handdator

Visa fullständig version : Soja protein...


Zealot
2004-09-17, 13:40
Då ni hjälpte mig igår att komma fram till att anledningen till att jag rasat så mycket i vikt var att jag tränade för mycket & där av hann inte mina muskler återhämta sig ordentligt.

Nu har jag beslutat mig för att gå ner på endast tre st gympass i veckan & dagarna där emellan träna kondition samt att ta kanske söndag som en full vilodag.

Jag har även tänkt börja käka 5-6 mål om dagen som ni föreslagit samt att jag även tänkt börja med något kostillskott.

Då plånboken dessvärre inte är så fet som jag önskar så har jag lite funderingar kring soja protein.

Först va jag inne på att köpa Gainers färdigblandat = ca 500kr i butik för 4kg.
Har även fått tipset att köpa vasselprotein & druvsocker för att blanda själv men om jag tex tar vasselproteinet som går att handla på denna sidan (125kr /kg va det va?) så kommer jag ju upp i samma pengar om inte mer jämfört med att köpa färdigblandat!

Så nu har jag lite funderingar kring soja proteinet då jag hört att det ska va asbilligt. Att det inte e lika bra som vassel förstår jag men min fråga är om det räcker fint med soja ändå samt om det finns druvsocker i soja proteinet?

Eller kan man man för bättre resultat göra en "häxblandning" med största delen soja protein som bas & sedan ta i en mindre mängd vassel & druvsocker?


:mallan:

King Grub
2004-09-17, 13:52
Att använda sojaprotein för att boosta proteininnehållet i proteinfattiga måltider och använda den som mellanmål går utmärkt, men runt träningspasset är det inte att rekommendera, då det är ett riktigt långsamt protein som inte har någon av vasslets anabola kvalitéer.

Varför skulle det "ingå" druvsocker i sojaprotein?

Du tjänar definitivt på vassleprotein resultatmässigt, och per gram protein räknat är det billigare än de flesta proteinrika livsmedel. Dessutom måste du ha räknat fel på ditt gainer/protein+druvsockerexempel.

Det finns i praktiken inga alternativ; vassle är det enda riktigt snabba proteinet. I magsäcken gör det inte så stor nytta efter ett hårt träningspass.

Prankie
2004-09-17, 13:55
Hur räkna du då? En gainer brukar innehålla 1/3 protein och 2/3 kolhydrater. Druvsocker kostar 18kr per kg här i Umeå. Så 1 kg exell plus 2kg druvsocker sluta vid 170-180kr. Vilket är motsvarar nästan 3kg gainer.

Zealot
2004-09-17, 14:06
Varför skulle det "ingå" druvsocker i sojaprotein?

Ja du...min okunskap inom detta ämne lyser väl klarare än stjärnorna...tänkte det va bäst att fråga än & gå & undra.

Sen tänkte jag givetvis inte längre än näsan räcker heller när jag sa att det blev samma pris på att blanda själv & köpa färdigblandat. Efter er förklaring förstår jag nu att jag tjänar på att blanda själv.

Skillnaden mellan att blanda själv & köra färdigblandat blir alltså förutom prislappen att jag inte får i mig kolhydraterna som finns i det färdigblandade. Men det antar jag att jag ska slänga i mig kolhydraterna i form av vanlig kost istället?

Så då blir det väl till & skita i sojaproteinet då & köpa vassle då alla talar så himla gott om det. :)

King Grub
2004-09-17, 14:08
Men det antar jag att jag ska slänga i mig klohydraterna i form av vanlig kost istället?

Nej, du köper druvsocker för en 20 kronor för 400 gram och blandar i, när du tar proteinet i samband med träningen. Vid vanliga måltider förlitar du dig däremot såklart på näringsrika, lågglykemiska kolhydratkällor, inte socker.

Zealot
2004-09-17, 14:19
Ok så min vanliga kost ska alltså främst bestå av kolhydrater & behöver inte innehålla så mycket proteiner med andra ord.

Man har ju hört att de som tränar mycket äter typ ris varvat med tonfisk, lax & kycklingfilé. Men man måste väl äta annat oxå för annars blir väl kosten för ensidig?

Ris är väl bäst antar jag...hur är det med pasta & potatis?

King Grub
2004-09-17, 14:26
Ok så min vanliga kost ska alltså främst bestå av kolhydrater & behöver inte innehålla så mycket proteiner med andra ord.

JO!!! Men inte vassle. Mat! Kött, fisk, fågel, ägg, skaldjur, osv, bör vara dina proteinkällor i övrigt.

Bra kolhydratkällor är pasta (särskilt fullkornsvarianterna), parboiledris och fullkornsris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Bran Plusflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser och frukt.

I alla måltider bör du ha en proteinkälla. Du kan inte lagra protein för framtida behov på samma sätt som du kan med kolhydrater och fett, utan var tredje till var fjärde timme behöver du påfyllning. Det är proteinet som ger dina muskler byggstenar.

Bra protein hittar du i rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, bland många andra källor.

Fettintaget är inte heller att underskatta. Drar du ner på fettintaget sjunker din fettförbränning och dina hormonnivåer, och du riskerar att minska upptaget av de fettlösliga vitaminerna. Dessutom har fettet fördelen att det ger kolhydraterna ett lägre GI och förlänger proteinets aminosyreutsöndring, vilket är en fördel inte minst inför nattens långa fasta. Det är dock en fördel om större delen av ditt fettintag består av omättade fetter istället för mättade, vilka lättare lagras som kroppsfett och sänker insulinkänsligheten, medan de omättade förbättrar den.

Bra fett hittar du i, för att ta några exempel: raps-, oliv-, eller linfröolja, fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax, nötter, mandlar och avokado.

Välj en kolhydratkälla, en proteinkälla och en fettkälla till varje mål. Komplettera med grönsaker. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak. Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar.

Om möjligt kan du försöka undvika att målen innehåller både mycket kolhydrater och mycket fett. Faktum är att detta är negativt, med höga nivåer av glukos, fett och insulin samtidigt i blodbanorna, vilket lätt kan leda till fettinlagring. Bättre att separera fett- och kolhydratmålen någorlunda (även om man inte behöver eller skall nolla något mål).

Zealot
2004-09-17, 14:42
TACK!! Jag är väldigt imponerad över din kunskap! Är tacksam för den vägledningen du gett mig nu i början...för jag känner mig ganska förvirrad i denna "djungel". :em:

Ska försöka hitta mina svar på egen hand nu i fortsättningen så slipper jag "lasta dig" med frågor.

tack ännu en gång...

Prankie
2004-09-17, 14:43
Nej, du köper druvsocker för en 20 kronor för 400 gram och blandar i, när du tar proteinet i samband med träningen. Vid vanliga måltider förlitar du dig däremot såklart på näringsrika, lågglykemiska kolhydratkällor, inte socker.

Är det nån skillnad på dextropur och druvsocker? Förutom priset då. Bryggsocker som säljs här kostar allafall 35kr för 2kg. Nätpriset är ännu lägre.http://www.pgw.se/shop/bilder/so112.jpg

King Grub
2004-09-17, 14:45
Dextropur är druvsocker.

Prankie
2004-09-17, 14:57
Jo, det visste jag. Därför blev jag fundersam varför du oftast tycker folk ska inhandla dextropur i 400gram paket när det finns mycket billigare. Kanske var det nånting magisk när pulver är ännu mer finfördelad. :D

King Grub
2004-09-17, 14:59
varför du oftast tycker folk ska inhandla dextropur i 400gram paket när det finns mycket billigare.

Det är enklare att gå till ICA än att leta reda på en bryggeriaffär eller beställa över nätet, och en tjugolapp för nära ett halvkilo är ju inte dyrt. :)

Glen
2004-09-17, 15:01
Hur räkna du då? En gainer brukar innehålla 1/3 protein och 2/3 kolhydrater. Druvsocker kostar 18kr per kg här i Umeå. Så 1 kg exell plus 2kg druvsocker sluta vid 170-180kr. Vilket är motsvarar nästan 3kg gainer.


Var köper du druvsockret?

Prankie
2004-09-17, 15:10
Jag köper inte druvsocker längre, dels för att det är för sött, dels för att utnyttja min tillfälle att äta goda saker som har snabba GI. Riskakor, söta flingor, vitt bröd.

King Grub
2004-09-17, 15:13
Jag köper inte druvsocker längre, dels för att det är för sött, dels för att utnyttja min tillfälle att äta goda saker som har snabba GI. Riskakor, söta flingor, vitt bröd.

Obs att dessa kolhydratkällor är långt ifrån bra efter träningen, och flytande intag är överlägset vid det här tillfället.

Glen
2004-09-17, 15:15
Jag köper inte druvsocker längre, dels för att det är för sött, dels för att utnyttja min tillfälle att äta goda saker som har snabba GI. Riskakor, söta flingor, vitt bröd.


Mmm.... ok, var brukade du köpa det då?

Prankie
2004-09-17, 15:35
Obs att dessa kolhydratkällor är långt ifrån bra efter träningen, och flytande intag är överlägset vid det här tillfället.

Jo, sen finns det betydlig många fler "fel" jag gör som gör min träning är inte optimalt som jag själv är medveten om. men i längden tror jag att det kommmer fungera bättre för mig psykologisk att träna som jag trivs, äta det jag tycker om. Även om det innebär det kommer ta längre tid. Det vattnas ju i munnen bara att tänka på att goda saker jag äter efter träning. :eating:
Jag vet ju att du åt skumbananer efter träningar förut. ;)

GLEN, jag köpte de i partaj som tyvärr har gått konka. Sen dess har jag beställt via nätet några gånger. Men jag har en affär till som sålde bryggargrejer men kommer inte ihåg vilken.

aliquis
2004-09-17, 21:08
Först va jag inne på att köpa Gainers färdigblandat = ca 500kr i butik för 4kg.
Har även fått tipset att köpa vasselprotein & druvsocker för att blanda själv men om jag tex tar vasselproteinet som går att handla på denna sidan (125kr /kg va det va?) så kommer jag ju upp i samma pengar om inte mer jämfört med att köpa färdigblandat!

Nej, säg 1.5kg vassle, 180kr och 2.5kg druvsocker, 160kr eller så, summa 340kr. Druvsocker kan du få för runt 10kr/kg om du köper en stor säck. Du skall ju inte ha bara vassle, det är ju inte 100% protein i en gainer.

Så nu har jag lite funderingar kring soja proteinet då jag hört att det ska va asbilligt. Att det inte e lika bra som vassel förstår jag men min fråga är om det räcker fint med soja ändå samt om det finns druvsocker i soja proteinet?

Sojaproteinet är tyvärr inte skitbilligt, dåligt sojaprotein är billigt, bra sojaprotein kostar väl ungefär eller lite drygt som billigt vassle. Dyrt vassle är dyrt :)
Sojaproteinet i sig innehåller inte druvsocker, men du kan köpa naturell abs "vegetabilisk bulk" med 40% protein för runt 96kr/1.2kg.
Om du kör på sojaprotein är det inte lika snabbt som vassleprotein och du har därför ingen större fördel av att ta druvsocker samtidigt, så väljer du sojaprotein kan du lika gärna ta något nyttigare, jag mixar sojaprotein med juice, banan, frysta hallon o lite spirulinaalger...

aliquis
2004-09-17, 21:13
Prankie: Vitt bröd? Hur äter du det då? Har man på valfritt pålägg skiter det sig ju. Sådan hästskotjosan med vallmofrö vore ju underbart

Prankie
2004-09-17, 21:20
Prankie: Vitt bröd? Hur äter du det då? Har man på valfritt pålägg skiter det sig ju. Sådan hästskotjosan med vallmofrö vore ju underbart

Jag äter bröd som det är. Har inte haft vana att smöra mackor eller sånt. Skinka eller messmör kan jag ta senare med grövre bröd. Jag har kontakter inom bageri så har jag massor olika bröd. :D

aliquis
2004-09-18, 08:48
Ah, dåså, ett tag åt jag ju apklimpa utan pålägg ;D
Just hästsko är väl iofs säkert gott utan pålägg med, men godast ljummen med en rejäl klick smör antar jag :)

Slartibartfast
2004-09-18, 10:09
Åter till ämnet.

var det inte så att Sojaprotein innehåller östorgen eller något så att man typ blir kvinna när man äter det!?

Om det verkligen funkar att utöka proteinfattig kost med sojaprotein så är det ju bra. Jag borde också göra det. Det är ju lite billigare än annat protein.

Sverker
2004-09-18, 10:20
Åter till ämnet.

var det inte så att Sojaprotein innehåller östorgen eller något så att man typ blir kvinna när man äter det!?

Om det verkligen funkar att utöka proteinfattig kost med sojaprotein så är det ju bra. Jag borde också göra det. Det är ju lite billigare än annat protein.

Finns lite här :

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=22623&highlight=daidzein

Sök på nätet efter isoflavoner annars.

Tolkia
2004-09-18, 10:31
Var det inte så att Sojaprotein innehåller östrogen eller något så att man typ blir kvinna när man äter det!?
NEJ, NEJ, NEJ, NEJ, NEJJJJ!!!!!
Jag har i det längsta försökt att undvika den här diskussionen, men till slut blir det bara för mycket ...

Soja innehåller s.k. växtöstrogener; kemiska föreningar som till strukturen påminner mycket om djuröstrogener, t.ex. människans. Det spekuleras en del i huruvida dessa växtöstrogener kan påverka djur (t.ex. människor) som äter dem i någon riktning, men det finns väl, med reservation för fel, inte alltför många tydliga indikationer på någon negativ effekt. Däremot är myterna kring växtöstrogenernas oerhörda potens många och vitt spridda - konstigt nog, för utan att försöka framställa någon som dum undrar jag hur de kan ha lyckats få till en så stor befolkning i Asien, där det äts mycket soja, om det verkligen skulle ha så stor effekt på manligheten? Nej, mytbildningen speglar nog mer något ytterst ömtåligt hos den "sociokulturella" delen av manligheten än någon verklig fara för den biologiska ... ;)

Jakobbus
2004-09-18, 11:23
undrar jag hur de kan ha lyckats få till en så stor befolkning i Asien, där det äts mycket soja, om det verkligen skulle ha så stor effekt på manligheten?
DÅ kan man ju oxå fråga sig hur stora alla Asiater är? :kickass:

Tolkia
2004-09-18, 18:38
Tja, Roseanne Barr är också stor, och knappast p.g.a. en kost baserad på soja ... en veritabel he-man då, med andra ord, eller ...?