handdator

Visa fullständig version : Uppallad stång i marklyft


physique
2004-09-16, 16:12
Jag har tänkt börja köra marklyft nu (har bara tränat i 4 månader). En instruktör har visat mig tekniken och han tyckte min teknik så bra ut när jag försökte. Problemet är att det inte känns som jag får någon kraft i lyftet. Jag klarade bara av en 8 reps på 55kg, kan tilläggas att det är lika mycket som jag gjorde i skivstångsrodd. Man borde väl vara mycket starkare i marklyft tycker jag, tar iaf mer än 55 i både knäböj och bänkpress.

Tänkte att jag kanske får problem för att jag har så långa ben och korta armar (i förhållande till kroppen), är 193 cm lång. Skulle det hjälpa om jag "pallade" upp skivstången ca 10-15 cm från golvet tror ni?

z_bumbi
2004-09-16, 16:48
Övning
Det är inte bara att hoppa på en övning i många fall utan det tar ett tag innan man fått till det och då först kan/bör man börja lasta på mera vikter.

Att palla upp vikten är också en bra övning men ge marklyften lite tid innan du byter och eftersom du inte tränat så länge är det kanske bra att du inte lägger på så mycket vikt på stången ännu.

Em1l
2004-09-16, 16:54
kan tänka mig att de är lättare att hålla svanken om man pallar upp stången lite och slipper gå så djupt.. och att hålla svanken är inte fel i marklyft :)

testa lite själv vettja!

håller med föregående talare, kör övningen ett tag innan du börja lassa på.. men när man kroppen "kan" rörelsen bruaka de gå fort att öka i marken.

lycka till

ivandrago
2004-09-16, 20:46
Palla inte upp. Kör rätt från början.

Klarade inte heller mer när jag började, men successivt ökade vikterna dels i takt med förbättrad teknik, dels med starkare rygg/ben.

drkrupp
2004-09-17, 00:43
Själv körde jag på samma vikter i mark i åtta månader innan jag provade att palla upp stången. Det var fyra veckor sedan. Ökar plötsligt varje pass och kör 50 kilo tyngre nu.

bedlam
2004-09-17, 06:47
marklyft är en sån där övning där man(iaf jag) ökar bizarrt fort i början.
Det tar bara några få månader så är man uppe i 110-120 kg..där kommer första platån. men jag råder dig att inte ha bråttom. låt det ta den tid det tar och tumma inte på formen, ha din träningskompis(om du tränar med ngn) hålla koll på svanken din så att den inte släpper, det kan vara väldigt svårt att känna själv, utan att titta på ryggen.

physique
2004-09-17, 07:36
Tack för alla bra svar! Tyvärr har jag ingen träningskompis :cryout: kanske kan försöka släpa med någon jag känner på ryggdagen. Skall försöka ge marken ett tag och se om problemet släpper.

drkrupp: hur högt har du pallat upp stången när du kör?

Jag är ganska ovig så stretcha korsryggen så jag kan börja mig längre fram med rak rygg kanske vore bra eller vad tror ni?

Rocco
2004-09-17, 08:56
Jag är själv 193 cm lång och inte speciellt vig. Fick tips av en snubbe på gymmet som har lång erfarenhet av marklyft. Han sade till mig att det kommer att ta tid innan jag får mina marklyft att se stilrena ut. Att palla upp lite till att börja med är aldrig fel, för min del räcker det med 5 centimeter. Att kombinera rak rygg och bakåtdragna skulderblad samtidigt som häcken skjuts bakåt och ha hela fotsulorna i golvet, det är svårt att hålla detta och lyfta en tung skivstång... Nöt lite med uppallad stång (inte för mycket) och sätt tekniken, sen kan du köra från golvet. Kom ihåg att fästa blicken snett uppåt och spänn magmusklerna...

drkrupp
2004-09-17, 12:19
drkrupp: hur högt har du pallat upp stången när du kör?

Jag staplar tre 25-kilos gummivikter (EDIT: två 25-kilos och en 20-kilos för att vara exakt) i två högar. Vad kan det bli... 15 cm kanske? Övningen blev för mig mycket bekvämare och numera är marklyft en rolig övning.

z_bumbi
2004-09-17, 13:19
Själv körde jag på samma vikter i mark i åtta månader innan jag provade att palla upp stången. Det var fyra veckor sedan. Ökar plötsligt varje pass och kör 50 kilo tyngre nu.

Du kör 50 kg tyngre med upphöjningar än vad du drog i marken tidigare eller drar du idag 50 kg mer i marken?
I det första fallet har du ju inte ökat så mycket då det nästan alltid är lättare att dra mark från upphöjning, är det det senare fallet så är det ganska bra utveckling på en månad.
Eftersom du stått still så länge förstår jag dock att det känns skönt att testa något nytt.

alle
2004-09-17, 15:57
Jag ahr kört marklyft i ca 2-3 månader, i början körde jag med 50 kg och nu kör jag mellan 90-100 kg. I början tog jag det jävligt lugnt men jag har hela tiden gått ända ne ri marken med stången.

drkrupp
2004-09-17, 22:03
Du kör 50 kg tyngre med upphöjningar än vad du drog i marken tidigare eller drar du idag 50 kg mer i marken?
I det första fallet har du ju inte ökat så mycket då det nästan alltid är lättare att dra mark från upphöjning, är det det senare fallet så är det ganska bra utveckling på en månad.
Eftersom du stått still så länge förstår jag dock att det känns skönt att testa något nytt.

Jag var otydlig. Jag kör med 50 kilo mer vikt i den uppallade varianten. Jag vet inte om jag kan köra tyngre i riktiga marklyft för jag har inte provat. Jag har kört uppallat i 4 veckor. Jag körde på 100 kg i riktiga mark. När jag provade uppallat blev det såhär:
Vecka 1: 120 x 10, 130 x 7, 140 x 3
Vecka 2: (lätt vecka) 120 x 10, 10, 10
Vecka 3: 130 x 10, 140 x 8, 140 x 5
Vecka 4: 142 x 10, 150 x 5, 145 x 6

Jag har haft vilovecka nu, men nästa vecka kör jag på 150 kg.

Grejen med uppallade marklyft för mig är att jag plötsligt vågar ta i ordentligt.

z_bumbi
2004-09-18, 06:33
Grejen med uppallade marklyft för mig är att jag plötsligt vågar ta i ordentligt.

Jo jag tror det är en av de stora fördelarna om man ska använda den för att bli bra i marken, man får lite viktvana och lär sig att vikten inte är så farligt även om det börjar bli ganska många röda på stången. I övrigt så är det ju en mycket bra övning även om man inte har det målet.

physique
2004-09-18, 12:29
Jag fick plötsligt en galen ide. Borde det inte funka bra att köra marklyft med två hantlar istället? På så vis är det lättare att undvika att slå i benen om man har långa ben. På mitt gym finns hantlar upp till 67 kg så man kan öka ett bra tag innan vikten blir för liten. Vad tror ni? Någon som testat kanske?