handdator

Visa fullständig version : Köra till failure i alla set.


Cool Customer
2004-09-16, 18:36
Är det bra eller dåligt att köra till failure i alla seten?

Zakath
2004-09-16, 18:58
Beror på träningsmetod och erfarenhet.

Men i allmänhet dåligt enligt mig. Orkar inte motivera just nu..

Toljanen
2004-09-16, 19:05
Jag har alltid kört alla set till failure sedan jag började träna för sex år sedan, och jag är nöjd med resultaten. :thumbup: Jag skulle aldrig kunna hålla motivationen uppe om jag inte gjorde så. :hbang:

FUn-tex SSwinger
2004-09-16, 19:11
Kör alla seten till failure, kan inte tänka mig nått annat.

mr ruhl
2004-09-16, 19:28
såklart man ska köra till failure! nåt annat finns inte! :kickass:

Shadow Warrior
2004-09-16, 19:29
Är det bra eller dåligt att köra till failure i alla seten?

Som jag ser det så... om man kör lågvolym bör man köra relativt många av setten till failure.... ju högre volym du kör desto färre set bör du ta till failure....

Jorgen
2004-09-16, 19:32
Hur definerar ni failure?

//Jörgen

Zakath
2004-09-16, 19:33
Hur definerar ni failure?

//Jörgen


Positiv failure är ju "normen", annars säger man hur det är antar jag.

Shadow Warrior
2004-09-16, 19:33
När man misslyckas med repetionen....

Lillgrabben
2004-09-16, 19:36
Har det inte funnits en väldig massa trådar om failureträning redan? Jag tycker mig komma ihåg det iallafall!


SÖK!




MVH

Jorgen
2004-09-16, 19:37
Zakath: Positiv failure? Que?

Skuggkrigaren: När man misslyckas med repetitionen? När tekniken brister eller när man inte orkar rubba vikten längre?

Det är många som har olika defenition på vad failure är nämligen.

//Jörgen

Zakath
2004-09-16, 19:42
Zakath: Positiv failure? Que?

Skuggkrigaren: När man misslyckas med repetitionen? När tekniken brister eller när man inte orkar rubba vikten längre?

Det är många som har olika defenition på vad failure är nämligen.

//Jörgen


Menade koncentriskt failure.
Varför jag skrev positiv är för att man enklare kallar det så, medan excentrisk är när man "släpper ner" vikten, kallas ibland negativ (ex negativa repetitioner).

Hoppas jag inte blandade ihop dem nu ;)

Shadow Warrior
2004-09-16, 19:44
Zakath: Positiv failure? Que?
Skuggkrigaren: När man misslyckas med repetitionen? När tekniken brister eller när man inte orkar rubba vikten längre?
//Jörgen

Beror ju på övning liksom... Knäböj tex måste man ju köra jävligt kontrolerat och då vet man ju oftast exakt när failure kommer att inträffa så ska man köra till failure där så är ju en POWER rack obligatorisk.... teknik failure är ju uteslutet där.... men tar vi skivstångscurl tex så kan det ju gälla teknik failure om du cheatar.... mer eller mindre.... vid en övning som shrugs är det ju omöjligt att deffinera failure... därför kör jag alltid 2-3ggr så många partials som fulla reps eftersom dom fulla varken tillfreställer mej eller mina traps....

Motsattsen till failure träning är enligt mej då man kör flera set på samma vikt med samma reps antal... för blir man tvungen att sänka vikten/repsen set för set så har man ju failat anser jag....

bubbleman
2004-09-16, 20:18
Kör till failure i övningar som bänk, chins osv. Tills utförandet blir sjukt dåligt i andra som tex skivstångsrodd, curls osv.

Shadow Warrior
2004-09-16, 20:23
Kör till failure i övningar som bänk, chins osv. Tills utförandet blir sjukt dåligt i andra som tex skivstångsrodd, curls osv.

Hög volym och träning till failure i varje eller nästan varje set går inte ihop.... skulle villja höra någon riktigt grov som inte håller med mej....

Knäböj
2004-09-16, 20:40
Hög volym och träning till failure i varje eller nästan varje set går inte ihop.... skulle villja höra någon riktigt grov som inte håller med mej....
Jag ska ta det med Mr.Lundmark på Lördag. Kan svära på att han kör till failure i stort sett alltid. Han är ganska grov...

Shadow Warrior
2004-09-16, 20:44
Jag ska ta det med Mr.Lundmark på Lördag. Kan svära på att han kör till failure i stort sett alltid. Han är ganska grov...

Gör det! :thumbup:

drkrupp
2004-09-17, 00:40
Kör inte Grub med många set och alla till failure?

Byggare Bob
2004-09-17, 18:13
Jag kör max antal hela reps jag kan köra själv i alla set.
Men så är jag ju en lågvolymare oxå. :angel:

Knäböj
2004-09-17, 20:23
Jag kör max antal hela reps jag kan köra själv i alla set.
Men så är jag ju en lågvolymare oxå. :angel:
Vad är en lågvolymare? Eller högvolymare?

bubbleman
2004-09-18, 13:22
Vad är en lågvolymare? Eller högvolymare?
Har också undrat det:confused:

Byggare Bob
2004-09-18, 13:36
Vad är en lågvolymare? Eller högvolymare?
Om jag säger lågsettare då.

Just nu kör jag 3 set per muskel 3 ggr i veckan. = låg volym.

Styrkebyggare
2004-09-18, 15:08
Brukar väl köra 2 set (av vanligtvis 3-4) per övning till failure. Failure i mitt fall brukar vanligen betyda en repetition med "lösare" teknik där vikten precis kommer upp.

mentzer
2004-10-04, 12:37
Jag tycker det känns rätt meningslöst att köra ett set där man ger sig innan "failure". Då kan man lika gärna gå hem.

Knäböj
2004-10-04, 19:03
Jag tycker det känns rätt meningslöst att köra ett set där man ger sig innan "failure". Då kan man lika gärna gå hem.
Kunde inte sagt det bättre själv...För mig handlar det om att hela tiden höja den mentala ribban för hur mycket eller länge jag orkar. Det går alltid att ta i mer...Alltid. Att köra till failure i så gott som alla set är en förutsättning för att komma vidare tycker jag.