell. Ganska stor likhet mellan den och den grekiska yoghurten. :eating: