handdator

Visa fullständig version : olika muskler


tissot
2004-09-16, 21:34
Hej.

Har tränat nån månad nu och undrar lite hur man får olika sorts muskler.

När man ser dom killarna som tränar på gymmet har nämligen vissa stora armar som bara är en stor klump, medan andra har så att man ser varenda liten muskel i armen.

Jag syftar alltså främst på biceps och tricpes. Hur tränar man för att få musklerna att sticka ut och synas rejält istället för att få allt att se ut som en tjock arm?

tack på förhand

marc
2004-09-16, 21:36
Det borde helt enkelt bero på hur mycket kroppsfett man har som döljer muskeln, har man lågt kroppsfett syns musklerna bättre.

aliquis
2004-09-17, 08:34
Som sagt, träna likadant, men har du mindre underhudsfett så syns ju musklerna mer.

martin_vbg
2004-09-17, 11:33
Du kan träna musklerna på olika sätt t ex. Biceps kan du träna så du får toppiga eller breda. Det beror helt på hur man vill ha det. Du kan t ex. köra hammercurls för att få breda biceps.

Solle
2004-09-17, 11:39
Du kan träna musklerna på olika sätt t ex. Biceps kan du träna så du får toppiga eller breda. Det beror helt på hur man vill ha det. Du kan t ex. köra hammercurls för att få breda biceps.
Nej, det går inte.

Arne Persson
2004-09-17, 11:41
Du kan träna musklerna på olika sätt t ex. Biceps kan du träna så du får toppiga eller breda. Det beror helt på hur man vill ha det. Du kan t ex. köra hammercurls för att få breda biceps.

Var har du lärt dig dessa "intressanta" fakta?????
:confused:

martin_vbg
2004-09-17, 12:00
Nej, det går inte.
Hörde det av en kompis som har tränat länge och jag anar att han har en del koll, men det kanske inte stämmer.

Arne Persson
2004-09-17, 12:07
Hörde det av en kompis som har tränat länge och jag anar att han har en del koll, men det kanske inte stämmer.

Precis! Det stämmer INTE!

Tricklev
2004-09-17, 13:59
Hörde det av en kompis som har tränat länge och jag anar att han har en del koll, men det kanske inte stämmer.

hehe, arne här är hyffsat stor/stark och har bara tränat i 34år, men vad vet han :D

stybb
2004-09-17, 14:05
hehe, arne här är hyffsat stor/stark och har bara tränat i 34år, men vad vet han :D

Spelar väl ingen roll att han är stor och stark.. vet andra 35-50 åringar som är brutalt stora och starka fast ändå inte har koll på ett skit på gymmet.

Det Arne är är utbildad, påläst och kunnig och alla de där synonymerna..

Einar
2004-09-17, 15:09
hehe, arne här är hyffsat stor/stark och har bara tränat i 34år, men vad vet han :D

Det har nog inte en kille med två posts någon aning om. :rolleyes:

Tricklev
2004-09-17, 15:40
Det har nog inte en kille med två posts någon aning om. :rolleyes:

haha nej, men bara nämnde det för att killen nämnde att en stor kille sa det, dvs det är inget tvång att dom vet för att dom är stora.

byggaren
2004-09-17, 22:03
Hej.

Har tränat nån månad nu och undrar lite hur man får olika sorts muskler.

När man ser dom killarna som tränar på gymmet har nämligen vissa stora armar som bara är en stor klump, medan andra har så att man ser varenda liten muskel i armen.

Jag syftar alltså främst på biceps och tricpes. Hur tränar man för att få musklerna att sticka ut och synas rejält istället för att få allt att se ut som en tjock arm?

tack på förhand
Välkommen till kolozzeum :)
Ska bara nämna att det beror lite på hur muskelfästerna sitter fast på kroppen också.. det kan ju få att se armarna att se lite större ut, tror jag iaf.. Men huvudorsaken är att dom har lite underhudsfett, som många nämnt...

Arne Persson
2004-09-17, 22:21
Välkommen till kolozzeum :)
Ska bara nämna att det beror lite på hur muskelfästerna sitter fast på kroppen också.. det kan ju få att se armarna att se lite större ut, tror jag iaf.. Men huvudorsaken är att dom har lite underhudsfett, som många nämnt...


Det beror framförallt på muskelbukarnas längd, volym och utseende.

Shadow Warrior
2004-09-18, 06:25
Det beror framförallt på muskelbukarnas längd, volym och utseende.


Huvudet på spiken arne... hur muskeln ser ut beror på hur den ser ut! :thumbup:

tissot
2004-09-22, 19:51
så svaret är att det inte går att påverka, mer än att man måste ha lite fett?

Vad händer om jag bara har en stor biceps då? då borde ju den synas mer än än om jag skulle ha en stor triceps och biceps eftersom att då hela armen skulle bl istor?

Numero1
2004-09-23, 14:24
ja.
Jo, men det skulle se konstigt ut att bara ha en stor biceps, tycker du inte?
Lika konstigt som att ha en vältränad uppblåst överkropp men två sugrör till ben, eller???

stefannn
2004-09-23, 14:29
ja.
Jo, men det skulle se konstigt ut att bara ha en stor biceps, tycker du inte?
Lika konstigt som att ha en vältränad uppblåst överkropp men två sugrör till ben, eller???

separationen lär ju inte bli så märkbar om han är helt len på triceps..

Numero1
2004-09-23, 14:30
hehe...näää....

Men varför vill någon bara ha en biceps och inge triceps, det förstår jag inte....

Zonyk83
2004-09-23, 20:47
Precis! Det stämmer INTE!

Dock så kan man ju köra vissa bicepsövningar som isolerar muskeln till mer "peak", men att forma dem som ett sandslott låter lite väl enkelt

Zonyk83
2004-09-23, 20:50
så svaret är att det inte går att påverka, mer än att man måste ha lite fett?

Vad händer om jag bara har en stor biceps då? då borde ju den synas mer än än om jag skulle ha en stor triceps och biceps eftersom att då hela armen skulle bl istor?

Jag förstår vad du menar, men man ser ju fortfarande skillnad på vad som är triceps och biceps...Kanske själva bulan inte skulle uppmärksammas lika mycket om man ser att "han har en nästan lika stor på andra sidan" ? hehe :D

Johan1986
2004-09-23, 21:08
Dock så kan man ju köra vissa bicepsövningar som isolerar muskeln till mer "peak", men att forma dem som ett sandslott låter lite väl enkelt

Vilka övningar skulle det vara? :confused:

acke_t
2004-09-23, 21:49
det går ju tyvärr inte att träna peaken på biceps.
kolla bara på kung arnold, hade det gått att träna peaken hade han väl haft lika bra peak på vänstran som högran?

sen tycker jag triceps gör mer för biffiga armar än vad biceps gör.

Zonyk83
2004-09-23, 21:50
Vilka övningar skulle det vara? :confused:

Preacher Curl enligt Ove Rytter, om man vill tro på vad denne ""amatör"" säger är upp till var och en...Sedan har jag hört att om man kör lite mer av halva reps, så kan man också uppnå en viss peak...Detta är jag dock inte säker på, men en sak är säker, man kan träna på ett visst sätt för att forma muskeln på ett visst sätt, allt är dock individuellt

Zonyk83
2004-09-23, 21:54
det går ju tyvärr inte att träna peaken på biceps.
kolla bara på kung arnold, hade det gått att träna peaken hade han väl haft lika bra peak på vänstran som högran?

sen tycker jag triceps gör mer för biffiga armar än vad biceps gör.

BS, det går, och det finns många proffs därute som själva lyckats med detta, jag tror hellre på dem än på folket här på forumet...Peaken avgörs till viss del också utav genetik, såsom alla muskler gör. Kung Arnold? I det fallet kan det ha att göra med att musklernas längd var olika, att muskelfästena inte satt likadant, alltså att armarna inte var symmetriskt byggda från början, då är det svårt att träna upp detta eller hur?