handdator

Visa fullständig version : Kort om drink före träning


Glen
2004-09-18, 14:00
Mitt druvsocker är slut så jag tänkte blanda i vanligt strösocker i vasslet istället som nödlösning. Är det dumt att dricka detta före träningen eftersom att strösockret inte "toppar" samtidigt som vasslet? eller är det bara mindre "optimalt"?

Peter
2004-09-18, 14:08
Mindre optimalt. Jag tror att ett vassle måste vara hydrolyserat för att tas upp lika fort som druvsocker/maltodextrin.

King Grub
2004-09-18, 14:11
Är det strösocker och vasslekoncentrat det handlar om kanske det fungerar. Annars är jag med Peter om att det är maltodextrin i kombination med vasslehydrolysat som är det optimala.

HenrY
2004-09-18, 14:56
Är det strösocker och vasslekoncentrat det handlar om kanske det fungerar. Annars är jag med Peter om att det är maltodextrin i kombination med vasslehydrolysat som är det optimala.

inte riktigt vah??:) En blandning mellan Maltodextrin och Dextropur ska det vara!:D

King Grub
2004-09-18, 14:56
Det råder delade meningar om det. Men maltodextrin knäcker dextros i alla fall.

Sverker
2004-09-19, 18:51
Är det strösocker och vasslekoncentrat det handlar om kanske det fungerar. Annars är jag med Peter om att det är maltodextrin i kombination med vasslehydrolysat som är det optimala.

Vad har ni för kunskap eftersom ni gått ett steg längre och förordar ett hydrolysat nu ?


Nyfiken eftersom jag använt hydrolysat de senaste åren :D

z_bumbi
2004-09-19, 19:08
Vad har ni för kunskap eftersom ni gått ett steg längre och förordar ett hydrolysat nu ?


Nyfiken eftersom jag använt hydrolysat de senaste åren :D

De flesta studier görs på hydrolysat så ska man sno resultaten rakt av så är det hydrolysat som gäller.

Peter
2004-09-19, 19:12
Jag provade hydrolysat första gången sommaren 2001 så det här är inget nytt jag kommit på.

Provade när jag läste att ett hydrolyserat protein peakade ca 20 minuter efter intag och när jag såg en studie som sa att insulinnivåerna var som högst 20 minuter efter ett intag på 0,8 gram druvsocker per kg tyckte jag det lät bra och slog till.

Castro
2004-09-19, 20:00
Jag provade hydrolysat första gången sommaren 2001 så det här är inget nytt jag kommit på.

Provade när jag läste att ett hydrolyserat protein peakade ca 20 minuter efter intag och när jag såg en studie som sa att insulinnivåerna var som högst 20 minuter efter ett intag på 0,8 gram druvsocker per kg tyckte jag det lät bra och slog till.

Aaah det där lät intressant. Du har inte läst några studier som anger vilken tid det tar för ett koncentrat att peaka?

Peter
2004-09-19, 20:26
Tycker de brukar vara väldigt dåliga på att ange vilken typ av "whey protein" de använder i studierna.

Enligt den här bilden peakar ju leucinnivåerna efter drygt 1 timme vid vasslet, jag har fått förklarat förut att den studien ska ha varit på ett vasslekoncentrat (går kanske att hitta någonstans i studien).

http://ajpendo.physiology.org/content/vol280/issue2/images/large/h10210268002.jpeg

(studien är The digestion rate of protein is an independent regulating factor of postprandial protein retention. Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Feb;280(2):E340-8.)

King Grub
2004-09-19, 20:35
Runt 1 timme för toppning av koncentratet är de siffror jag också har läst. Upp till tre gånger långsammare än hydrolysat, med andra ord.

Lasse Kongo
2004-09-19, 21:48
Vill bara tillägga och röra om i grytan lite, nu visar forskning på ett helt annat pre och postworkoutupplägg mot va NI tror är optimalt :D

Det är ganska tvärtemot hur många gör och det skall vara OPTIMALT o en hint är insulin :cool:

Det är inget jag hittar på utan det finns studier på det, dock tänker jag inte lägga ut dem före jag själv har provat på va det ger :D

Peter
2004-09-19, 22:08
Det kan inte ha stått om detta "nya hemliga upplägg" i B&Ks senaste nummer va?

Sverker
2004-09-20, 06:31
Där ser man. Tack.

Jag antog att hydrolysat skulle vara snabbare och bättre " peaka " samtidigt med socker än andra protein.

Är det så stora skillnader mellan hydrolysat och koncentrat så är det ju bara att fortsätta.

Styx
2004-09-20, 07:21
Tycker de brukar vara väldigt dåliga på att ange vilken typ av "whey protein" de använder i studierna.

Enligt den här bilden peakar ju leucinnivåerna efter drygt 1 timme vid vasslet, jag har fått förklarat förut att den studien ska ha varit på ett vasslekoncentrat (går kanske att hitta någonstans i studien).

http://ajpendo.physiology.org/content/vol280/issue2/images/large/h10210268002.jpeg

(studien är The digestion rate of protein is an independent regulating factor of postprandial protein retention. Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Feb;280(2):E340-8.)

"Two bovine milk protein fractions (casein and whey proteins) were separated by microfiltration and ultrafiltration techniques as already described (6). Their amino acid composition was determined by liquid chromatography (amino acid analyzer Beckman 6300) after acid hydrolysis (or alkaline hydrolysis for tryptophan content)."

Hydrolyseringen verkar bara var gjord för att bestämma aminosyrasammansättningen.

Peter
2004-09-20, 07:46
Ok, det talar ju för att det stämde att det inte var hydrolyserat protein i studien.

Fairing
2004-09-20, 07:51
Och när ni skall köpa Hydrolysat så finns det bara en "riktig" tillverkare på den Svenska marknaden :cool:

Sverker
2004-09-20, 08:07
"Two bovine milk protein fractions (casein and whey proteins) were separated by microfiltration and ultrafiltration techniques as already described (6). Their amino acid composition was determined by liquid chromatography (amino acid analyzer Beckman 6300) after acid hydrolysis (or alkaline hydrolysis for tryptophan content)."

Hydrolyseringen verkar bara var gjord för att bestämma aminosyrasammansättningen.

Var kommer den första texten ifrån ? Finns det mer ?
Den är inte fullständig. Mikrofiltrering och Ultrafiltrerin separerar komponenter mindre eller mycket mindre än vassleprotein. Kasein är lika stort , större eller mycket större än vassleprotein. Alltså är detta inte en seperationsmetod för de två proteinerna. Och säger inte så mycket om hur rent vasslet är.

King Grub
2004-09-20, 08:22
Var kommer den första texten ifrån ? Finns det mer ?
Den är inte fullständig.


Fullängdstudien. (http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/280/2/E340)

Peter
2004-09-20, 08:24
Sverker: här är fulltexten.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/280/2/E340

Edit: Förstod att jag var för seg när jag började kolla vart referens nr 6 ledde osv

King Grub
2004-09-20, 08:27
Edit: Förstod att jag var för seg när jag började kolla vart referens nr 6 ledde osv

Det där är farligt! Om man t ex kollar i PubMed och klickar "Related Articles" så kan man bli fast hela dagen. :D

Styx
2004-09-20, 11:01
Mmm, browserfönstren blir fler och fler tills de täcker upp hela skärmen och man drabbas av ett nervöst sammanbrott :D

Styx
2004-09-20, 11:42
På tal om hydrolysat, vilka finns det egentligen på den svenska marknaden?
- Fairings Whey Hydro (och rapid hydro blend med kasein), 100% hydrolysat?
- AST´s VP2; hydrolyserat men till hur stor del? 100% enligt deras produktinformation?

Finns det fler? Många har väl en okänd fraktion hydrolyserat vassle i sitt vassleprotein.

z_bumbi
2004-09-20, 11:50
Det där är farligt! Om man t ex kollar i PubMed och klickar "Related Articles" så kan man bli fast hela dagen. :D

Berättar någon det för kvällstidningarna kommer det snart komma rubriker om "PubMed-missbrukare", det är ju bara några artiklar till man vill kolla på, bara några till, bara några..

Peter
2004-09-20, 11:57
På tal om hydrolysat, vilka finns det egentligen på den svenska marknaden?
- Fairings Whey Hydro (och rapid hydro blend med kasein), 100% hydrolysat?
- AST´s VP2; hydrolyserat men till hur stor del? 100% enligt deras produktinformation?

Finns det fler? Många har väl en okänd fraktion hydrolyserat vassle i sitt vassleprotein.

Det är skillnad på 100% hydrolyseringsgrad och att 100% av proteinet är hydrolyserat. Om en produkt enbart består av ett protein med hydrolyseringsgraden 15% så kan man kalla det 100% hydrolysat. De som lägger i lite hydrolysat för att kunna skriva det på innehållsförteckningen slänger nog i försvinnande lite eftersom det är dyrare än övriga råvaror.

Zonyk83
2004-09-20, 12:00
Mindre optimalt. Jag tror att ett vassle måste vara hydrolyserat för att tas upp lika fort som druvsocker/maltodextrin.


Vad sa du, hydr...???? :confused:

Styx
2004-09-20, 12:42
Peter>> Ja iofs, men om vi pratar om protein som har hydrolyserat vassle till den delen att molekylvikten är relativt låg.

Zonyk83>> Hydrolysera innebär att klyva/sönderdela något med hjälp av vattenmolekyler. Om man tittar på reaktionsmekanismen kommer vatten in i bilden genom att vattenmolekylen attackerar en molekylär bindning och klyver den. Denna reaktion kräver dock oftast en katalysator, ofta i form av enzym. Vår matsmältning utförs i stor grad av enzym som hydrolyserar näringsämnena till mindre bitar för att de ska kunna absorberas.
Hydrolyserat vassle innebär alltså att de stora proteinen i vassle klyvs till mindre bitar (mindre molekyler) för att lättare och snabbare tas upp till blodet.