handdator

Visa fullständig version : Axelövning


Yooo
2004-09-17, 17:11
Tjenare! Jag skulle behöva hjälp att få ihop 2 axelövningar som tar bra på axlarnas mittparti. Någon som har förslag, gärna ut efter egna erfarenheter?

scudmissile
2004-09-17, 17:12
Sittande sidolyft med hantlar och enarms kabellyft bakom ryggen :)

Yooo
2004-09-17, 17:16
enarms kabellyft bakom ryggen :)


Hmm, hur utför man sådant?


Tackar för förslagen.

stenis
2004-09-17, 17:33
sidolyft i maskin otroligt go övning tycker jag.. Dock är jag inte riktigt säker på hur man ska lägga upp övningen i vikt.. ska man köra stenhårt på 3x10 (precis så man klarar MAX 10 alltså) eller ska man ta de lugnare, så man kör 4x15-20, någon som har några bra erfarenheter?

mvh stenis

Survivor
2004-09-17, 19:47
sidolyft i maskin otroligt go övning tycker jag.. Dock är jag inte riktigt säker på hur man ska lägga upp övningen i vikt.. ska man köra stenhårt på 3x10 (precis så man klarar MAX 10 alltså) eller ska man ta de lugnare, så man kör 4x15-20, någon som har några bra erfarenheter?

mvh stenis
Det är bra om man skriver vad man vill uppnå för resultat, när man frågar hur man ska gå tillväga ;)
Själv tror jag iaf på variation.

emmzan
2004-09-17, 20:14
Tjenare! Jag skulle behöva hjälp att få ihop 2 axelövningar som tar bra på axlarnas mittparti. Någon som har förslag, gärna ut efter egna erfarenheter?

Stående pressar bakom nacken
Hantelpressar
Lyft till hakan med skivstång eller i kabelmaskin
Sidolyft med hantlar
Sidolyft i kabel
Enarms sidolyft i kabelmaskin där du lutar kroppen från maskinen så lyftvägen blir längre...

Listan kan göras enorm :)

stenis
2004-09-17, 21:02
Det är bra om man skriver vad man vill uppnå för resultat, när man frågar hur man ska gå tillväga ;)
Själv tror jag iaf på variation.

bygga massa! :hbang:

mvh stenis

Yooo
2004-09-18, 00:08
massa prio nr.1!!! :bpump:

Shadow Warrior
2004-09-18, 06:22
Enhands press med hantel... strikt... tar jävligt bra tycker jag.... handflatan mot sidan av huvudet, lås inte ut i toppläget för ännu bättre kontakt.

Yooo
2004-09-18, 09:30
Enhands press med hantel... strikt... tar jävligt bra tycker jag.... handflatan mot sidan av huvudet, lås inte ut i toppläget för ännu bättre kontakt.



Du menar hantelpress som i http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBShoulderPress.html ?

Så den tar mer på mitten om man gör som du beskriver? Intressant. Frågan är om man orkar det efter 5 set Militärpress :bpump:

Markus H
2004-09-18, 10:12
Enhands press med hantel... strikt... tar jävligt bra tycker jag.... handflatan mot sidan av huvudet, lås inte ut i toppläget för ännu bättre kontakt.

Jag kör också med handflatorna mot huvudet tar mycket bra för mig.

Jag sitter även på en bänk med ryggstöd ( 90 graders vinkel) för att inte ryggen ska far fram och tillbaka som på länken i ovanstående inlägg.

Shadow Warrior
2004-09-18, 20:36
Du menar hantelpress som i http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBShoulderPress.html ?

Så den tar mer på mitten om man gör som du beskriver? Intressant. Frågan är om man orkar det efter 5 set Militärpress :bpump:

typ så fast stående med en hantel itaget plus att man har handflatan emot axeln... tycker denna övning tar helt annorlunda än stående press med skivstång...

Jorgen
2004-09-18, 21:48
Jag sitter även på en bänk med ryggstöd
Testa att köra utan. Du kommer att märka en rejäl skillnad. Vikterna blir lite mindre men kontakten blir mycket bättre.

//Jörgen

Pez
2004-09-18, 21:50
Testa att köra utan. Du kommer att märka en rejäl skillnad. Vikterna blir lite mindre men kontakten blir mycket bättre.

//Jörgen
"Lite mindre"? För mig är det snarare halvering som gäller.. :(
Men det är en kul variant som tar bra.

Jorgen
2004-09-18, 21:55
För mig rör det sig max om fem kg. Men det kan kanske bero på att jag numer alltid kör utan ryggstöd?

//Jörgen

Pez
2004-09-18, 23:01
För mig rör det sig max om fem kg. Men det kan kanske bero på att jag numer alltid kör utan ryggstöd?

//Jörgen

Självklart har det med vana att göra.. har bara kört den 4-5 gånger än så länge och endast som 2-3e övning. Klart skönt nyp i axlarna av den dock...

Fultjack
2004-09-19, 09:20
om m man kör med halvt ryggstöd då ? dvs man sitter i en bakåfram på en "scottcurl nänk" eller vad dom heter.. .detr borde väl vara lika bra som utan? fast man får mer stöd för korsryggen

Big_Vik
2004-09-19, 10:09
"Lite mindre"? För mig är det snarare halvering som gäller.. :(
Men det är en kul variant som tar bra.

du heter inte Fredrik? :D

Pez
2004-09-19, 11:17
du heter inte Fredrik? :D
Nej varför skulle jag det?

Brezjnev
2004-09-19, 11:41
För mig rör det sig max om fem kg. Men det kan kanske bero på att jag numer alltid kör utan ryggstöd?

//Jörgen

Jaså? Så halvering i ditt fall också alltså.. :angel:

Jag kör både militärpressar och hantelpressar utan ryggstöd, kör jag med ryggstöd så svankar jag något så fruktansvärt och får inte alls lika bra kontakt.