handdator

Visa fullständig version : Hur mycket vatten i shaken?


Slartibartfast
2004-09-17, 20:25
Hur mycket vatten behöver ni för att lösa upp 100 g maltodextrin och ca 60 g vasslepulver. Det verkar som om jag måste ha en liter för att lösningen inte ska bli mättad och det ska börja flyta klumpar i det. Kan det vara extra svårlösligt? Jag prövade med en dryg halvliter idag och det var rent gräsligt att dricka! Det är lite jobbigt att måsta dricka en liter på en gång då man tränar på kvällen. Då hamnar man att gå upp mitt i natten och pissa. Är det kanske smartare att ta hälften före och hälften efter? Mina pass drar oftast ut över en timme.

ante
2004-09-17, 20:27
jag har lite mindre protte än du, runt 40 gram. för mig är 0.7 liter ganska lagom. Lite mindre och konsistensen är som smält glass. Kör på exell vassle.

King Grub
2004-09-17, 20:27
Hälften före och hälften efter låter som en god idé, så kan du känna dig optimal i flera avseenden. ;)

Slartibartfast
2004-09-17, 20:32
Hälften före och hälften efter låter som en god idé, så kan du känna dig optimal i flera avseenden. ;)

Men är det ännu optimalt om passen blir typ en timme och en kvart? En och en halv max?

Börjar väl för övrigt bli dags att önska Gruben God Natt? ;)

King Grub
2004-09-17, 20:36
Men är det ännu optimalt om passen blir typ en timme och en kvart? En och en halv max?

Nej, det tycker jag inte. Är du känslig för blodsockerfall kan du ju börja smutta på efterträningsdrinken innan passets slut.

Slartibartfast
2004-09-17, 21:01
Nej, det tycker jag inte. Är du känslig för blodsockerfall kan du ju börja smutta på efterträningsdrinken innan passets slut.

Ok, tack!

abjorn
2004-09-18, 08:11
130 gram dextro och 70-80 gram exell, brukar bli lagom med 4-5 dl vatten

Slartibartfast
2004-09-18, 10:09
130 gram dextro och 70-80 gram exell, brukar bli lagom med 4-5 dl vatten

Är det sant!? Då måste mina pulver vara extra svårlösliga. :insane:

Proteus
2004-09-18, 13:55
Jag blandar ~40g vassle och ~70g dextropour i 3-4dl vatten, blir lite sött men väldigt gott... :thumbup:

Kan tilläggas att jag kör med whey 80 jordgubb och det ska tydligen vara väldigt lättlösligt och gott... Enda jag provat så jag har inte så mkt att jämföra med :em:

Zodd
2004-09-18, 14:49
Jag blandar 1dl dextropur och 1,5dl exell vassle i en 0.7l-shaker och fyller med vatten nästan ända upp, det blir bra.

Kan tilläggas att jag kör med whey 80 jordgubb och det ska tydligen vara väldigt lättlösligt och gott... Enda jag provat så jag har inte så mkt att jämföra med :em:

Jag tycker whey 80 jordgubb smakar gammal överkörd apa, exell choklad/jordgubb är gott, godast är choklad.

HenrY
2004-09-18, 14:54
Jag tycker whey 80 jordgubb smakar gammal överkörd apa, exell choklad/jordgubb är gott, godast är choklad.

Nope, jordgubbe helt klart!! :hbang:

Knäböj
2004-09-18, 17:00
0,5 gram protein och ett gram maltodextrin/kilo kroppsvikt efter passet,tillsammans med 0,8cl vatten/kilo kroppsvikt. :D :rolleyes:

...eller 2 skopor vassle+2skopor maltodextrin i en full shaker med vatten brukar funka efter träning... :thumbup:

ossie
2004-09-18, 17:34
Jag blandar 1dl dextropur och 1,5dl exell vassle i en 0.7l-shaker och fyller med vatten nästan ända upp, det blir bra.



Jag tycker whey 80 jordgubb smakar gammal överkörd apa, exell choklad/jordgubb är gott, godast är choklad.

Har du smakat gammal överkörd apa :confused:

Slartibartfast
2004-09-27, 08:40
Nu har jag märkt att det GÅR att blanda pulvret med en dryg halvliter vatten. Det gäller att skaka både väldigt kraftigt och väldigt länge. :thumbup:

Bite
2004-09-27, 10:42
Köp dig en stavmixer, byggarnas bästa vapen mot svårblandade pulver :thumbup:

Slartibartfast
2004-09-27, 10:44
Köp dig en stavmixer, byggarnas bästa vapen mot svårblandade pulver :thumbup:

Hmm, det vore en idé!

Grejen är bara att jag blandar min drink i en gammal läskflaska. Lite svårt att få ner stavmixern i en sån ;)

ceflower
2004-09-27, 11:39
1,5 dl exell choklad, 1dl maltodexin. blandas med 4dl vatten, en söt lättflytande vätska som smakar kanon!

Zonyk83
2004-09-27, 11:45
Hmm, det vore en idé!

Grejen är bara att jag blandar min drink i en gammal läskflaska. Lite svårt att få ner stavmixern i en sån ;)

Haha vilka problem du har...kanske dags att skaffa en shaker

Slartibartfast
2004-09-27, 12:25
Haha vilka problem du har...kanske dags att skaffa en shaker

NEJ! Vill inte ha någon shaker! Tycker det funkar allra bäst att blanda i läskflaska. Ingen risk för att korken går upp heller.

pellepedal
2004-09-27, 12:35
Jga hålle rmed Biten. Det finns inga klumpar som inte stavmixern rår på.

Zonyk83
2004-09-27, 14:06
NEJ! Vill inte ha någon shaker! Tycker det funkar allra bäst att blanda i läskflaska. Ingen risk för att korken går upp heller.

Suit yourself, låter jobbigt att hälla ner pulvret i flaskan och skaka och få klumpar, om du är rädd för shakrar så köp stavmixer eller någon blender i så fall som de andra tipsat om

Bite
2004-09-27, 17:18
Blanda i ett litermått eller nån annan kanna då och häll upp den på din flaska så kan du dricka den som vanligt, proteinklumpsgröt är inte kul.

wazz
2004-09-27, 18:03
Jag kör med drygt 1dl whey80, 1dl druvsocker och 4 deciliter vatten. Blandar sig hur bra som helst, behöver bara skaka lite. :cheers:

AdrenalineJunky
2004-09-27, 18:24
Verkar vara stor skillnad på hur mycket vatten olika pulver behöver för att det ska bli bra konsistens på blandningen.. Blandade mitt exell protte likadant som jag gjort med whey 80 förut.. Det blev lite väl tjockt... =)

Zonyk83
2004-09-27, 19:07
Nu kommer en fråga som vissa kanske kommer tycka är dum men det skiter jag i, varför blandar ni proteinet i vatten? Varför inte blanda i mjölk vilket ger en del extra protein i form av kasein(och vassle till viss del) plus vassleproteinet? Är det för att det inte tas upp lika snabbt eller? Mitt protein smakar hästskit i vatten, även om det ger fördelar med att blanda i vatten så måste de vara oerhört stora för att jag ska börja undvika mjölken...

Halldin
2004-09-27, 19:42
Jag tar så lite som möjligt, knappt 3dl skulle jag tro.
Blandar sig utmärkt, har provat Exell och Star Nutrition b.la

Slartibartfast
2004-09-28, 08:16
Nu kommer en fråga som vissa kanske kommer tycka är dum men det skiter jag i, varför blandar ni proteinet i vatten? Varför inte blanda i mjölk vilket ger en del extra protein i form av kasein(och vassle till viss del) plus vassleproteinet? Är det för att det inte tas upp lika snabbt eller? Mitt protein smakar hästskit i vatten, även om det ger fördelar med att blanda i vatten så måste de vara oerhört stora för att jag ska börja undvika mjölken...

Det är för att Grub förut predikade att man inte ska blanda i mjölk då kaseinet saktar ner upptaget. Nu har det däremot kommit fram att så ínte är fallet, så det är nog fritt fram att blanda med vad som helst. Blandade med mjölk förut. Tror ända jag fortsätter blanda med vatten. Min pulver blandar sig ganska dåligt, så det skulle bli så mycket mjölk så fall. Dyrare också per gram protein, och dessutom inte allt vassle.

Zonyk83
2004-09-28, 13:52
Det är för att Grub förut predikade att man inte ska blanda i mjölk då kaseinet saktar ner upptaget. Nu har det däremot kommit fram att så ínte är fallet, så det är nog fritt fram att blanda med vad som helst. Blandade med mjölk förut. Tror ända jag fortsätter blanda med vatten. Min pulver blandar sig ganska dåligt, så det skulle bli så mycket mjölk så fall. Dyrare också per gram protein, och dessutom inte allt vassle.

Aha bra då kan jag pusta ut. Aldrig i livet att jag kör med vatten, har testat det två gånger då jag hade slut på mjölk hemma och det fick räcka...

Bite
2004-09-28, 17:33
Jag tycker en del pulver blir så j*vla sliskiga med mjölk, därför blandar jag med vatten.

Zonyk83
2004-09-28, 17:40
Jag tycker en del pulver blir så j*vla sliskiga med mjölk, därför blandar jag med vatten.

Jag har alltid kört med whey80, smakar super i mjölk, råäckligt i vatten...men smak och konsistens varierar stort från pulver till pulver

Bite
2004-09-28, 17:45
Där ser man, det var främst whey-80 jag syftade på :D smaken är som baken.

Zonyk83
2004-09-28, 18:00
Där ser man, det var främst whey-80 jag syftade på :D smaken är som baken.

Ja tydligen är det så! :booty:

Slartibartfast
2004-09-29, 07:56
Prövade mixa skiten med stavmixer igår och sedan hälla upp på flaska. Funkade kanon. Tror det blir standardförfarandet framöver. :thumbup:

Jacobg
2004-09-29, 20:59
Köp dig en stavmixer, byggarnas bästa vapen mot svårblandade pulver :thumbup:
Ok.. då lär de på gymmet skratta åt en :rolleyes: .

I a f på det friskis gym jag springer runt på. Där verkar iofs kosttillskott nästan vara bannlyst :D