handdator

Visa fullständig version : Superset!!


lauria
2004-09-16, 21:03
Tjena!!!

Hur tycker ni att superset funkar på er? tycker ni att det är mest bara för konditionen..Eller tycker ni att det ger bättre volym, eller kör ni det bara när ni har lite tid?

Och ni som kan lite om super set så här kommer ett ex:

E-z curl – French-press
Hantelcurl – Kickbacks/hantelpress ovanför huvudet
Bicpes maskin – Puchdowns med reps
Enarms cabelcurl – Enarms puchdowns


Verkar det vara vettigt?

Yooo
2004-09-16, 21:09
Jag supersetar på mina bröstpass, med hantelpressar och dips för att inte triceps ska faila. Det funkar kalas för mig :thumbup:

Überbiffen
2004-09-16, 21:19
Efter som jag kör enligt Arne Persson's tricepsträning blir där superset med i bilden.. har inte kört såå länge men det verkar funka bra.

pettan85
2004-09-16, 21:47
Tjena!!!

Hur tycker ni att superset funkar på er? tycker ni att det är mest bara för konditionen..Eller tycker ni att det ger bättre volym, eller kör ni det bara när ni har lite tid?

Och ni som kan lite om super set så här kommer ett ex:

E-z curl – French-press
Hantelcurl – Kickbacks/hantelpress ovanför huvudet
Bicpes maskin – Puchdowns med reps
Enarms cabelcurl – Enarms puchdowns


Verkar det vara vettigt?

Det ser ju bra ut. Kör själv väldigt mycket superset men bara mellan olika muskler brukar köra Bröst/Rygg, Triceps/Biceps och Mage/Vader m.m. Och då supersetar jag alla övningar/set i passet. Kör superset när jag kör lite fler reps, är det tung träning som gäller supersetar jag ej. Du kan ju kolla in min journal om du vill se hur det kan se ut: Min journal (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=578796#post578796)

mystic[-_-]
2004-09-16, 21:55
Ett bra superset är Pushdowns till Ez-Frenchpress :D

Wirre
2007-04-24, 22:04
Kör man alltså två sett ihop kan man säga och sen vilar då ?
Tex Bänkpress och flyes ( vet inte om det är en bra kombination men men )

Rahf
2007-04-24, 22:08
Kör man alltså två sett ihop kan man säga och sen vilar då ?
Tex Bänkpress och flyes ( vet inte om det är en bra kombination men men )

Exakt. Ett set först och direkt vidare till andra utan vila emellan. Det rekommenderas inte att köra när du har lastat tungt.

Wirre
2007-04-24, 22:36
okej, snackar vi 10reppare då eller ännu fler ?

Rahf
2007-04-24, 22:39
okej, snackar vi 10reppare då eller ännu fler ?

Du ska väl ligga över 6 iallafall. Sen om du gör 8-10-12 beror på hur mycket du orkar men mycket mer än så tror jag inte du ska göra, beror på ditt mål givetvis.

Goddaniel
2007-04-24, 22:45
Vad är egentligen meningen med supersets? Är det ett bra sätt att variera sig på ibland för ökningar?

Clyde
2007-04-24, 23:09
Exakt. Ett set först och direkt vidare till andra utan vila emellan. Det rekommenderas inte att köra när du har lastat tungt.


Nej, det är inte ett superset. Du ska återhämta dig lika länge som vanligt fast du kör två övningar "ihop", kör man två olika muskelgrupper mellan varandra så kallas det antagonistträning, tex bröst och rygg eller biceps och triceps ihop.

Jay-Z
2007-04-25, 06:22
Tycker superset är schysst - först en basövning följt direkt utan vila av en mer, shall we say it, discoövning. :D

pia
2007-04-25, 07:15
Jag tycker det funkar bra men jag gör inga större styrkeökningar på det precis men det har jag inte räknat med. Jag har lite tid så därför har det blivit mycket superset nu. Bra att variera sig med men jag vet inte om jag skulle köra det så mycket om jag hade mer tid. Då hade jag nog mer kört på styrka och mycket basövningar.

Arnoldski
2007-04-25, 07:22
...du kör två övningar "ihop"...

-Fattar ändå inte riktigt.

Kan nån utveckla lite mer vad ett superset är?
*popcorn*

GymTT
2007-04-25, 07:34
-Fattar ändå inte riktigt.

Kan nån utveckla lite mer vad ett superset är?
*popcorn*

Om du t.e.x kör bänkpress, när du är klar med setet i bänkpressen går du direkt till t.e.x pecdec och kör ett set där också.

Då har du kört bänkpress supersetat med pecdec.

GymTT
2007-04-25, 07:36
Tycker också superset är bra och roligt!

man kan köra ut sig totalt vilket jag gillar

*flex*

z_bumbi
2007-04-25, 07:56
Nej, det är inte ett superset.

Jo. Det finns minst två typer, en är där man köra samma muskelgrupp och en där man kör två olika i rad men båda är superset.
Sen kan man självklart förklara ytterligare och säga antagonistset etc.

Deceiver85
2007-04-25, 08:02
Det är tidseffektivt om inte annat. Fast giantsets är roligare...

Baan
2007-04-25, 10:45
Jag supersettar biceps/triceps men springer knappast mellan övnignarna utan vilar väl som normalt. Supersettar inte stångcurl och dips men resten blir varannat set biceps varannat triceps. Det känns som man sparar tid men å andra sidan så tror jag det mest är mentalt.

z_bumbi
2007-04-25, 10:52
Jag supersettar biceps/triceps men springer knappast mellan övnignarna utan vilar väl som normalt. Supersettar inte stångcurl och dips men resten blir varannat set biceps varannat triceps. Det känns som man sparar tid men å andra sidan så tror jag det mest är mentalt.

"set in set" eller "set in between set" :D

Clyde
2007-04-25, 14:15
Jo. Det finns minst två typer, en är där man köra samma muskelgrupp och en där man kör två olika i rad men båda är superset.
Sen kan man självklart förklara ytterligare och säga antagonistset etc.

Nej, hinner man inte återhämta sig emellan seten så är det inte ett superset.. iaf inte vad jag skulle kalla ett superset då man garanterat får sänka rejält i vikt mellan övningarna vilket inte kommer bygga lika stora muskler, punkt slut.

Kör du tex bänkpress i superset med hantelpress så vilar du lika länge som du hade gjort om du bara kört bänkpress.

Tränar du tex stångrodd och bänkpress i superset så minskar vilan en aning.

bertbert
2007-04-25, 14:18
Nej, hinner man inte återhämta sig emellan seten så är det inte ett superset.. iaf inte vad jag skulle kalla ett superset då man garanterat får sänka rejält i vikt mellan övningarna vilket inte kommer bygga lika stora muskler, punkt slut.

Kör du tex bänkpress i superset med hantelpress så vilar du lika länge som du hade gjort om du bara kört bänkpress.

Tränar du tex stångrodd och bänkpress i superset så minskar vilan en aning.

Nej?

Superset i min värld är med minimal vila, oavsett om man kör samma muskelgrupp eller ej. Jo, sådan träning ger muskeltillväxt. Det du beskriver skulle jag kalla alternerande set. I min värld är hela grejen med superset att man *inte* vilar emellan.

A.Pahkamaa
2007-04-25, 16:16
Testa att superseta kronlyft och marklyft, utan att vila mellan de två lyften.
Det är bland det jobbigaste jag gjort i träningsväg.

bertbert
2007-04-25, 18:36
Testa att superseta kronlyft och marklyft, utan att vila mellan de två lyften.
Det är bland det jobbigaste jag gjort i träningsväg.

Uppskrivet på listan för "tilltag jag troligen kommer att ångra"... :D :hbang:

FreCKo
2007-04-25, 19:29
Jag supersettade biceps och triceps förut, funkade kalas!

Wirre
2007-04-25, 20:43
Men om man vilar mellan seten är det väll inte superset ?
Då kör man ju bara varannant set och växlar mellan två övningar ?
eller ?

Baan
2007-04-25, 21:12
Nej?

Superset i min värld är med minimal vila, oavsett om man kör samma muskelgrupp eller ej. Jo, sådan träning ger muskeltillväxt. Det du beskriver skulle jag kalla alternerande set. I min värld är hela grejen med superset att man *inte* vilar emellan.

Jag tänker tvärtom, ren skit om man inte kan lasta på med vikt så egentligen håller jag med det inlägget du svarar på, även om det är uppenbart att det inte finns något facit på vad som funkar. Kanske lite dumt att dissa något då, har du upplevt resultat så kan inte jag säga att du inte har det men jag har inte fått några resultat överhuvudtaget när jag kört med för kort vila och fått till slut köra på väldigt lätta vikter.

Å andra sidan så kan man vara hyfsat extrem när man supersettar armar t.ex. och ändå hålla lagom vikt så där kanske det funkar. Kanske inte så man kör lika bra som när man vilar ordentligt, men att man slipper gå ner till silverhantlar efter ett tag.

Baan
2007-04-25, 21:15
Men om man vilar mellan seten är det väll inte superset ?
Då kör man ju bara varannant set och växlar mellan två övningar ?
eller ?

Egentligen är det inte så stor skillnad att köra tre set biceps för att sen köra tre set triceps jämfört med att köra varannan nej om man ändå vilar ordentligt. Så visst ska det nog vara ganska kort vila så att man får ett SUPETset till slut som inte tar slut förrän du är klar med båda övningarna egentligen. Om man inte räknar med gångtid och att man kanske får pusta ut i en fem sek mellan övningarna (annars blir det nog silverhantlar fort).

bertbert
2007-04-26, 07:43
Jag tänker tvärtom, ren skit om man inte kan lasta på med vikt så egentligen håller jag med det inlägget du svarar på, även om det är uppenbart att det inte finns något facit på vad som funkar. Kanske lite dumt att dissa något då, har du upplevt resultat så kan inte jag säga att du inte har det men jag har inte fått några resultat överhuvudtaget när jag kört med för kort vila och fått till slut köra på väldigt lätta vikter.

Å andra sidan så kan man vara hyfsat extrem när man supersettar armar t.ex. och ändå hålla lagom vikt så där kanske det funkar. Kanske inte så man kör lika bra som när man vilar ordentligt, men att man slipper gå ner till silverhantlar efter ett tag.

Äsch, jag har lätt för att fastna i sådana här diskussioner om vad ord egentligen betyder etc.

Jag har kört superset (av den typ jag beskriver) mellan bröst och rygg, i repsintervallet som ges av en belastning om ca 6-9RM; då har jag inte behövt sänka vikten alls, jag har fått utmärkta resultat av sådan trän (och i fallet bröst/rygg-superset - en gudomlig pump).

Jag har även provat superset på samma muskelgrupp, t ex sittande axelpress i smith, först bakom nacken och när man börjar kroka fortsätter man ett set till framför. Men då upplever jag precis som du säger att man måste sänka vikten. Däremot när jag supersetar drag till hakan med skivstång och lateral raise med hantlar fungerar det kanoners tycker jag.

Det kommer väl ner på det vanliga tråksvaret - man får prova sig fram för att se vad som funkar.

Ursprungsdiskussionen från min sida var egentligen mer om den gängse uppfattningen av begreppet superset - som jag uppfattat det.

z_bumbi
2007-04-26, 08:07
Istället för att diskutera vad som är vad kanske jag ska komma med en åsikt om själva förfarandet också. :em:

Superset är en av flera tekniker/varianter som man kan använda som variation och/eller på slutet av ett pass och har man ont om tid ett pass så är det klockrent då man kan beta av stora delar av kroppen på kort tid.
Om jag kör muskelgrupper som ligger i närheten av varandra eller som i alla fall påverkar varandra så tappar jag vikt i övning två.
Kör jag muskelgrupper som inte påverkar varandra så är det koncentration som sätter gränsen i övning två.

A.Pahkamaa: *screwy* :D

Zakath
2007-04-26, 08:11
Jag supersettar så mycket jag bara kan för att spara tid och för att få ordentlig vila till alla muskler. Jag supersettar absolut inte så att jag tappar i styrka.

De enda övningarna jag inte kan tänka mig att supersetta är tunga basövningar där man blir ordentligt andfådd, för då behöver jag den vilan till att få ner andningen och kan därför inte köra ett annat set emellan.